VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Těsně před kamionem stihla projet dvě auta. Řidič opustil kabinu až po nárazu

Přestože vyšetřování středeční železniční tragédie ve Studénce potrvá minimálně ještě několik týdnů, již nyní lze ukázat na pravděpodobného viníka. Tím je padesátiletý řidič polského kamionu, který vjel na přejezd ve chvíli, kde se spouštěly závory.

22.7.2015 AKTUALIZOVÁNO 22.7.2015
SDÍLEJ:

Kabina polského kamionu na přejezdu po srážce s Pendolinem.Foto: Deník/Ivan Pavelek

Policie případ kvalifikuje jako trestný čin obecného ohrožení z nedbalosti, za který lze uložit tři až deset let vězení.

Přejezd byl kromě závor zabezpečen také výstražným světelným a zvukovým znamením. Ty byly v době neštěstí funkční. „Dle záznamu z přejezdového zařízení byl železniční přejezd v době nehody v činnosti," uvedl mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal.

Záznamy má nyní k dispozici policie. Na nich je zřejmé, že motorista musel s dostatečným časovým předstihem všechna výstražná znamení zaregistrovat. 

„Na přejezd vjel ve chvíli, kdy se začaly spouštět závory," potvrdil Deníku mluvčí společnosti Správa železniční dopravní cesty Jakub Ptačinský.

Když řidič zjistil, že přejezd nestihne projet, zastavil a poté popojel. Vzápětí do kamionu narazilo Pendolino, které urvalo kabinu kamionu s motoristou, jenž jako zázrakem vyvázl bez vážnějších zranění.

Řidič vylezl po dvaceti sekundách

Kdyby prorazil závory, nemuselo se to stát, takový názor vyslovil jeden z lidí dobře obeznámených s tragickou nehodou rychlíku Pendolino. Podle něj je na kamerovém záznamu zachycujícím dění na přejezdu vidět, jak nejprve bliká bílé světlo, potom začne blikat červené.

„Ty závory ještě byly nahoře, když tam ten kamion vjel. Jenže najednou začaly padat. On popojel asi dva tři metry, aby ho to nesejmulo a zůstal stát," popsal muž situaci na záznamu. Potom se přiřítilo pendolino a smetlo návěs.

„Kabina se otočila na kolejích jak na obrtlíku a asi dvacet vteřin na to z ní vylezl ten řidič. Kdyby raději přidal a tu přední závoru přerazil, tolik by se asi nestalo," dodal muž. 

Další auta

Ze záznamů je také zřejmé, že před kamionem projela ještě dvě auta.

„Zda také jela v době, kdy svítilo výstražná znamení, musí zjistit policie," dodal Ptačinský s tím, že vyšetřovatelé kromě záznamů z přejezdu prozkoumají i černou skříňku Pendolina a záznamy z provozu řízení.

„Vyšetřování určitě potrvá několik týdnů, ale z dostupných informací a z toho, co jsme dosud mohli vidět, vše ukazuje na řidiče kamionu. Nechci ale předjímat závěry policejního vyšetřování," doplnil Ptačinský.

Zadržen

Policisté krátce po neštěstí řidiče nákladního vozu zadržet.

„Padesátiletý cizinec se podrobil prvotním nutným úkonům, následovat bude jeho výslech, k němuž přibereme tlumočníka. Policejní komisař nařídí soudní pitvu zesnulých," uvedla mluvčí krajské policie Gabriela Holčáková s tím, že na místě neštěstí pracovaly týmy kriminalistických techniků, kteří dokumentovali místo neštěstí. „Využili jsme i speciální techniku, nasazen byl i vrtulník Letecké služby Policie ČR. Povolali jsme také tým policejních krizových interventů poskytujících pomoc jak cestujícím tak příbuzným obětí," dodala Holčáková.

Co dělat, když auto uvízne mezi závorami?

K TÉMATU

Podle odborníků je důležité nezpanikařit. Pokud má řidič spolujezdce, případně je poblíž jiný řidič, lze závory poměrně lehce zvednout. Kladou totiž jen minimální odpor.

Před několika lety se o tom přesvědčil ostravský politik Milan Balabán. U přejezdu v Ostravě-Polance byl svědkem toho, jak mezi závorami uvízla řidička osobního vozidla.

„Společně s dalším řidičem jsme okamžitě vyběhli z aut a snažili se závory zvednout. Mysleli jsme, že to bude obtížné, ale šlo to až překvapivě lehce," řekl tehdy Deníku Balabán. Řidičce se po chvíli podařilo z přejezdu odjet. „Mohlo to dopadnout hrozně. Po několika sekundách se kolem nás prohnal nákladní vlak. Kdyby narazil do auta…," doplnil Balabán.

Další možností je proražení závor, což se dá zvládnout i osobním vozem.

Pokud si řidič na proražení netroufá, může být řešením jakékoliv poškození závor. Tím se spustí varovný drážní systém.

Autor: Jaroslav Perdoch

22.7.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Rychlovlak. Ilustrační foto.

Proč nejezdí vlaky rychleji

Den se záchranáři ve Frenštátě pod Radhoštěm přilákal řadu zvědavců.
12

OBRAZEM: Frenštátské hřiště ovládli hasiči i záchranáři

S bagrem a hráběmi na pstruhy. Ryb pak přibylo

Ochránci přírody společně s lesníky a rybáři vytvořili v Beskydech umělá trdliště a školky pro pstruhy.

Na Severce budou mít lanovou dráhu

Pokud všechno vyjde, bude Ski areál Severka prvním v Těšínských Beskydech (nepočítáme-li Javorový), kde budou mít lanovou dráhu. O její vybudování majitel usiluje už několik let. Zdá se, že by se stavba konečně mohla pohnout kupředu.

Borůvky u Pradědu mizí pod křovinořezy

Do nejvyšších partií Jeseníků vyráží v těchto týdnech parta s křovinořezy. V chráněných lokalitách sekají borůvčí.

Tragická nehoda uzavřela v pátek dálnici na Novojičínsku

Dva lidské životy si vyžádala nehoda na dálnici nedaleko obce Kujavy na Novojičínsku.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení