Letošní ročník odstartuje v pátek 4. září ve 22 hodin z náměstí Svobody v Třinci. Přes tři tisíce závodníků se bude snažit o nejrychlejší přechod sedmi nejvyšších vrcholů Beskyd. Zvládnout to musí v limitu nastaveném na třicet hodin. Cíl je ve Frenštátu pod Radhoštěm. Loňští vítězové Stanislav Najvert a Petr Žákovský ušli trasu dlouhou 95 km s převýšením 5 430 m za 12 hodin a 8 minut.

Letošní 6. ročník s sebou opět přináší několik novinek, které přiblíží ředitel závodu, známý frýdecko-místecký horolezec, Libor Uher.

Letos je akreditace závodníků ve Frýdlantu, proč?
Důvodem je oprava kolejí na železnici. Tradičně je hlavním městem B7 Frenštát, kde je zároveň cíl závodu a kde je veškeré zázemí pro závodníky. Na start do Třince je převážíme dvěma speciálně vypravenými vlakovými soupravami. Letos ale na trase z Frenštátu do Třince chybí koleje. Převézt všech tři tisíce závodníků například autobusy na start do Třince bylo technicky a časově nereálné. Proto jsme oslovili nejbližší město, odkud koleje vedou, a tím byl Frýdlant. Jsem rád, že nám město vyšlo vstříc a ochotně nám poskytlo součinnost při organizaci a prostory pro akreditaci závodníků, která se uskuteční v pátek od 12 do 21 hodin v tamním Kulturním centru. Ve Frýdlantu bude gastro zóna i doprovodný kulturní program, závodníkům zazpívá například Pavel Býma a na závod je nabudí Kabát revival. V 19 hodin projdou závodníci hromadně městem na vlakové nádraží v doprovodu koňského spřežení.

To šlo všechno tak hladce?
Ze strany Frýdlantu nebyl sebemenší problém, zato my jsme museli řešit spoustu věcí navíc. Logistika nám dala trochu zabrat. Museli jsme zajistit autobusy, které budou závodníky, kteří přijeli autem na akreditaci do Frýdlantu, kyvadlově převážet do Frenštátu, cíle závodu, kde zaparkují svá vozidla a my je zase autobusem odvezeme zpět do Frýdlantu, odkud je vlakem přepravíme do Třince. To samé je i s batožinou, každý závodník má s sebou karimatku a osobní věci, aby po dojití do cíle mohl složit hlavu v základní škole Tyršova ve Frenštátu, takže zavazadla jim odebereme při akreditaci a pak všechno naložíme do kamionu a odvezeme do Frenštátu, kde je vyložíme a uskladníme ve škole. Chci věřit, že všechno klapne ke spokojenosti závodníků.

Proč je start závodu v deset hodin večer?
Kdyby byl start ráno, většina závodníků by přicházela do cíle v noci, což je z bezpečnostního hlediska riskantní. Tak se startuje v noci, kdy jsou ještě všichni plní síly. Navíc je to také z důvodu požadavku CHKO Beskydy, které si dalo podmínku, že průchody s místy nejvyššího stupně ochrany, to je přes Smrk a Kněhyni-Čertův mlýn, musí být bez čelovek, tedy za denního světla.

Jak dlouhá je trasa závodu a jsou na ní nějaká omezení?
Kategorie sport má plnou trasu v délce 95 km. Hobíci, to jsou sportovní nadšenci z řad široké veřejnosti, mají trasu dlouhou 86 km. Obě kategorie mají možnost zvolit i kratší trasu v závěru závodu, podle svých sil, kdy z Pusteven nesestoupí do Ráztoky, ale jdou přímo na Radhošť. V takovém případě se pak jejich výkon řadí za ty, co šli full trasu. Z důvodu ochrany přírody mohou vystoupat na vrchol Travný jen sporťáci. Hobíci, kterých je víc jak dvě třetiny, musí jít spodní traverzou. Aby to ale neměli tak jednoduché, musí vystoupat na druhý vrchol v závodě Ropici, a to po prudké sjezdovce Skiareálu Řeka.

Mají se závodníci kde občerstvit?
Z náměstí v Třinci zamíří dlouhý had čelovek na Velký Javorový a dál přes Ropici, Travný, Lysou horu, Smrk, Čertův mlýn, Radhošť a Velký Javorník až na náměstí do Frenštátu, kde je cíl. Po cestě je sedm občerstvovaček, na které se navezou tuny ovoce, müsli a tatranek, zajištěny mají taky dvě teplé polévky na Ostravici a na Pustevnách a samozřejmě energetický nápoj Nutrend. Na poslední občerstvovačce na Pinduli pak budou mít i škvarky, salám, chleba, teplý čaj a další pochutiny.

Kolik závodníků je přihlášeno do závodu, kolik je nejstaršímu z nich?
Do závodu se registrovalo 3 123 závodníků, z toho jich je většina - 2 229 v kategorii hobby. Pokud je rozdělíme podle pohlaví, tak vedou muži, těch je 2 450, ale do závodu půjde i dost žen 673. Nejstarším přihlášeným závodníkem je 70letý Radim Myška z Petřvaldu, ženou 61letá Věra Hejkrlíková z Litomyšle. Mezi závodníky jsou zástupci Anglie, Belgie, Holandska, Irska, Německa, Polska a samozřejmě sousedního Slovenska.

V kolik hodin předpokládáte prvního závodníka v cíli?
Pokud nám bude přát počasí, které nás dosud nikdy nezklamalo, a já věřím, že ani letos nezklame, předpokládáme, že první závodníci by se mohli na náměstí Míru ve Frenštátě objevit už v sobotu před desátou hodinou dopolední.

Závod podporuje i dobročinné organizace, jak?
Do standardní registrace jsme letos dali 1650 míst, dalších 900 míst, což je o 300 více než loni, jsme prodali za zvýšené startovné v rámci podpory neziskových organizací Šafrán dětem, Bazalka a nově Pečovatelství dotek. Byly vyprodány téměř okamžitě. Jedná se o přímou formu pomoci, kdy společně se závodníky přispíváme na provoz těchto zařízení.

Pořádáte i veřejnou sbírku Každý metr pomáhá, pro koho je určena letos?
Každý rok s Institutem Bazální stimulace přibíráme do naší "dobročinné B7 rodiny" nové subjekty. Letos jsme "adoptovali" hned dva. Jeden z Čech a druhý ze Slovenska. Na náměstí míru ve Frenštátě na vrcholu cílové rampy „pyramidy K2" se bude i letos konat veřejná sbírka Každý metr pomáhá, letos ve prospěch organizace Kaňka z Tábora, která poskytuje péči dětem, mládeži a dospělým osobám s postižením.

Nově pomáháte i za hranicemi, jak?
Beskydská sedmička roste a přišel čas, abychom expandovali i za hranice. Mezi závodníky je také plno Slováků, proto jsme navázali spolupráci se střediskem TAU Turie nedaleko Žiliny. Jeho posláním je poskytovat sociální služby zdravotně těžce postiženým ženám. A právě tyto ženy pro naše závodníky vlastnoručně vyrobily jedinečnou šerpo/klíčenku, kterou dostane každý závodník, který dojde do cíle. Je ručně prošívaná a ozdobená. Rub patří profilu trasy s kilometrovníkem a líc symbolu hor s postavičkami v pohybu. Každá stuha nejenže přinesla nějakou tu kačku, vlastně euro, na chod tohoto zařízení, což není až tak podstatné, i když taky potřebné, ale hlavně podpořila mentální a pracovní vytížení klientů střediska. Při její výrobě si tak mohli cvičit jemnou motoriku a soustředění, ale hlavně měli duchaplné vytížení svého jinak stereotypního dne a dostali pocit, že se o ně někdo zajímá a že mohou pro někoho taky něco udělat. Každá šerpa je v něčem jiná, každého panáčka malovala jiná ruka s jiným životním příběhem a jiným handicapem! Jsou to originály, stejně jako je originální každý z nás. Všechny nás spojuje naše obtížná cesta a vůle ji dokončit! Věřím, že šerpa se bude závodníkům líbit a na krku ji budou nosit s hrdostí.

Kdy a kde bude slavnostní dekorování vítězů?
Vše se uskuteční už tradičně na náměstí Míru ve Frenštátě pod Radhoštěm v neděli od 11 hodin. Pěkně živo tam ale bude už od rána. V 9 hodin to na pódiu roztočí Rock And Roll Band Marcela Woodmana a chybět nebude ani občerstvení.