Už tento pátek 13. února vše uvede v novojičínském Artefaktu od 20 hodin snímek Anténa Argentinští tvůrci v ní dokázali, že mají se surrealismem velmi blízký vztah, za který by se nemusel stydět ani David Lynch. V zasněženém velkoměstě vládne nemilosrdný pan Televize. Lidé byli zbaveni hlasu. Všichni sledují obrazovku a jedí televizní jídla, která také vyrábí jejich vládce. Pan Televize připravuje nekalý plán, jak prostřednictvím nebezpečného hypnotického stroje, který účinkuje skrze televizi, navždy ovládnout všechen život. Aby toho dosáhl, unese jedinou bytost, jež má dosud hlas - nádhernou zpěvačku. Najdou se ovšem chrabří hrdinové, kteří se ji vydají zachránit. Snímek je černobílý a téměř bez dialogů. Vtipně se inspiruje u vyprávěcích postupů němého filmu. Kritika v něm spatřuje vliv Murnaua, Langa, Ejzenštejna a Vertova. Jde především o mimořádně zábavný příběh s mnoha přesahy, který se nikdy nestane laciným plagiátem.

Druhý snímek, Psycho, zamíří do Artefaktu ve stejný čas o den později. Legendární americký horor, který je nejslavnějším a možná nejzdařilejším filmem slavného Alfreda Hitchcocka. Ten v něm vyměnil nadpřirozené bytosti z minulosti žánru - upíry, vlkodlaky, zombie a další podobné - za až příliš lidská monstra. Film učinil z Normana Batese běžně užívané jméno a svému režisérovi navždy zajistil status mistra úzkostného napětí.
Podstatou Projektu 100, který přinese zmíněné dva snímky do Artefaktu, je již od roku 1995 každoroční distribuce 10 mimořádně kvalitních a oceňovaných filmů formou putovní přehlídky ve vybraných kinech a v limitovaném termínu - od poloviny ledna do konce května. Také letos se do akce zapojí novojičínský Biograf pro náročnějšího diváka Artefakt. Cílem projektu má být seznámení s kvalitní filmovou tvorbou, která se kvůli mainstreamové distribuci k českému divákovi leckdy vůbec nedostane. „Také bychom rádi prohlubovali tradici putovních filmových festivalů, přehlídka Projekt 100 už podpořila vznik obdobných projektů,“ vysvětlují organizátoři na svých stránkách. (mer)