Zatímco během jarních měsíců mnoho cestovních agentur a kanceláří na Novojičínsku nabízejících letní zájezdy do zahraničí téměř zelo prázdnotou, nyní se karta obrátila. Přes stále trvající světovou finanční krizi i krizi ve slunném Řecku se zájezdy k moři začaly opět hojně prodávat.

Skutečnost, že prodejnost zájezdů doznala za poslední dobu značných změn, Deníku potvrdili téměř všichni z dotazovaných pracovníků cestovních kanceláří a agentur. „Situace v prodeji zájezdů se změnila,“ uvedla pracovnice cestovní agentury Landson a pokračovala: „Celkově se zájezdy nyní více prodávají. Je to ale nejspíš dáno i tím, že jsou prázdniny a během nich se vždy lépe prodává.“ Její slova potvrdil také majitel cestovní kanceláře Agentura Fox Jaromír Naleraj. „Dalo by se říci, že v tuto chvíli je prodej zájezdů zhruba stejný, jako byl vždycky,“ informoval Naleraj.

Špatným obdobím, během kterého se zájezdy prodávaly velmi málo, byl pro prodejce konec minulého roku a začátek roku letošního. „Během zimy a jara byla situace horší a zájezdy se prodávaly málo,“ potvrdila pracovnice Landsonu. „Přes zimu jsme pocítili pokles v prodeji, jenž byl způsobený tím, že nebylo mnoho letů z Ostravy. Protože zákazníci tady preferují toto odletové místo, když to nešlo, mnohdy neletěli vůbec,“ doplnila vzápětí. Další z pracovnic, tentokrát cestovní agentury Dalibor Tours, Růžena Štaudrová, má podobnou zkušenost. „Situace v prodeji zájezdů se změnila,“ řekla Štaudrová a doplnila: „Nedá se říct, že by byla lepší nebo horší, ale každopádně je obtížnější.“

Našli se však i tací, již výkyvy nepocítili nebo si z nich těžkou hlavu nedělají a snaží se vše dohnat letním prodejem. „My jsme malá cestovní agentura, a protože jsme dlouhodobě zavedení, tak nás lidé využívají a kupují si dovolené v přibližně stejném rozsahu jako v jiné roky. Nepocítili jsme tedy nějaký rozdíl,“ odpověděl na otázku, zda za poslední dobu pocítil výkyvy v prodeji, Jaroslav Jeřábek z cestovní kanceláře Solitera.

Podobně reagoval i Jaromír Naleraj. „Situace se těžko srovnává. My jsme totiž v této branži již devatenáct let a výkyvy jsou pořád,“ uvedl majitel kopřivnické cestovky a dodal: „Samozřejmě, že nějaký pokles v jarních měsících znatelný byl, ale myslím si, že třeba nyní je prodej stejný, jako byl vždycky, a těžko se odhaduje, jak to dopadne na konci sezony. Úplně kriticky to ale zatím nevidím.“

K zemím, které si klienti pro své dovolené vybírají, patří, i přes mediálně velmi propíranou krizi, Řecko. Klienti se prý informacemi o nepokojích nenechali odradit a dál tuto zemi rádi navštěvují. „Řecko se prodává dobře. Myslím si, že krize byla zbytečná fáma,“ uvedla Štaudrová. Stejného názoru je také pracovnice z cestovní agentury Landson. „Na problémy v Řecku se lidé zeptají, ale krize se nebojí.“

Největším tahákem nabídek jsou již klasicky nabídky last minute. Na ty čeká, podle zkušeností prodejců, většina zákazníků. „Last minute jsou oblíbené a prodávají se vždycky. To je asi pořád stejné,“ uvedla pracovnice Landsonu. „Podle mých zkušeností se last minute využívají hodně, nebo téměř pouze,“ pousmál se Naleraj a dodal: „Čekají na ně skoro všichni. Za katalogovou cenu zájezdy nakupuje méně něž deset procent klientů.“