VYBRAT REGION
Zavřít mapu

FOTOGALERIE: Železniční neštěstí si vyžádalo sedm mrtvých

Studénka - Ve Studénce na Novojičínsku vykolejil rychlík, který narazil do zřícené mostní konstrukce. Hrůzná bilance vlakového neštěstí: 7mrtvých a 67zraněných.

8.8.2008
SDÍLEJ:

Vlak EuroCity Comenius jedoucí z Krakova do Prahy narazil ve Studénce do spadlé části mostní konstrukce. Nehoda si vyžádala smrt několika cestujících, další desítky osob byly zraněny.Foto: Deník/Adolf Horsinka

Záchranné práce, které započaly okolo jedenácté, se podařilo ukončit v půl třetí odpoledne.

Zhruba v poledne byla podle Zdeňka Nytry, velitele zásahu hasičů, většina lidí již z vlaku venku. "Ještě ve dvě hodiny odpoledne jsme ještě počtvrté nebo popáté zkusili projít se psy ještě jednou všechna místa. Pokusili jsme se dostat i do těch nejhlubších zákoutí vagonů, abychom potvrdili, jestli je uvnitř ještě někdo živý."

Na místě zasahovalo několik desítek příslušníků integrovaného záchraného systému, vrtulníky a sanaitky rozvážely zraněné do nemocnic v širokém okolí. Okolní nemocnice zaktivovali traumatologický plán a úspěšně zvládali příjem zraněných cestujících.

„Celkem zemřelo 6 osob. Z toho je pět žen, které cestovaly ve vlaku. Šestou obětí je zřejmě dělník, který pracoval na mostu a byl zaklíněn mezi vagóny a lokomotivou. Třináct těžce zraněných bylo převezeno do nemocnic v celém kraji,“ upřesnil mluvčí Humpl.

Na místě nejsou zraněni jen občané Česka, ale i jeden Angličan a několik občanů Polska.

Osudných deset minut

Tragická nehoda se přitom vůbec nemusela stát. Ve Studénce totiž naměřili rychlíku deset minut zpoždění, které se mu stalo osudným.

Krizová linka i centrum

Česká dráhy už zřídily krizovou linku, kam mohou volat příbuzní cestujících z vlaku. „Číslo krizové linky, na kterou mohou volat příbuzní a přátelé cestujících z vlaku EC 108 je 974 723 201 nebo 974 723 202. Na lince se domluví polsky, česky a anglicky,“ informovala Deník Markéta Krausová z Českých drah. „Ve Vládním salonku na hlavním nádraží v Praze připravují České dráhy krizové centrum, kde bude kromě pracovníků Českých drah také psycholog,“ dodala.

Fakultní nemocnice Olomouc přijímá pacienty z tragédie u Studénky

Dalším zdravotnickým zařízením, kam teď směřují zranění pacienti, je Fakultní nemocnice v Olomouci. „Zhruba okolo dvanácté nám vrtulníkem přivezli prvního pacienta, byly tam mnohačetné otevřené zlomeniny a pacient je momentálně na operačním sále,“ uvedl mluvčí olomoucké nemocnice Egon Havrlant a pokračoval: „Uvolnili jsme kapacity operačních sálů pro případný nápor, protože podle prvních zpráv jsme měli informaci, že by k nám záchranka měla postupně přepravit dvacet lidí. Podle posledních informací by k nám měli přiletět asi tři pacienti a druhý je už na cestě.“

V pohotovosti je tak i zdravotnický personál. „Jsme připraveni, některé zaměstnance, kteří měli volno, jsme povolali do práce. Zatím se vše zvládá bez problémů,“ doplnil mluvčí.

Konstrukce upadla dělníkům

Česká republika má za sebou jedno z nejhorších železničních neštěstí za několik posledních let. Mezinárodní rychlík Eurocity jedoucí z Krakova do Prahy narazil v pátek kolem půl jedenácté nedaleko Studénky v Moravskoslezském kraji do části spadlé mostní konstrukce. Ta měla upadnout dělníkům, kteří stavěli dálnici přímo na kolejiště.

První informace přinesly zprávy o dvou mrtvých a stovce zraněných, později se informace rozrostly na deset mrtvých a padesát vážně zraněných. Další padesátka cestujících je zraněna lehce. Okolo dvanácté hodiny již bylo padesát lidí vyprostěno. Okolo jedné hodiny odpoledne byl počet mrtých snížen na šest osob. Strojvůdce nehodu přežil, stačil použít rychlobrzdu.

Zranění pasažéři jsou rozváženi do okolních nemocnic, které zprovoznili traumatologický plán a připravují se na příjem dalších zraněných.

Tři vykolejené vagóny

„Náraz poškodil lokomotivu a vykolejil tři vagony. Podle prvních informací nepřežili nehodu minimálně dva lidé, dalších sto je zraněno,“ sdělil Deníku okolo půl jedenácté mluvčí Českých drah Radek Joklík.

Na místě zasahuje několik desítek záchranářů, vrtulníky záchranných složek rozvážejí zraněné do nemocnic v širokém okolí.

„Vlak měl projíždět kritickým úsekem rychlostí až 140 kilometrů v hodině. Podle drážních předpisů je nehoda klasifikována jako velmi vážná, tedy nejvyšším možným stupněm,“ řekl Deníku náměstek generálního inspektora Drážní inspekce Jan Kučera.

Strojvedoucí brzdil

„Stojvedoucí vypověděl, že při průjezdu stanicí rychlostí zhruba 135 km/h si všiml, že mostní kontrukce před ním se zhoupla a začala padat, použil rychlobrzdu a schoval se ve strojovně. Za 6 vteřin došlo k nárazu při rychlosti cca 120 km/h. Při nehodě vykolejila lokomotiva a 6 vozů, v troskách jsou stále uvězněni lidé. Provoz na trati je přerušen," doplnil Kučera.

„Na místo jsou nyní tři inspektoři včetně generálního inspektora, čekáme na další informace zmísta,“ řekl Deníku náměstek generálního inspektora Drážní inspekce Jan Kučera. Více čtěte ZDE!

První informace nasvědčují tomu, že vinu za nehodu nese stavební firma, která rakonstruovala nad tratí most z roku 1961.

Rekonstrukci mostu prováděla na zakázku Moravskoslezského kraje společnost ODS – Dopravní stavby Ostrava. Její vedení se však celému neštěstí zatím nechce vyjádřit, není tak zřejmé, co způsobilo pád konstrukce. Šéf Tomáš Vítek na místě tragédie uvedl, že na stavbě byly dodržovány všechny předpisy. Co bylo příčinou zřícení mostu, se zatím podle něj nedá odhadovat.

Podle ministerstva dopravy se nehoda stala na opravě mostu při silnici druhé třídy číslo 464. "Není ve správě organizací spadajících pod ministrestvo dopravy, správu této komunikace provádí Moravskoslezský kraj," uvedl Jakub Ptačinský z tiskového oddělení tiskového oddělení ministerstva dopravy.

„V takových případech bývá vina straně zhotovitele stavby a nikoliv na straně strojvůdce či provozovatele dráhy, " sdělil Kučera.

Nehoda zcela zablokovala trať na trase Olomouc - Ostrava.

Na místo odjel kolem poledne ministr dopravy Aleš Řebíček, Jiří Čunek a premiér Mirek Topolánek. Hejtman Moravskoslezského kraje Evžen Tošenovský také svolal jednání bezpečnostní rady a krizového štábu kraje.

Autor: Ivan Pavelek

8.8.2008
SDÍLEJ:
Fotbalisté Petřvaldu na Moravě (v bílém) zahájili nový ročník dělbou bodů.

I. B třída, sk. B: Petřvald na Moravě na úvod remizoval

Veřovický kanonýr Michal Hanko začal sezonu dvěma zářezy, díky kterým Mičkův tým zdolal Odry 3:1.

Souhrn I. B třídy, sk. D: První kolo ve znamení gólových hodů

Bílovečtí mají první bod a nyní cestují na hřiště nováčka

V premiérovém domácím utkání v nové sezoně krajského přeboru nakonec remizovali s Českým Těšínem 1:1. Fotbalisté Bílovce si tak připsali první bod a nyní je čeká sobotní utkání na půdě nováčka ze Staré Bělé.

Frenštát nadělil Slavii kanára

Beskyd doma vyprášil Orlovou 6:0 a potvrdil tak zdařilý vstup do sezony, na který by rád navázali i v sobotu, kdy cestuje do Českého Těšína.  

Užili si dovolenou i festivaly. Teď už krajští lídři vyhlížejí volby

/ANKETA, KANDIDÁTKY PRO VOLBY 2017/ Volby do Poslanecké sněmovny se uskuteční 20. a 21. října, do včerejška ale musely strany podat své kandidátky. Kdo jsou lídři v Moravskoslezském kraji a jak v létě nabírali síly do předvolebních soubojů?  

Dva muži v Příboře napadli třetího. Zaútočili nečekaně, surově a zezadu

Hodně nepříjemný a zřejmě i dosti bolestivý byl pro třiadvacetiletého muže nedělní večer v Příboře.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení