VYBRAT REGION
Zavřít mapu

V kraji přibude autobusů na plyn, po vzoru Havířova

Region - Stát uvolnil peníze na nákup autobusů CNG, které jsou poháněny stlačeným zemním plynem. Jde o další způsob řešení problémů se znečištěným ovzduším. Už na jaře tak v některých městech Moravskoslezského kraje vyjedou do ulic stovky z nich, v kraji peníze na nákup těchto autobusů dostala Ostrava a Opava.

5.8.2013 1
SDÍLEJ:

Motorový prostor autobusu s pohonem na zemní plyn. Foto: Libor Běčák

Na to, jaká je situace v našem regionu odpovídá Jakub Vyvial, ředitel divize osobní dopravy společnosti 3ČSAD, kterou tvoří ČSAD v Havířově, Karviné a Frýdku-Místku.

ČSAD Karviná má jeden autobus, který jezdí na CNG. Neuvažujete o tom, že byste pořídili víc těchto vozů s ekologickým provozem?
„Určitě bychom rádi. Společnost ČSAD Karviná zajišťuje dopravu v Karviné a Orlové, kde by ekologická doprava stavu ovzduší určitě prospěla, ale nemáme v těchto lokalitách dostatek plnících stanic CNG. Takže autobus musí přejíždět do Havířova na naší vlastní plničku."

A co do budoucna? Je naděje, že se situace změní a v Karviné bude plnička CNG?
„V současné době testujeme nové autobusy CNG a s největší pravděpodobností rozšíříme provoz těchto autobusů v Orlové a Karviné o další dva do konce letošního roku. Jednalo by se o nízkopodlažní příměstská vozidla. O případném dalším rozšíření musíme jednat s konkrétními objednateli dopravy, tedy krajem a městy.
Nicméně výstavba nových plnících stanic CNG je pro nás stěžejním úkolem a proto sledujeme veškeré možné výzvy na čerpání dotačních titulů pro obnovu vozového parku na CNG a výstavbu plnících stanic. V nejbližších měsících by měla být vyhlášena podpora z Ministerstva životního prostředí. Čekáme tedy, a jsme připraveni se do podobných projektů ihned přihlásit."

Dá se vyčíslit rozdíl v nákladech mezi klasickým naftovým autobusem a busem na CNG?
„Nedá se to takto říci. Záleží na samotném provozním prostředí, tedy druh linky, její vytížení, roční kilometrický proběh autobusů a samotná záruka. Autobus na CNG je při pořízení dražší o přibližně 20 procent, tento investiční vícenáklad se však v průběhu provozu vyrovná a převáží ve prospěch CNG. Jednoznačným kladem je poměrná stálost cen CNG vůči cenám nafty.

Jaká je nabídka autobusů na CNG a k čemu při jejich výběru přihlížíte?
„Výběr je poměrně veliký. Dá se říci, že každý výrobce autobusu má dnes ve své nabídce alespoň jeden typ na CNG. Do značné míry bereme ohled na servisní zázemí a záruční doby. Zejména z těchto důvodů se nám pak ideálně jeví čeští výrobci - Iveco a SOR."

Jak jste spokojeni s autobusy na CNG pohon v Havířově?
„Nadmíru. Letos jsme pořídili už dva městské autobusy na CNG, v plánu je také jeden minibus na CNG. Aktuálně jednáme s městem o možnostech pořízení kloubového nebo klasického městského autobusu. Určitě však pořídíme jeden příměstský autobus na CNG do konce letošního roku pro ČSAD Havířov. Vždy se jedná o nízkopodlažní vozidla a každoročně takto pořídíme přes 20 autobusů do všech našich firem, jak CNG, tak klasické naftové. V letošním měsíci jsme dokončili testování městského menšího elektrobusu a výsledky nyní usilovně hodnotíme."

Autor: Ladislava Vavrošová

5.8.2013 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ředitelství OKD. Důl Darkov v Karviné.

Den D se přiblížil. Ve čtvrtek se rozhodne o osudu OKD

AN 124 Ruslan nad Havířovem.
9

Zraky lidí poutal k obloze obrovitý nákladní letoun Ruslan

Proč nejezdí vlaky rychleji

Například na frekventované trase Praha - Ostrava trvala téměř celou druhou polovinu 20. století cesta až šest hodin. Dnes jsou to pouhé tři hodiny a cesta je mnohdy díky servisu jednotlivých dopravců a moderním vozům spíše relaxem.

OBRAZEM: Frenštátské hřiště ovládli hasiči i záchranáři

Hřiště frenštátských hasičů za Domovem Hortenzie v sobotu patřilo záchranářům všeho druhu. Konal se tam další ročník oblíbené akce Den se záchranáři.

Po pivobraní má Nový Jičín i medobraní

Premiérová snůška přinesla 15 kilogramů pochoutky, která bude dále sloužit k propagačním účelům města Nový Jičín.

S bagrem a hráběmi na pstruhy. Ryb pak přibylo

Ochránci přírody společně s lesníky a rybáři vytvořili v Beskydech umělá trdliště a školky pro pstruhy.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení