VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Město na důl za korunu nemá, neutáhlo by jeho provoz

Frýdek-Místek - Zní to až pohádkově: z Frýdku-Místku mohl být uhlobaron. Teoreticky mu k tomu měla stačit jedna koruna. Jenže prakticky by město muselo mít miliardy, respektive mnoho miliard. Právě zde pohádka končí dřív, než začala, neboť takový balík peněz je zcela mimo možnosti šedesátitisícového města. 

23.7.2013
SDÍLEJ:

Důl Paskov. Foto: Marek Cholewa

Zpráva, že o možném odkoupení Dolu Paskov za symbolickou částku by mohlo uvažovat vedení frýdecko-místeckého magistrátu, se ukázala jako pravdivá. Objevila se po jednání ve Staříči, kde se sešli zástupci těžební společnosti OKD s odbory, zaměstnanci a politiky. Frýdecko-místecký primátor Michal Pobucký nicméně zdůrazňuje, že i on je realistou. „Reagoval jsem pouze na prohlášení vedení těžební společnosti, že bude ochotno důl prodat za jednu korunu," řekl redakci s tím, že měl dojem, že všem v sále jde o seriozní debatu, a proto vyřčenou větu nenechal bez povšimnutí. „O takové nabídce by snad uvažoval každý, proto jsem řekl, že s ní seznámím v srpnu zastupitele. Je ale téměř vyloučeno, že by se město stalo vlastníkem dolu," dodal primátor Frýdku-Místku, jehož roční rozpočet nepřesahuje jednu miliardu korun. Město si musí půjčit i na stavbu haly Polárka, což je akce za zhruba 300 milionů korun.

V porovnání s tím, kolik stojí roční provoz Dolu Paskov, je to stále zanedbatelná částka.

„Náklady se pohybují v řádu miliard korun," řekl včera na dotaz Deníku mluvčí OKD Vladislav Sobol. „Největší část tvoří personální náklady, tedy mzdy, daně a další poplatky související se zaměstnáváním lidí. Velmi drahý je také samotný provoz dolu, především náklady na energie a materiál," dodal. OKD uvádí, že šachta po provozní stránce patří k nejdražším na světě, a sráží tak výsledky celé firmy.

„Rozhodně platí, že paskovský problém je největší. Důl se potácel mezi ziskem a ztrátou i v letech, kdy byly ceny uhlí výrazně vyšší," naznačil ředitel vnějších vztahů OKD Petr Jonák. Na to, jak se lidé dívají na možnost, že z Frýdku-Místku mohl být „uhlobaron", se Deník ptal v ulicích města. „To není reálné. Ale ať to koupí někdo jiný. Uhlí je potřeba," reagoval 79letý cyklista František, jenž podle svých slov právě na zmíněném dole pracoval. „To bylo ještě na tom původním v Paskově," vzpomínal. „Manažersky by to možná zvládli, je ale jasné, že by se museli zadlužit. Jde o to, jestli by to město při dnešních cenách uhlí necpalo do černé díry," pravil 46letý Radek Lokaj. „Jen aby to nedopadlo jako v zadluženém Detroitu, viděl jsem obrázky v televizi, to je teď město duchů," varoval. „Manžel dělal třicet roků horníka, dlouho pracoval i na Paskově. Já tomu moc nerozumím, vím jen, že město by se tou koupí zadlužilo. A pak by třeba nemělo peníze na jiné věci," reagovala sedmdesátiletá Zdenka.

Autor: Marek Cholewa

23.7.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Mobilní hospic Ondrášek umožňuje nevyléčitelně nemocným lidem prožít poslední část života důstojně, doma, v kruhu své rodiny.

Ondrášek jako první v republice bude lékaře učit, jak pomáhat při umírání

Ředitelství OKD. Důl Darkov v Karviné.

Den D se přiblížil. Ve čtvrtek se rozhodne o osudu OKD

Zraky lidí poutal k obloze obrovitý nákladní letoun Ruslan

FOTO+VIDEO/ Hluk čtyř motorů letounu blížícího se k přistání na ostravském letišti poutal k obloze zraky lidí na trase od Opavy přes Bílovec, Frýdek-Místek, Havířov, Šenov či Ostravu.

Proč nejezdí vlaky rychleji

Například na frekventované trase Praha - Ostrava trvala téměř celou druhou polovinu 20. století cesta až šest hodin. Dnes jsou to pouhé tři hodiny a cesta je mnohdy díky servisu jednotlivých dopravců a moderním vozům spíše relaxem.

OBRAZEM: Frenštátské hřiště ovládli hasiči i záchranáři

Hřiště frenštátských hasičů za Domovem Hortenzie v sobotu patřilo záchranářům všeho druhu. Konal se tam další ročník oblíbené akce Den se záchranáři.

Po pivobraní má Nový Jičín i medobraní

Premiérová snůška přinesla 15 kilogramů pochoutky, která bude dále sloužit k propagačním účelům města Nový Jičín.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení