Favorizované Kamazy se tak v této části závodu musely spokojit „pouze" se třetím a čtvrtým místem. Ten, kdo si však myslel, že ukrajování posledních kilometrů letošního ročníku bude už jednoduché, mýlil se. Silný vítr a poletující prach znepříjemňovaly posádkám pohyb v terénu.

„Když jsme ráno vstali, tak foukal velmi silný vítr a prach byl doslova všude," okomentoval situaci před startem Tomečkův navigátor Ladislav Lála a pokračoval: „Říkali jsme si, že bude etapa nejspíš zrušena, protože nebudou moci odstartovat helikoptéry. Opak byl však pravda."

POČASÍ ETAPĚ NEPŘÁLO

Jako první vyjel na trať kamion se startovním číslem 401, a to díky bezkonkurenční jízdě české posádky z předchozí etapy. Čelné příčky však nemusí vždy znamenat výhodu, což svými slovy potvrdil také zkušený jezdec z Příbora. „Jet na špici znamená jet takzvaně první stopu, a to nemusí být vůbec jednoduché," vysvětlil Tomáš Tomeček s tím, že je pak jízda náročnější nejen v dunách, ale také z hlediska navigace. Situaci jim navíc neusnadňovaly složité povětrnostní podmínky. „Foukalo tak silně, že jsme neviděli dál než dvacet metrů dopředu. Bylo to velmi náročné, protože jsme věděli, že si nemůžeme dovolit navigační ani jezdeckou chybu," doplnil pilot Tatry.

V takových situacích hraje klíčovou roli navigace, která může mnohdy rozhodnout o celkovém úspěchu, či vyhoření. Podle slov navigátora české posádky Ladislava Lály by přitom tato etapa byla za normálních podmínek rychlá a navigačně jednoduchá. „Snažil jsem se na to nemyslet a maximálně se soustředit. Nakonec to dopadlo více než dobře, byť jsem na startu nevěřícně koukal z auta. V horším počasí jsem snad nikdy nejel," poznamenal Ladislav Lála.

DVĚ TATROVKY NA STUPNÍCH VÍTĚZŮ

Po dojetí do cíle do senegalského Dakaru zaplavila český Tatra tým euforie. Senzační přední umístění posledních etap dokázala posádka Tomeček-Lála zúročit a v letošní africké rallyi v kategorii kamionů obsadila celkové třetí místo. Lepší byla už jen posádka Andreje Karginova v Kamazu a Jaroslav Valtr jedoucí s Tatrou. „Máme obrovskou radost, že jsme dojeli a jak jsme dojeli," pochvaloval si v cíli Tomáš Tomeček. Dodal, že letošní závod nebyl vůbec jednoduchý, a to také kvůli silné a rychlé konkurenci. „Prakticky není prostor pro chyby. Letos jsme naštěstí měli méně defektů a technických problémů než v předchozích letech," poznamenal český jezdec, který neopomněl ani poděkovat všem svým podporovatelům.

Čeští piloti Tater tak již s předstihem nadělili kopřivnické automobilce k jejímu letošnímu výročí dárek v podobě stříbrného a bronzového umístění. „Kopřivnická továrna letos slaví stodvacáté výročí výroby prvního vozu a umístění hned dvou Tater mezi prvními třemi kamiony představuje důstojnou oslavu tohoto jubilea," poznamenal tým v tiskové zprávě.