VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Kopřivnice hostila ledové mistrovství

Kopřivnice-Lubina /FOTOGALERIE/ – Nedělní poledne patřilo na Novojičínsku jednoznačně Mezinárodnímu mistrovství České republiky družstev na ledové ploché dráze, které hostil Autoklub ploché dráhy Kopřivnice na Větřkovické přehradě v Kopřivnci-Lubině. Šampionát naplnili zvědaví fanoušci, kteří si mohli po 15 letech vychutnat tuto sportovní akci.Po slavnostním vyhlášení vítězů jsme požádali předsedu Autoklubu ploché dráhy Vladimíra Kováře, aby v rozhovoru zhodnotil právě skončený podnik.

20.2.2012
SDÍLEJ:

Větřkovická přehrada se stala dějištěm mistrovství v ploché dráze na ledě. Foto: Deník/Jan Kešelák

Co říkáte na to, že se mistrovství vrátilo do Kopřivnice?

Všechno klaplo a to je důležité. Na ledech je sousta neznámých. Musí být dostatečný led, nesmí moc sněžit, když je velký mráz, je to špatně, stejně tak když je obleva. Naštěstí nám vše vyšlo, a přestože počasí někomu připadalo nehostinné, tak pro nás bylo dobré. Nebyla až taková zima a všechny závody se odjely bez problémů. Myslím, že se to divákům líbilo.

Proč jste to pořádali zrovna po 15 letech?

To nemá žádnou souvislost. Funguje to tak, že kdo je ochotný, tak to může pořádat. My jsme to poprvé chtěli pořádat v roce 1993, což nám hned vyšlo. Další roky to ale nevyšlo, až v roce 1997. Dalších pět let buď vůbec nemrzlo nebo přišla obleva. Poté byly takové ty krizové roky, kdy jsme se do toho příliš nehrnuli. Až loni, když se to v České republice trochu oživilo, jsme si řekli, že do toho půjdeme znovu. A to loni nezamrzlo vůbec. Je to taková loterie. Třeba to příští rok může být i dvakrát, nebo dalších deset let vůbec.

Fanoušků nakonec bylo nespočet…

Fanoušků bylo opravdu hodně. Co je důležité, že i reakce mám zatím samé příznivé, tak doufám, že nepříznivé nebudou. Každý musí pochopit, že se závod dělá v bojových podmínkách na přehradě, a že je to docela ruleta. Trochu jsme měli problém s parkováním, ale to šlo mimo nás, to jsme moc ovlivnit nemohli. Já jsem určitě spokojen.

Co stroje, na kterých se závodilo?

Jde o jednoválec o obsahu 500 kubických centimetrů, jedoucí na metylalkohol. Mazání je pak na bázi ricinového oleje. Mašina má dvě rychlosti, na jedničku se startuje, poté hned jezdci kopnou dvojku, a tak jedou až do konce. Rychlost motorky záleží více na zpřevodování. Na velkých drahách se na rovinkách jezdí běžně i sto šedesát kilometrů za hodinu. Je tam minimální prokluz, na kolech jsou 28 mm dlouhé hřebíky, a motorky tak mají obrovské zrychlení. Motorka umí zatáčet pouze doleva a nemá brzdy.

Jezdci měli i zde na zápěstí lanko od zapalování.

Jde o chcípák. V momentě, kdy jej jezdec vytrhne, přeruší se elektrický obvod a motorka přestane jet. To se začalo používat u závodů do vrchu, kde když jezdec zahodil motorku, nesměla jet dále. Poté to přešlo i na ledy. Obecně se říká, že jezdec si způsobí nejvíce škod vlastní motorkou. Je s ní totiž v kontaktu, a než se z ní rychle dostane, tak škube.

Co závodníci. Ti jezdí normálně plošinu, nebo jsou to specialisté na led?

Dnes už moc ne. Jde spíš o kluky, kteří přes léto jezdí motokros, jako hobby, nebo enduro, někteří dokonce jezdí silnici. Klasický plošinář byl letos jen jeden, a ten ještě dorazil pozdě, protože měl poruchu na autě.

Jak se dá tedy charakterizovat ledová dráha oproti té klasické.

Na klasické dráze se jezdí smykem, kdežto na ledě je to mnohem více podobné silnici tím, že motorku jde položit, jak se říká, až na ucho. Předjíždění, vlivem obrovské akcelerace, ale i velkého brzdění motorem, je častější. Na ledě je to určitě dramatičtější. Na druhou stranu, musí se to trochu umět.

Nakonec diváci viděli pouze jeden pád, naštěstí bez následků. Existuje nějaké pravidlo, jak se zachovat v případě, že s motorkou upadnu?

Nejdůležitější je co nejrychleji se dostat od motorky. Stalé platí to, co jsem již říkal, tedy že největší zranění si způsobí jezdec svým strojem. Motorka na ledy je kryta tak, aby co nejvíce zakryla hřeby na pneumatikách, ale kryje stroj pouze z vrchu. Pokud závodník upadne a přejede jej vlastní motorka, je to mnohdy i na sedmdesát stehů. Může vás přejet i jiný závodník, ale to není tak časté. Kluci zkoušeli i různé ochranné pomůcky, jako třeba drátěné košile, které se sice osvědčily, ale pro jejich velkou váhu se nepoužívají.

Autor: Jan Kešelák

20.2.2012
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Nehoda na dálnici.

Tragická nehoda uzavřela v pátek dálnici na Novojičínsku

Ilustrační foto.

Senioři vyrazí na výlet do spřáteleného města na Slovensku

Komplikace pro všechny! O víkendu se uzavře klimkovický tunel

Komplikace pro všechny. Tak se dá nejvýstižněji nazvat plánovaná nedělní uzavírka dálničního tunelu v Klimkovicích. Pravidelná odstávka způsobí komplikace obyvatelům Klimkovic, ale i samotným řidičům.

Ženě se nezdálo chování mladíků. Jeden byl v cizím voze

Ve středu v časných ranních hodinách přijali strážníci v Novém Jičíně oznámení od občanky, že v ulici Poděbradově se vyskytují dva muži, kteří se podezřele pohybují kolem jednoho ze zaparkovaných vozidel.

Novojičínsko: Školní pomůcky vystřídalo zednické náčiní

Miliony korun radnice a obce na Novojičínsku investují během léta do oprav školních zařízení.

Jakub Bittner je u Formanu spokojený

Novojičínská cyklistická stáj získala na domácí Grand Prix Forman jubilejní třetí vítězství v řadě, když na předešlé triumfy Petra Hudečka a Ondřeje Fierly tentokráte navázal novic Jakub Bittner. Rodák z Litovle si trať v okolí Starého Jičína vyzkoušel již vloni. Tehdy ještě hájil barvy týmu ex-Puskinak.cz.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení