VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Nové letecké linky z Mošnova? Boj o ně je těžký

Mošnov - Zaletět si na víkend do Paříže nebo za nákupy do Londýna. To je z Mošnova stále nereálné. Co brání tomu, aby se z dobře vybaveného letiště stalo místo, odkud budou moci lidé létat do světa?

19.5.2011 1
SDÍLEJ:

Letiště v Mošnově. Ilustrační foto.Foto: Deník/Pavel Sonnek

Vídeň, Praha, Vídeň, Praha… A tak pořád dokola. Z Letiště Leoše Janáčka Ostrava – nebo stručněji z Mošnova – se pravidelnou přímou leteckou linkou jinam než do našeho a do rakouského hlavního města nedostanete.

Bohužel. Zatímco z polských Katovic dnes létá jeden spoj za druhým a Brno také nabízí zajímavé destinace, na brány mošnovského letiště nízkonákladoví dopravci (low-cost) pořád nezaklepali. Podle vedení kraje i zástupců letiště je to tvrdý boj, ale snahy jsou a jednání probíhají.

„Letiště neustále jedná s nejrůznějšími přepravci, jak klasickými, tak především s low-costy. Pro ně jde o strategická rozhodnutí – zkoumají trh, dělají si analýzy, takže takové rozhodnutí není otázka dne, týdne a dokonce ani měsíce. Naší snahou je, aby ten výsledek byl pro letiště a veřejnost pozitivní,“ říká k tématu Deníku Miroslav Novák, náměstek moravskoslezského hejtmana pro oblast dopravy.

Problém Mošnova vidí v tom, že zaspal dobu někdy před deseti lety. Spousta low-cost dopravců tak dávno zakotvila v Katovicích a slezský region považuje za pokrytý. „Přitom si myslím, že dnes už dáváme výhodnější podmínky než Katovice co se týká poplatků a dalších služeb,“ míní Novák s tím, že pro začátek by bylo zajímavé otevřít turisticky atraktivní destinace jako Londýn, Paříž nebo Brusel.

Podobně se na věc dívá i Radim Gál z nově vzniklého občanského sdružení Létejme z Ostravy.

Dohnat konkurenční letiště podle něj bude složité, ne-li nereálné. Za úspěch by ale považoval, kdyby se podařilo co nejdříve otevřít aspoň dvě pravidelné linky, jako právě do Londýna a Paříže.

„Londýn je tutovka odevšad, to je téměř stoprocentní jistota, že se to chytne. Ostrava se zkrátka rychle musí dostat nad rozlišovací schopnost leteckých společností, a kdyby začala nějaká linka jako třeba do Londýna fungovat, tak by to šlo lépe. Až se dostaví dálnice přes Bohumín a naváže příští rok na polskou dálnici, tak už bude katovické letiště úplně dostupné a na rozvoj Mošnova bude pozdě,“ myslí si Gál.

Podle mluvčí mošnovského letiště Michaely Kubešové jednání s nízkonákladovými dopravci stále probíhají, vzhledem k jejich aktuálnímu vývoji ale není možné specifikovat podrobnosti. Pro rozlétání nových linek má Mošnov připraveny pobídkové programy, které mají případné zájemce motivovat a usnadnit jim rozlétání spoje.

„Největší bariérou v našem rozvoji je samozřejmě to, že se konkurenčním letištím podařilo za uplynulou dekádu přilákat letecké společnosti a otevřít nové linky, a v tuto chvíli je velmi těžké přesvědčit dopravce o životaschopnosti a konkurenceschopnosti nových pravidelných linek z ostravského letiště,“ konstatuje Kubešová.

Nechceme jen „kafrat“, ale pomoci rozvoji letiště v Mošnově, říká v rozhovoru pro Deník Radim Gál, předseda občanského sdružení Létejme z Ostravy

Je mu teprve sedmadvacet let, studuje, ale přitom i pracuje, aby si vydělal na svůj velký koníček – létání po celém světě. Radim Gál z Ostravy už má na svém osobním kontě tolik letů jako mnohý zcestovalý manažer zahraniční firmy. K cestování využívá low-cost neboli nízkonákladových dopravců, tudíž jeho cesty dnes nezačínají v Mošnově, ale spíš v Katovicích nebo v Brně. Byl by rád, kdyby se situace změnila, kdyby i z jeho „domovského“ letiště začaly létat pravidelné spoje za výhodné ceny. Proto stál u vzniku občanského sdružení s názvem

Létejme z Ostravy.Můžete na úvod stručně přiblížit vaše sdružení?

Sdružení Létejme z Ostravy bylo zaregistrováno v polovině února, ustavující schůzi jsme měli v březnu. Máme v současnosti asi pětadvacet členů. Je to unikátní mix lidí – fanoušků do létání, ale i těch, kteří v letecké branži pracují. Nechybí ani normální občané, kteří zkrátka podporují myšlenku, aby byl Mošnov klasickým letištěm, ze kterého se bude dát létat na pravidelných linkách.

Jak chcete pomoci tomu, aby bylo zdejší letiště vytíženější?

Chceme se podílet na rozvoji Mošnova tím, že budeme hlas lidu, který dá jasně najevo, že je tady zájem o létání do evropských destinací. Chceme přinášet třetí pohled, být přínosní, nejen „kafrat“ a poukazovat na to, že něco nefunguje. Chceme být nápomocni změně k lepšímu. Můžeme třeba poukázat ze svých zkušeností na to, jak to funguje jinde ve světě.

Proč se Mošnovu zatím nedaří přivést low-cost dopravce? V čem je zakopaný pes?

Problém je v tom, že teď už je konkurence mezi letišti strašně silná. Mošnov byl na stejné startovní čáře s Katovicemi někdy před deseti lety, teď už je to ale jinde. Chyba byla, že se tady v počátku odstřihl příchod low-cost dopravců, kdežto Katovice se vydaly právě tímto směrem. To, jak je Mošnov vybavený a co nabízí, je přitom na konkurenceschopné úrovni.

Na startu se zaspalo nebo možná běželo opačným směrem. Dá se ta ztráta ještě dohnat? A jak to udělat?

Dohnat je v tuto chvíli asi silné slovo. To už se zřejmě nepodaří. Pokud by tady ale byly co nejdříve aspoň dvě pravidelné linky, to by byl úspěch. Londýn je tutovka odevšad, to je téměř stoprocentní jistota, že se to chytne. Atraktivní by byla třeba i Paříž. Ostrava se zkrátka rychle musí dostat nad rozlišovací schopnost leteckých společností, a kdyby začala nějaká linka jako třeba do Londýna fungovat, tak by šlo lépe. Mohly by pomoci i cestovní kanceláře, které by na nový spoj připravily turistické aktivity, které by přitáhly lidi, kteří by sem přiletěli. Chceme jako sdružení jednat i s cestovkami.

Argumentem, proč stále nejde nalákat nové dopravce, je, že v regionu chybí tržní síla, že lidé nemají na to, aby létali po světě…

To si nemyslím, z našich zkušeností vyplývá, že lidé chtějí létat a že problémem není cena, nepodceňujme kupní sílu obyvatel tohoto kraje. Moravskoslezský kraj na tom není v žebříčku průměrných platů tak špatně – není sice ani na špici, ale ani na chvostu. U low-cost dopravců to totiž není tak drahé. Průměrná cena, na kterou by u nich vyšla letenka z Ostravy do nějaké evropské metropole, by se mohla pohybovat kolem patnácti set korun. Samozřejmě, že když ji člověk koupí s dostatečným předstihem, je za stokoruny, čím blíže k termínu odletu, tím je dražší, pohybuje se pak až v relacích klasických dopravců.

Říkal jste, že chcete jednat s cestovkami. Už jste o svých plánech a záměrech mluvili i s někým přímo z letiště nebo z krajského úřadu?

Zatím ne. Ale na letišti i na kraji myslím ví, že naše sdružení vzniklo a existuje. Pracujeme na tom, abychom s nimi mohli zahájit nějaké schůzky.

A co vy a vaše létání? Jak jste se k tomuto koníčku vůbec dostal?

Mám na svém kontě asi pětašedesát letů s low-cost linkami. Létat jsem začal zhruba před šesti lety, když se část naší rodiny odstěhovala do Anglie. Tehdy to pro mě bylo první sednutí do letadla. Byl jsem úplně nadšený a od té doby mě to nepustilo.

Kam dnes nejčastěji létáte?

Před Vánoci třeba do Londýna na nákupy – tam s prázdným kufrem, zpátky se dvěma plnými. Nedávno jsme byli s kamarády ze sdružení na pět dní na Madeiře. Letenky, ubytování, půjčení auta, kapesné, stravování – to všechno mě vyšlo asi na sedm tisíc korun. Super dovolená za nízký peníz. Teď v červnu se chystáme celá parta z Wroclawi do Osla jen tak na otočku – nafotit letiště a letadla, sledovat provoz, dát si oběd a kafe, užít si to. V červenci mám na jeden den naplánovaný let do Dortmundu…

Jaký vztah máte k Mošnovu v porovnání s jinými světovými letišti?

Domovské letiště je domovské letiště. Mošnov mám nejraději. Pořádáme v blízkosti akce, grilujeme, pozorujeme letadla. Jen bych si přál, abychom viděli vzlétat a přistávat více letadel. Věřím, že to není jen naše zbožné přání.

Kdy si tedy myslíte, že byste mohl letět za rodinou z Ostravy přímo do Londýna?

Kéž by to bylo už od zimního letového řádu. Je potřeba to rozjet co nejdříve. Až se dostaví dálnice přes Bohumín a naváže příští rok na polskou dálnici, tak už bude katovické letiště úplně dostupné a na rozvoj Mošnova bude pozdě.

Autor: Martin Pleva

19.5.2011 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Rychlovlak. Ilustrační foto.

Proč nejezdí vlaky rychleji

Den se záchranáři ve Frenštátě pod Radhoštěm přilákal řadu zvědavců.
12

OBRAZEM: Frenštátské hřiště ovládli hasiči i záchranáři

Po pivobraní má Nový Jičín i medobraní

Premiérová snůška přinesla 15 kilogramů pochoutky, která bude dále sloužit k propagačním účelům města Nový Jičín.

S bagrem a hráběmi na pstruhy. Ryb pak přibylo

Ochránci přírody společně s lesníky a rybáři vytvořili v Beskydech umělá trdliště a školky pro pstruhy.

Na Severce budou mít lanovou dráhu

Pokud všechno vyjde, bude Ski areál Severka prvním v Těšínských Beskydech (nepočítáme-li Javorový), kde budou mít lanovou dráhu. O její vybudování majitel usiluje už několik let. Zdá se, že by se stavba konečně mohla pohnout kupředu.

Borůvky u Pradědu mizí pod křovinořezy

Do nejvyšších partií Jeseníků vyráží v těchto týdnech parta s křovinořezy. V chráněných lokalitách sekají borůvčí.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení