Barokní hudba zazněla i na koncertě, který se za svitu svíček odehrál ve Velkém sále. Hudebník Jan Čižmář stojí mimo jiné za velkým projektem Harrachovská hudba, který na zámku v Kuníně probíhá už několik let. Týdeníku Region prozradil několik zajímavostí.

Hráli jste v Kuníně na zámku poprvé?

Koncertně jsme tady už poněkolikáté. Přesně už ani nevím, možná to byl osmý devátý koncert. I všichni muzikanti, kteří se na nahrávce podíleli, už tady v Kuníně v minulosti taky vystupovali. Bylo to ale poprvé, kdy na zámku vznikalo cédéčko a bylo nějak profesionálně zaznamenáno.

Proč jste si vybrali zrovna Kunín?

Pan kastelán byl od začátku naší spolupráce velmi pozitivně nakloněn našim hudebním aktivitám, takže to byla logická volba. Relativně na poslední chvíli jsme potřebovali najít nějaké místo, kde by se ta nahrávka mohla uskutečnit. Stačilo zvednout telefon a domluvit se. Pan kastelán ochotně našel řešení v podobě tohoto zámku a super sálu. Díky tomu, že už je po sezoně, mohli jsme tady strávit pár dnů.

Můžete přiblížit hudebníky, kteří se na CD podíleli?

Na té nahrávce jsou zastoupeny tři různé skupiny nástrojů. Jsou to nástroje dechové, Marta Kratochvílová hraje na dřevěnou barokní příčnou flétnu, takzvané traverso. Petr Wagner hraje na violu da gamba, což je takový předchůdce violoncella, na který se hraje smyčcem. A já hraju na loutnové nástroje. Mám tady tři, dvě barokní loutny a theorbu, což je barokní basová loutna. A potom tady máme zpěvačku Dagmaru Switacz z Polska, která zpívala árie.

Jak šlo samotné nahrávání CD?

Nakonec jsme ho natáčeli v noci. Přes den totiž jezdí kolem zámku hodně nákladních aut, která rušila záznam. Navíc už opadalo listí a je mokro, tak to bylo ještě horší. Natáčeli jsme po dvě noci, když utichl provoz.

Co na něm posluchači najdou?

Budou to barokní skladby z doby, kdy tenhle zámek vznikl, možná z doby o trošičku dřívější, kolem roku 1700. Na koncertech, které tady děláme, se vždycky snažíme prozkoumat historii nebo hudební svět spojený s životem a historií zámku. V Kuníně je to především Harrachovská sbírka, která je s tímto místem spjatá. Ale tentokrát to bylo trošku jiné. Repertoárem byla anglická hudba Henryho Purcella, Johna Weldona nebo Gottfrieda Fingera, který se, mimochodem, narodil v Olomouci a pak odjel za kariérou do Londýna.

Kdy by mělo cédéčko vyjít?

Jestli vše půjde dobře, tak by mělo být k dispozici už na Vánoce, jako takový dárek. Ale pravděpodobnější je, že bude až začátkem ledna. Uvidíme, jak to půjde.

Chystáte nějakou další spolupráci se zámkem?

Vždycky je těch plánů více, než se nakonec podaří zrealizovat. I letos bylo hodně plánů a podařilo se pouze něco. Příští rok, začátkem ledna, plánujeme v Kuníně takový workshop mistrovské třídy pro studenty, kteří se specializují na starou hudbu. Tématem bude Harrachovská hudba, protože harrachovských pramenů spjatých se zámkem je strašně moc. Společně bychom je prozkoumávali a pak na závěr bude koncert. A potom v rámci sezony budou samozřejmě další koncerty.

SIMONA MIKŠOVÁ