Přeštický bůček sous-vide, zauzený hovězí jazyk, morkovo-křenový noček, omáčka z piva a hořčice. To je název jednoho ze tří pokrmů, které si do speciální nabídky Grand restaurant festivalu připravil tým kuchařů Zámku Zábřeh v Ostravě.

Grand restaurant festival  - jak to všechno začalo?"V roce 1997 jsme vydali prvního průvodce po restauracích v Praze, který byl velmi tenký. Byla to jen taková sranda, kterou jsme pro radost udělali s kluky. Mysleli jsme si, že to tím i skončí. Bylo to v době, kdy nebyl Babica ani Pohlreich a v televizi se běžně nevařilo. Byli jsme zkrátka na poli neoraném. Ale rozjelo se to a lidé o to měli zájem, takže jsme průvodce začali vydávat pravidelně. Tento rok už je to 19 vydání. V roce 2007 pak došlo k dalšímu mezníku. Lidé nám začali říkat, že ve výběru sice máme deset nejlepších restaurací, ale zároveň také nejdražších, a že oni by chtěli ochutnat ta úžasná jídla, ale za příznivější ceny. Zkrátka že nemají na to, aby dali tisíc korun za předkrm. My jsme tak začali hledat způsob, jak lidem vysokou gastronomii přiblížit. V roce 2007 jsme připravili první Prague food festival. Přesvědčili jsme ty nejlepší restaurace v hlavním městě, aby připravily pokrmy za sníženou festivalovou cenu.
Pak se nám ale začali opět ozývat lidé, ptali se nás, proč se taková akce koná jen v Praze. V roce 2010 jsme proto začali poprvé vymýšlet Grand restaurant festival, který se měl konat po více dní s tím, že se do něj mohou zapojit lidé ze všech koutů České republiky. Nechali jsme se inspirovat třeba v Anglii i v Americe. Nakonec jsme ale našli svůj vlastní koncept," říká Pavel Maurer, zakladatel gastronomického festivalu. 

Kromě něj se do letošního šestého ročníku zapojilo dalších deset restaurací z Moravskoslezského kraje. To je prozatím nejvyšší počet v historii konání tohoto svátku dobrého jídla, a náš kraj je tak v počtu zastoupení restaurací hned druhý po Praze.

Grand restaurant festival začíná už ve čtvrtek a konat se bude až do konce února. Do akce se letos zapojilo celkem 85 restaurací z 32 měst celé republiky.

„Těší nás, že 37 z těchto festivalových podniků se umístilo i v rámci vítězných Top 100 Maurerova výběru Grand Restaurant 2015. Jejich vysokou kvalitu tedy prověřilo známkování nezávislých hodnotitelů za celý předešlý rok. Za snížené ceny nyní můžou zájemci o kvalitní gastronomii navštívit tyto výjimečné podniky a okusit až na 255 nejrozmanitějších pokrmů," uvedla Barbora Vojtová ze společnosti MauMau, která festival pořádá.

Doplnila, že lidé tak mohou ochutnat třeba pečenáče ze sumce na způsob dýňové kulajdy v restauraci hotelu Miura v Čeladné, která obsadila čtrnáctou pozici v Top 100.

Ochutnávky na objednávku

V kraji se v loňském roce prodalo 1735 degustací. Čtyři z nich si objednal třeba Ostravák Petr Janáček, který navštívil se svou přítelkyní restauraci Legend v hotelu Imperial a také Pata Negra v Zábřehu.

„Pochutnali jsme si v obou podnicích. Byl to nevšední gurmánský zážitek, a proto se letos na festival chystáme znovu. Tentokrát bychom chtěli navštívit i vzdálenější restaurace. Miuru v Čeladné a buď Jiný svět ve Frýdku-Místku, nebo opavskou restauraci U Tiskárny. Mezi nimi se teď rozmýšlíme. Praktické je podle mě i objednání přes internetové stránky," podotkl Petr Janáček.

Přes internet

Ochutnávky se totiž objednávají pouze přes internetové stránky www.grandrestaurantfestival.cz, kde si lidé zvolí kromě restaurace také termín návštěvy vybraného podniku. Stejně jako loni, i letos mohou vybírat z nabídky degustace od 250 do 600 korun v závislosti na počtu chodů. Ty kuchaři připravují na základě tří předem daných hesel.

„Každý rok se snažíme najít nějakou ideu pro restaurace, které degustace připravují. V roce 2015 je mottem Gastronaut, Inspirace a Terroir," uvedl zakladatel festivalu Pavel Maurer s tím, že gastronaut je někdo, kdo poznává gastronomii, je za ní ochotný cestovat. „Inspirace, při ní jsme se rozhodli tlačit na tradiční recepty, a co se týká hesla Terroir tento výraz vznikl původně ve Francii u vinařů a znamená harmonii mezi půdou, klimatickými podmínkami a umem vinařů, tedy ideální podmínky. Chceme tím kuchařům naznačit, že by měli vnímat sezonnost potravin a využívat inspirace ze svého kraje," doplnil Pavel Maurer.

Zájemci mohou volit z celkem tří festivalových ochutnávek

Základní ochutnávka 1 jídlo podle výběru + 0,33 l přírodní minerální vody nebo pramenité vody za 250 korun

Dvouchodová degustace 2 jídla podle výběru + 0,125 l vína nebo 0,3 l piva + 0,33 l přírodní minerální vody nebo pramenité vody za 500 korun

Tříchodová degustace
3 festivalová jídla + dvakrát 0,125 l vína nebo 0,3 l piva + 0,33 l přírodní minerální vody nebo pramenité vody za 600 korun

FESTIVALOVÁ NABÍDKA MORAVSKOSLEZSKÉHO KRAJE:

Pro zvětšení obrázku na něj klikněte


Majitel restaurace Na Hradbách: Letos sázíme na zvěřinu, výraznou kachnu a líbivou parmici

ROZHOVOR K TÉMATU

Svátek dobrého jídla ještě ani nezačal, a některé z ostravských restaurací už mají prodány desítky ochutnávek.

Největší náskok má restaurace Na Hradbách, která v centru Ostravy funguje už desátým rokem. Její majitel, šéfkuchař i sommeliér Michal Skalský si Grand restaurant festival pochvaluje.

„Snažíme se ho podpořit všemi možnými způsoby," řekl v rozhovoru pro Deník.

Kdy jste se poprvé do Grand restaurant festivalu zapojili?

O pořádání této akce jsem se dozvěděl přes kamaráda, který má svou restauraci v Praze, pana Punčocháře. Poprvé jsme se zúčastnili minulý rok. Protože se nám dařilo, rozhodli jsme se, že do toho půjdeme letos znovu.

Kolik ochutnávek se vám loni podařilo prodat?

Loni to bylo velmi rozmanité a návštěvnost byla opravdu hodně vysoká, měli jsme kolem pěti set prodaných degustací. Uvidíme, jak se to bude pohybovat letos. Festival se ale snažíme podpořit všemi možnými způsoby.

Ke dnešnímu dni už máte prodáno přes 140 ochutnávek a to ještě festival ani nezačal. Za vámi zůstávají všechny ostatní restaurace v kraji, čím si vysvětlujete tento úspěch?

Naše restaurace už funguje desátým rokem. Veřejnost nás začíná brát jako stabilní ostravský podnik. Myslím si, že to děláme dobře, a v tom možná ten úspěch tkví. Pokud letos prodej ochutnávek navýšíme na 550, tak budeme velmi spokojeni. V tomto množství budeme také ještě nadmíru schopni zachovat kvalitu připravovaných pokrmů. Co se týká přípravy surovin, vzhledem k tomu, že se dovídáme počet objednávek tři dny předem, máme na přípravu dostatečný čas.

Jak to bylo Na Hradbách s přípravou degustačních pokrmů?

Do vymýšlení menu jsem se zapojil já a můj kolektiv v restauraci. Ten je malý, zahrnuje tři lidi, kteří jsou Na Hradbách už stabilně. Věděli jsme, že se festival koná v zimních měsících, takže jsme se hodně snažili využít červené maso. To znamená zvěřinu, pak hodně výraznou kachnu a potom samozřejmě něco líbivějšího pro dámy. To představuje parmice nachová, jakožto rybí mezichod. Vymýšleli jsme to zhruba čtrnáct dní.

Co říkáte na ostravskou gastronomii?

Trochu mě mrzí, že se festivalu neúčastní více samostatných restaurací, jako jsme my nebo třeba Pata Negra. Ve své podstatě jsou to pak jen hotely a jejich zázemí, které za restauracemi, jako je La Brasserie nebo Bamboo, stojí. To je trochu škoda, když se pak podíváme po České republice, je ten trend opačný.