Generální opravu železniční tratě v celkové délce přesahující 900 kilometrů realizují od roku 2011 firmy ve skupině Moravia Steel Třinecké železárny. Oprava probíhá ve dvou etapách, z nichž první v délce přesahující 300 kilometrů byla dokončena v roce 2014. První část druhé etapy Baku Bejuk Kjasik rovněž v délce 300 kilometrů bude ukončena letos v červnu, její druhá část povede až k íránské hranici, kde je členitý horský terén. Druhá část skončí počátkem roku 2019. „Zakázka pro Ázerbájdžánské železniční dráhy spočívá v kompletní dodávce železničního svršku a stavebně montážních prací, její část tvoří i dodávky kolejnic a dalších výrobků produkce Třineckých železáren," upřesnil Mojmír Kašprišin, místopředseda dozorčí rady společnosti M-Steel Project, která celou akci zastřešuje.

Ilustrační foto.
Příprava stezky pro chodce a cyklisty se komplikuje

Projekt pojistila Exportní garanční a pojišťovací společnost. Spolupráce začala v roce 2011, kdy EGAP pojistil rekonstrukci první etapy. Na základě dobré reference byl pak stejný model použit i pro druhou etapu. Celková hodnota obou kontraktů přesahuje 750 milionů eur. Zakázka pro státní železnici v Ázerbájdžánu patří k největším pojištěným vývozním projektům.

Slavnostní imatrikulace univerzity třetího věku.
Třinec: odstartoval další běh univerzity třetího věku

Zástupci státní pojišťovny si během návštěvy v huti prohlédli výrobní provoz válcoven, kde z třinecké oceli vznikají kolejnice a další produkty mimo jiné také právě pro Ázerbájdžán. „Aktuálně jde o největší projekt, který jsme pojistili, je garantován státní zárukou Ázerbájdžánu. První etapa rekonstrukce železnice je skvělou referencí a jsem rád, že české firmy získaly i tuto druhou etapu. Pojistné rozhodnutí jsme vydali v prvním čtvrtletí tohoto roku," komentoval obchodní případ generální ředitel EGAP Jan Procházka.

„Jednou ze silných stránek projektu je fakt, že zakázka dlouhodobě podporuje zaměstnanost v Moravskoslezském kraji, i proto jsem rád, že jsem výrobu v Třineckých železárnách mohl vidět," doplnil Jan Procházka. Kromě Třineckých železáren se na projektu podílí dalších více než deset českých firem a je financován klubem šesti českých bank. Třinecké železárny vyrábí nejvíce oceli v tuzemsku. Přes 60 procent produkce směřuje na export. V roce 2015 činily tržby z prodeje výrobků a služeb téměř 37 miliard korun.