Přes osm set milionů korun dluží svým věřitelům společnost Job Air Technic, která v Mošnově provozuje letecký opravárenský závod. Zaměstnává v něm přesně 199 lidí. Nad další budoucností provozu však visí otázníky. Přitom Krajský soud v Ostravě může podaný návrh na úpadek společnosti každým dnem oficiálně potvrdit.

Podle manažera a zároveň spolumajitele společnosti Job Air Technic Daniela Barče byly s projektem letecké opravárny problémy už od samého začátku.

„Už v prvním roce byly slíbené dotace, se kterými se počítalo, ze strany ministerstva průmyslu a obchodu kráceny. Krácení dotací pak probíhalo celou dobu a bylo stále výraznější. Od počátku tedy projekt trpěl deficitem. Ze začátku ho ještě mohli pokrývat investoři. V roce 2009 se ale projevila krize v letectví i v údržbě. Kvůli tomu došel dech i investorům," upozornil v úvodu Daniel Barč.

Z nejisté budoucnosti společnosti Job Air Technic mají strach i samotní zaměstnanci opravárenské firmy. Další informace v pátečním tištěném vydání Deníku.

Prodlení splácení narůstalo

Společnost se tak dostala do prodlení se splácením.

„Platily se úroky, nicméně prodlení se splácením samotného dluhu narůstalo. Hlavní část dluhu je v současnosti už po splatnosti. Já jsem do společnosti nastoupil v polovině roku 2011, tehdy se začalo s významnější restrukturalizací. Výrazně jsme například snížili počet zaměstnanců, abychom projekt vůbec udrželi v chodu. Když jsme firmu převzali, prodělávala zhruba sedm milionů korun měsíčně. Podařilo se nám to obrátit do plusu zhruba pět milionů korun měsíčně. Pomohl nám také tendr Aeroflotu, což je jedna z největších leasingových společností," uvedl dále spolumajitel Job Airu.

Ve hře je švýcarský investor

Dluh věřitelům však společnost nebyla schopna uhradit, a proto začala usilovně hledat nového investora. „Během podzimu se nám podařilo dohodnout se švýcarským investorem SR Technic. Je to jedna z největších údržbových organizací letadel na světě. Je stoprocentně vlastněná státním investičním fondem Mubadala z Abú Dhabi. Mají zájem převzít celou společnost. Provedli tady audit a řekli, že je to pro ně vyhovující. Proto jsme začali jednat s bankami, v tu chvíli ale nastal zásadní problém," řekl Daniel Barč s tím, že v okamžiku, kdy společnost Job Air Technic bankám oznámila, že našla investora, banky zablokovaly účty společnosti.

„Stalo se prostě něco, čemu dodneška nerozumíme. Banky nám tentýž den, kdy jsme jim to oznámili, zablokovaly bankovní účty, všechny peníze, které v té chvíli na účtech byly, které sloužily k provozu, si stáhly na splátky úvěru. Po dvou dnech podaly návrh na insolvenci. Tehdy nastal skutečný problém. Banky ze začátku s investorem nechtěly komunikovat a trvaly na vyhlášení úpadku," podotkl Barč.

Doplnil, že věřiteli jsou Česká exportní banka a Česká spořitelna.

Další osud? V rukou bank

Obě banky však trvají na tom, že mají zájem na zachování provozu. Návrh na insolvenci podaly kvůli dlouhodobému překročení hranice splatnosti. „V době, kdy jsme byli Českou spořitelnou požádáni o podání návrhu na insolvenci, nebyl samotný skutečný investor pro nás zřejmý. Úvěr byl po splatnosti přes tisíc dní, to znamená, že společnost Job Air Technic věděla o tom, že k této situaci v případě neuhrazení závazku může dojít. V současné situaci se snažíme jednat s investorem. Nicméně musí dojít k souladu obou bank. Prozatím se nám však nepodařilo domluvit nic konkrétního," uvedla k záležitosti mluvčí České exportní banky Věra Dušková s tím, že Česká exportní banka má zájem na zachování provozu společnosti.

Stejné stanovisko k situaci zastává také Česká spořitelna. „Česká spořitelna jednoznačně podporuje zachování chodu podniku dlužníka. Vstup investora je samozřejmě podmíněn dohodou se stávajícími akcionáři firmy. Jako věřitel jsme vždy pro jasné a transparentní řešení dané situace. Jednoznačně podporujeme možnost zachování chodu podniku v rámci daných legislativních parametrů," uvedla Tereza Fořtová z tiskového oddělení České spořitelny.

O zakázky není nouze

Job Air Technic má 199 zaměstnanců. Přitom na zakázky, které má, by potřeboval o padesát lidí více. „Potvrzené máme zakázky až do konce dubna. Další máme připravené, ale nemůžeme je potvrdit, protože jestli oficiálně dojde k úpadku, přijdeme o licence. 15. března k tomu máme výročí pojistné smlouvy z hlediska odpovědnosti. Pokud by se pojistku nepodařilo obnovit, opravdu bychom to tady bez ohledu na cokoliv dalšího museli zavřít, bez ní nemůžeme dělat. Věřím, že by se nám ji mělo podařit prodloužit tak, abychom dodělali alespoň nasmlouvané zakázky. Pokud by byl úpadek ale oficiálně potvrzen, budeme mít asi smůlu," dodal Daniel Barč.

Zdroj: Youtube