Událost, o níž policie oficiálně informovala teprve ve čtvrtek, se udála vpátek 2. listopadu krátce po skončení školního vyučování před budovou školy na Dukelské ulici. „Chlapci se předtím pohádali. Spor vyvrcholil tím, že třináctiletý hoch dvakrát bodl nožem o rok staršího chlapce do zad,“ informoval novojičínský okresní policejní mluvčí Zbyněk Tomšík. Jedna rána mířila do levé poloviny hrudníku nad osmé žebro a byla hluboká asi 10 milimetrů, druhou útočník zasadil do levé poloviny pod dvanácté žebro do oblasti ledvin. Ta byla hluboká šest milimetrů. Útočnou zbraní byl zavírací nůž o délce čepele šest centimetrů. Poraněný chlapec si poležel dva dny vnovojičínské nemocnici. „Dnes už je doma. Naštěstí se jednalo o povrchová zranění,“ uvedla mluvčí novojičínské nemocnice Simona Součková.

Policisté zajistili nůž, stopy na místě, triko a bundu napadeného. „V současné době policie provádí úkony kprověření pokusu činu jinak trestného ublížení na zdraví. Po zadokumentování případ odloží vzhledem knízkému věku pachatele,“ doplnil Tomšík.

Podle zástupkyně ředitelky školy Libuše Orságové se chlapci pohádali již ve škole. „Ale nepamatuji si, že bychom takový případ kdy zaznamenali. Ty děti jsou intelektuálně na nižší úrovni, takže občas sprostě nadávají, ale agresivní nejsou,“ sdělila.

Podle informací Deníku se ale chlapec, který útočil, údajně dopustil již dříve nepřiměřeného jednání, když ničil školní zařízení. Zdroj, který si nepřál uvedení jména, uvedl, že útočící chlapec je zúplné rodiny a rodiče jsou zincidentu všoku. „Pokud jsem slyšel, tak ten chlapec má doma slušné zázemí,“ sdělil zdroj.

Na Novojičínsku letos policisté obdobný případ ještě nezaznamenali. Loni řešili několik fyzických napadení mezi spolužáky, ty se týkaly šikany.

 

Děti něvědí, co to je utrpení, říká psycholog Viktor Bosák

Rodiče selhávají a agresivita děti neustále narůstá, tvrdí psycholog Viktor Bosák.

V českých školách se zatím nestřílí, ale agresivita dětí stále narůstá. Proč?

Od útlého věku jsou děti konfrontovány s násilím a jsou jeho konzumenty. Ať už jde o televizi, internet, počítačové hry, ale i běžné chování dospělých, které denně zažívají. Navíc se jim stírá realita s virtualitou. V počítačových hrách mohou udělat restart a mrtví znovu ožijí, v akčních filmech se po tvrdých bojích hrdina zvedne zdráv a v pohodě. Není zobrazeno utrpení, které násilí plodí.

Selhávají rodiče, nebo škola?

Především rodiče. Ti by měli filtrovat přístup dětí k možnostem, kde se mohou s drsností setkat. Měli by vědět, co sjíždějí na internetu, jaké mají počítačové hry, neměli by je nechávat dívat na akční filmy. Hlavně, měli by si s nimi povídat a vysvětlovat, že normálně to nefunguje jako ve filmu.

To znamená, že na vině je příliš liberální výchova dětí?

Výchova, aby si děti dělaly vše, co chtějí, s tím, že je to v osmnácti letech samo přejde, selhává. Úspěšný není ani autoritářský přístup, kde se násilí používá. Tím se de facto legalizuje. Chce to demokracii, ale s přesně stanovenými hranicemi.

A jakou roli sehrává škola?

Ta bohužel nyní selhává také. Je to dáno společenskou autoritou učitelů, která neexistuje. Souvisí to s jejich finančním ohodnocením. Prestiž tohoto povolání klesá, a jak si jich mají vážit děti, když si jejich profese neváží rodiče?