Město Nový Jičín uzavírá s městy a obcemi smlouvy o spolupráci při zajištění ostatní dopravní obslužnosti a provedení platby na úhradu prokazatelné ztráty sdopravci již od roku 2001. „Na základě těchto smluv Nový Jičín uzavře smlouvy o zajištění dopravní obslužnosti okresu dle jízdního řádu schváleného Krajským úřadem Moravskoslezského kraje s dopravci Connex Morava a TQM Opava,“ upřesnila Vladislava Šustková z odboru dopravy novojičínské radnice.

Ani letos nově zavedená odměna za administrativní úkony pro město Nový Jičín, smluvní strany nijak neodradila. „Pro příští rok se smluvní strany dohodly, že za sjednání a uzavření smluv o zajištění ostatní dopravní obslužnosti sdopravci a za zprostředkování úhrad nákladů náleží Novému Jičínu odměna ve výši jedné koruny za každého obyvatele města či obce,“ vysvětlila Šustková s tím, že tuto částku musí jednotlivé města a obce uhradit do 6. listopadu příštího roku.

„Smluvní podmínky s Novým Jičínem zůstávají pro nás stále zajímavé. Zvažovali jsme i jiné možnosti, ale setrvali jsme na stávající variantě. Komunikace s jedním zástupcem za dopravu je snazší a je v tom větší přehled,“ sdělil starosta Oder Pavel Matůšů. K podobnému závěru došli i ve Frenštátě pod Radhoštěm, který má přes 11 tisíc obyvatel. „Zpočátku se nám zdála ta částka na rok poměrně vyšší. Zvažovali jsme, kdyby to šlo uzavřít ze stejnou cenu alespoň na dva roky. Zjistili jsme, že uzavření smlouvy ohledně dopravní obslužnosti s jiným subjektem, by bylo ještě nákladnější,“ uvedl starosta Frenštátu Stanislav Hrabovský.

V Bílovci jsou se zajištěním dopravní obslužností prostřednictvím Nového Jičína spokojeni. „O jiné variantě jsme ani neuvažovali. Smluvní strana tomu rozumí a je profesionální. Odměnu za administrativní úkony s tím spojené považuji za symbolickou částku,“ doplnila Sylva Kováčiková, starostka Bílovce. Také v desetitisícově zabydlené Studénce souhlasí s podmínkami Nového Jičína. „Zvažovali jsme, že bychom, jako město, zajišťovali dopravní obslužnost sami. Avšak účtování za jednotlivé obce i administrativní náročnost s tím spojená je poměrně problémová a náročná. Možná by bylo ideální, kdyby se o dopravní obslužnost jednotně postaral kraj,“ uvažoval Ladislav Honusek, starosta Studénky.

„Způsob uzavírání smluv sdopravci se osvědčil vzhledem ktomu, že dopravce nemusí sjednotlivými městy a obcemi uzavírat samostatné smlouvy a hlavně proto, že při tvorbě a zajištění jízdních řádů nevznikají problémy týkající se například důležitosti spojů. Celá oblast je zajišťována ve stejném režimu, nedochází krozdělování jednotlivých linek zdůvodů nezajištění finančních prostředků,“ dodala Šustková.