VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dráhy hrozí, že omezí regionální vlaky

Region - Buďto dáte tři miliardy, nebo vlaků pojede méně. Takto vyhroceně zatím vypadá letošní válka o regionální spoje, kterou mezi sebou „tradičně“ rozpoutaly České dráhy (ČD) a tuzemští hejtmani.

21.1.2009 1
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Jiří Kopáč

Jako každý rok si krajské samosprávy objednaly určité počty vlaků a na dorovnání jejich ztráty by měly přispět. Jenže noví sociálnědemokratičtí hejtmani hlásí, že jejich regionální kasy na to nemají. Loni daly kraje na provoz regionálních motoráčků 4,6 miliardy korun a letos tuto částku zvednou o šest procent, tedy zhruba o výši inflace. Dráhy ale žádají částku o 3,2 miliardy vyšší, a pokud ji nedostanou, nevypraví všechny vlaky, které si kraje objednaly.

„Když nebudeme mít na zaplacení trakční energie, paliva, opravy, nákup vozů a tak podobně, nebudeme moci zajistit regionální dopravu v rozsahu, v jakém si u nás kraje objednávají. Z důvodu vysokého podílu fixních nákladů bychom rozsah regionální dopravy museli omezit významně, pokud bychom měli vystačit se současnou úrovní úhrad,“ potvrdil Deníku Petr Šťáhlavský z ČD.

Dráhy si dlouhodobě stěžují zejména na fakt, že oproti autobusům nedostávají dotace až do sto procent vytvářené ztráty. Navíc je sráží i porovnání s cizinou. Zatímco u nás dostanou dotaci na kilometr kolem sedmdesáti korun, na Slovensku či v Maďarsku dostanou tamější dopravci téměř dvojnásobek.

Po nových hejtmanech teď dráhy chtějí, aby řešili i problémy z minula – ještě nikdy totiž kraje neuhradily celou ztrátu způsobenou provozem vlaků. Většinou hejtmani poslali jen padesát či šedesát procent z částky, kterou vlaky prodělaly. „Kdyby tato situace byla stejná u autobusových dopravců, už by nejspíš dávno žádné autobusy nejezdily,“ upozorňuje Štáhlavský.

Ani noví hejtmani za ČSSD ale nebudou chtít dráhy masivně dotovat. Zatím pouze vzkázali, že požadované tři miliardy korun by měl železnicím dát stát formou účelové dotace.

„Je nutné, aby vláda našla nějaké řešení. Kraje tyto ztráty nemohou hradit ze svého rozpočtu. Pokud se tato situace nevyřeší, budeme v budoucnu uvažovat o různých řešeních. Jeden z možných návrhů je, že by kraje mohly majetkově vstoupit do Českých drah. Koupily by akcie a mohly by tak kontrolovat a zefektivnit jejich činnost,“ uvedl včera šéf Asociace krajů a jihomoravský hejtman Michal Hašek.

JAN KLIČKA
VENDULA JIČÍNSKÁ

21.1.2009 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Divoké prase, ilustrační foto.

Proti africkému moru bojují i vojenští veterináři z Hlučína

Ilustrační foto

Supervýhodná nabídka? Pět tipů, jak nenaletět při zhodnocování peněz

Ondrášek jako první v republice bude lékaře učit, jak pomáhat při umírání

Ostravský mobilní hospic Ondrášek získal akreditaci k výuce paliativní medicíny. Je prvním českým zařízením svého druhu, jež začne vzdělávat lékaře toužící pomáhat pacientům nejen při uzdravování, ale i při umírání.  

Den D se přiblížil. Ve čtvrtek se rozhodne o osudu OKD

Karvinsko – Už ve čtvrtek se sejdou věřitelé společnosti OKD, která je od loňského května v insolvenci, aby rozhodli o osudu největší těžební firmy v zemi a tím i budoucnosti jejích zaměstnanců.

Raškův memoriál ovládl Rakušan Steiner

/FOTOGALERIE/ Po dvou závodech letní Grand Prix žen, ve kterých triumfovaly Japonky Ito a Takanashi, vyvrcholil skokanský víkend ve Frenštátě pod Radhoštěm nedělním 6. ročníkem Memoriálu Jiřího Rašky, který byl zároveň závěrečným závodem nově vzniklého Beskydského turné v rámci FIS Kontinentálního poháru mužů.

Zraky lidí poutal k obloze obrovitý nákladní letoun Ruslan

FOTO+VIDEO/ Hluk čtyř motorů letounu blížícího se k přistání na ostravském letišti poutal k obloze zraky lidí na trase od Opavy přes Bílovec, Frýdek-Místek, Havířov, Šenov či Ostravu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení