VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Vyšetřování havárie tramvají pokračuje

Ostrava/Vřesina - Selhání řidiče, který nepovoleně vjel na jednokolejnou trať. Tak vidí prozatím drážní inspekce příčinu srážky dvou tramvají s tragickými následky, ke které došlo v pátek večer. „Jeden z řidičů tramvají odjel na trať, aniž by vyčkal na pravidelné křižování, respektive si vyžádal souhlas k jízdě od dirigujícího dispečera,“ sdělil mluvčí drážní inspekce Zdeněk Neusar.

13.4.2008
SDÍLEJ:

Místo tragické nehodyFoto: DENÍK/Pavel Sonnek

Šlo o řidiče, který řídil kloubovou tramvaj od výhybny ve Vřesině. Nejen že na trať vjel bez povolení, ale navíc i o dva kilometry v hodině překročil nejvyšší povolenou rychlost. Vyšetřovatelé zjistili, že před začátkem brždění jel rychlostí 61,9 kilometrů v hodině. Drážní inspekce potvrdila, že protijednoucí tramvaj měla zpoždění. V tu chvíli jela rychlostí 55,5 kilometrů v hodině a její řidič netušil, co ho v nejbližších okamžicích čeká.

A byly od sebe jen sedmdesát čtyři metrů, když začaly prudce brzdit. „V okamžiku srážky jela kloubová tramvaj čtyřicetikilo¬me­trovou rychlostí, její brzdná dráha byla 37 metrů. Protijedoucí dvoudílná tramvaj jela v okamžiku srážky rychlostí 32,8 kilometrů v hodině a její brzdná dráha činila 36,3 metru,“ upřesnil Neusar. Srážka však byla neodvratná.

Systém, který funguje v Ostravě, je zastaralý

Systém, který funguje na jednokolejné trati ve Vřesině, je ale značně zastaralý. Podle Neusara jsou všude jinde v republice jednokolejné tratě zabezpečeny modernějšími zařízeními. Například na jednokolejné trati mezi Libercem a Jabloncem funguje elektronický zabezpečovací systém, díky němuž se tramvaje už nemohou srazit. Pokud vjedou na trať neoprávněně, automaticky se vypne přívod elektřiny. V Ostravě systém dosud fungoval tak, že řidiči protijedoucích tramvají na sebe museli čekat před vjezdem na jednokolejnou trať ve výhybně. Když neklapl jízdní řád a některá z tramvají měla zpoždění, měl za povinnost řidič čekající tramvaje po třech minutách vyjít ven z kabiny k traťovému telefonu a zavolat dirigujícího dispečera. Ten mu nadiktoval instrukce, které řidič musel navíc zapsat do jízdního výkazu a zpětně je dispečerovi přečíst. „Zatím nemáme k dispozici rozbor hovorů ani dokumentaci, tu má policie, ale pravděpodobně k tomu hovoru nedošlo,“ říká Neusar. Systém myslel i na situaci, že drážní telefon nebude fungovat. V tomto případě má řidič kontaktovat vysílačkou ústředního dispečera a ten po poradě s dirigujícím dispečerem má řidiči předat instrukce. Ty musí řidič opět psát do výkazu.

Čeká se na výslech řidiče

Definitivně vinu řidiče, který je hospitalizovaný v Městské nemocnici Ostrava-Fifejdy s poraněnou páteří a ve velmi špatném psychickém stavu, prokáže až další šetření, a to technická prohlídka tramvají, rozbor dokumentace či telefonních hovorů. Dnes budou vyšetřovatelé prověřovat, jaké rozhledové poměry jsou v místě srážky, ve středu pak je naplánována komisionální prohlídka obou tramvají. „Na příčině srážky to ale nic nezmění, technicky byly tramvaje v pořádku. Mnohem důležitější bude právě analýza telefonních hovorů,“ zdůraznil Neusar. Inspektoři ještě nevyslechli ani zraněného řidiče. „Vzhledem k jeho zdravotnímu stavu nevíme, jestli to bude tento týden možné,“ podotkl Neusar.

Novojičínská policie oznámila, že už zahájila úkony trestního řízení proti jednomu z řidičů tramvají. Podezírá ho z trestného činu obecného ohrožení. Hrozí mu až desetileté vězení.

Na jednokolejce zatím tramvaje nejezdí, až s novými pravidly

Na lince číslo pět nebyl dosud provoz tramvají obnoven. „Zatím je tramvajová doprava zastavena, v místě ale funguje náhradní autobusová doprava,“ sdělil mluvčí Dopravního podniku Ostrava Miroslav Albrecht.

Provoz na trati bude obnoven až po zavedení nového bezpečnostního opatření, ke kterému dojde zřejmě během příštího týdne. Na trati bude fungovat podobný režim „ohlašovací povinnosti“ jako na železničních tratích. To znamená, že řidič bude muset před každým vjezdem na jednokolejný úsek získat souhlas dispečera. Během tohoto roku se pak má na trati vybudovat moderní zabezpečovací zařízení.

Dopravní podnik Ostrava společně se Statutárním městem Ostrava finančně odškodní všechny poškozené účastníky.

Výše škody na tramvajích byla předběžně odhadnuta na 2 miliony korun.

Autor: Iva Havlíčková

13.4.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
DUO NEJZKUŠENĚJŠÍCH! Letní posila kopřivnické Tatry David Stříž (vlevo) spolu s hrajícím asistentem Martinem Tomáškem, jenž hrával extraligu za Vítkovice a působil třeba i v ruském Novosibirsku.

Obránce kopřivnické Tatry Stříž: Na Švédsko i Francii budu rád vzpomínat

Deník - Naši prvňáci

Tento týden představíme školáky ze ZŠ Komenského 68, Nový Jičín

Superdebata Deníku: ptejte se Babiše a dalších lídrů

Pokud chcete ještě něco vědět před volbami od kandidujících stran, máte šanci se zeptat právě teď. Deník ji vašim jménem položí už ve čtvrtek 19. října, tedy den před parlamentními volbami, desítce lídrů politických stran při závěrečné předvolební debatě v sídle listu.

Jistebník doma zdolal v derby Libhošť

/FOTOGALERIE/ Novojičínské derby v I. A třídě, sk. B, nakonec dopadlo lépe pro nováčka, který porazil oslabené hosty 2:0.  

Město zřídilo rozptylovou loučku

Další možnost, jak se rozloučit se svými blízkými zesnulými, budou mít obyvatelé Fulneku.

AKTUALIZOVÁNO

ON-LINE rozhovor s Alfrédem Šrámkem, kandidátem na poslance za Realisty

JUDr. Alfréd Šrámek, kandidát na poslance za Realisty byl hostem on-line rozhovoru Deníku.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení