VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Aleš Loprais: Věřím, že smůlu prolomím

Trojanovice - Aleš Loprais si při letošním ročníku dakarské rallye prošel obrovským zklamáním, když ho v páté etapě zradila technika, a vyřadila ho tak z bojů o nejlepší příčky. Měl chuť v nejtěžším motoristickém závodě světa skončit a letět zpět do Evropy, nicméně díky ohromné podpoře fanoušků ve zdolávání dun i kamení v Peru a Chile pokračoval a nakonec dosáhl výborných etapových výsledků.

11.2.2013
SDÍLEJ:

Aleš LopraisFoto: Deník/Adam Knesl

To mu dodalo chuť prolomit v budoucnu dakarskou smůlu a připravovat se na další ročník.

Jaká byla pro váš tým Insta Forex Team nejhorší chvíle letošního ročníku?

Určitě to byl ten okamžik, kdy jsme vedli a auto najednou přestalo jet. Nechladilo, nestartovalo, nešel připojit pohon 4x4 a já jsem si říkal, že Dakar jsem už třikrát ztratil z druhého místa, ale z prvního místa ještě nikdy. Tak jsem si říkal: zase nová zkušenost, a už jsem volal domů, protože jsem se loučil se závodem. Ale ve finále se podařilo auto roztlačit díky jedné německé posádce a dojeli jsme s dvouhodinovou ztrátou.

Ale nakonec vše dopadlo jinak. Místo balení jste usedl za volant své Tatry a vydal se vstříc dalším těžkým kilometrům…

Já bych chtěl všem fanouškům poděkovat, protože nebýt jich, tak bych soutěž ani nedojel. Byl jsem opravdu na zlomku toho, jestli pokračovat nebo ne, a ta podpora byla tak obrovská, že člověk jel dále pro lidi, a ve finále to stálo zato.

Nakonec se rozhodnutí nevzdat to a pokračovat dále vyplatilo. Přebilo to aspoň z části velké zklamání z páté etapy?

Já jsem si to ani neuvědomil. Až doma jsem to zjistil díky fanouškům, že jsme sedmkrát stáli na bedně. To mě překvapilo. Já se totiž vždycky dívám ve výsledkové listině jen na konkurenty, kteří jsou před námi. Nikdy se nedívám dozadu a ani mi to nepřišlo. Že jsme sedmkrát stáli na bedně, to mě moc překvapilo a to mě žene nejvíc. Dakar takový je. Dneska už zase cítím jen ty pozitiva, beru si z toho jen ponaučení do budoucna. Fakt, že jsme stáli sedmkrát na bedně a vyhráli etapu, je pro mě motor, proč nastartovat nový projekt.

Není tajemstvím, že letošní závodní Tatra, zvaná Princezna, má už svou nástupkyni. Kdy se ji chystá váš tým poprvé otestovat a co od ní především čekáte?

Už teď stavíme novou Královnu. Dostane nové srdce a nový motor. Moc se na to těším, protože doufám, že bude více koní, a zvýšení výkonu je vždycky pro toho pilota radost. Na druhou stranu vím, že auto budeme muset upravit, musí se třeba jinak chladit. Je před námi spousta novinek a další nový projekt začíná. Kolem Apríla bychom chtěli poprvé s novou Královnou vyjet.

Vrátím se k medializované aféře mezi vámi a dalším českým týmem, Bonver Dakar Project. Jak to vnímáte? Není škoda, že se nedokážete domluvit třeba na spolupráci?

Je to škoda, mě to samotného mrzí. Do dneška nevím, co tím sledovali, možná to tuším, ale nikdy jsem se k tomu nechtěl příliš vyjadřovat. Já tam jedu opravdu jen čistě závodit a tady ten pokus, co tady byl… Tak jsem si říkal proč? Ale jak jsem přijel do České republiky a viděl jsem prezidentský souboj, řekl jsem si, ono se to moc neliší od toho našeho. Já bych opravdu nechtěl míchat takové záležitosti do sportu, a i když se tím snaží někdo zviditelnit, má cesta to není.

Na kdyby se nehraje, ale zjišťoval jste, jak byste se umístil, kdyby nedošlo na problémy s baterií?

Jasně, že člověk kalkuluje. Měli bychom komfortní náskok kolem pětačtyřiceti minut, ale na to hrát nejde. Také De Rooy (obhájce prvenství Gerard De Rooy z Nizozemska s ivekem, nakonec skončil na 4. příčce pozn. red.) měl své problémy a i ostatní. Ale je fakt, že Kamaz neměl jediný problém. Někomu to vyjde, někomu ne. Nám to bohužel nevyšlo v jeden okamžik a za to ostatního jsem rád. Vím, že rychlost máme, technika je slušná.

Co se týče Kamazu, tam bude to zázemí asi jiné…

To je opravdu obrovský extrémní tým na vládní úrovni. Je to něco jiného, než máme my. Bylo ale vidět, že i tak malý tým jako my je tam schopný zahrát velkou muziku. Já tam tu šanci pořád vidím, i když je čím dál menší. Ale je tam, jinak bych se tomu nevěnoval.

Co nového vám Dakar letos ukázal?

Letošní Dakar mě překvapil hlavně tím, jak je vyrovnaný, že se z toho vlastně stává WRC závod. Není to o tom, že by se nějak změnila trať, ale těch konkurentů je tam tolik a jede se pod takovým tlakem a tempem, že člověk se tomu musí jenom přizpůsobit, pokud chce být dále úspěšný.

Již tradičně připadají na dobu novoročního jihoamerického závodu vaše narozeniny, které slavíte 10. ledna. Máte vůbec čas se na chvíli zastavit a symbolicky to oslavit?

Ne ne, ani jedna svíčka v nějakém malém dortu, ani přípitek, nic takového tam nehrozí. Za prvé na to není čas a já jsem navíc poslední dvoje narozeniny neoslavil zrovna šťastně.

Loni to byl kotrmelec (závodní speciál mezi měřenými úseky v 9. etapě havaroval, když za volantem usnul mechanik Petr Almáši, a několikatunový kolos se několikrát otočil přes střechu pozn. red.) a letos jsem byl tak frustrovaný z té ztráty, kterou jsme nabrali díky závaru s baterií, že v tu chvíli ani nemáte náladu. I když někdo přišel popřát, tak jsem řekl sorry, teď to nejde, protože když ztratíte vítězství, tak to moc mrzí. Ale já věřím, že to prolomím.

Autor: Adam Knesl

11.2.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Rychlovlak. Ilustrační foto.

Proč nejezdí vlaky rychleji

Den se záchranáři ve Frenštátě pod Radhoštěm přilákal řadu zvědavců.
12

OBRAZEM: Frenštátské hřiště ovládli hasiči i záchranáři

Po pivobraní má Nový Jičín i medobraní

Premiérová snůška přinesla 15 kilogramů pochoutky, která bude dále sloužit k propagačním účelům města Nový Jičín.

S bagrem a hráběmi na pstruhy. Ryb pak přibylo

Ochránci přírody společně s lesníky a rybáři vytvořili v Beskydech umělá trdliště a školky pro pstruhy.

Na Severce budou mít lanovou dráhu

Pokud všechno vyjde, bude Ski areál Severka prvním v Těšínských Beskydech (nepočítáme-li Javorový), kde budou mít lanovou dráhu. O její vybudování majitel usiluje už několik let. Zdá se, že by se stavba konečně mohla pohnout kupředu.

Borůvky u Pradědu mizí pod křovinořezy

Do nejvyšších partií Jeseníků vyráží v těchto týdnech parta s křovinořezy. V chráněných lokalitách sekají borůvčí.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení