DENÍK ZJISTIL

Má moderní naváděcí systém, poměrně nový odbavovací terminál, mnohamilionové dotace získalo na bezpečnostní vybavení. Jedna, přitom zásadní věc, však mošnovskému letišti stále chybí. Více leteckých dopravců, kteří by cestující z celého širokého regionu přepravovali po přímé ose do mnoha evropských metropolí.

Stačily by dvě tři další linky


„Lidé z tohoto kraje, kteří chtějí někam letět, musejí jet třeba na letiště do Katovic, přitom Mošnov mají přímo pod nosem. Jenže tady nikdo neláká nízkonákladové letecké společnosti, které by za rozumnou cenu provozovaly linky do zajímavých destinací,“ stýská si Radim Gal, který proto nyní zakládá občanské sdružení za rozvoj mošnovského letiště.

Sdružení, které postupně vzniká, by chtělo vyvíjet tlak na kraj i vedení letiště a jednat s nimi o tom, aby se kvalita letiště zlepšila. „Chceme, aby pochopili, že lidé chtějí cestovat letadlem, a že s nízkonákladovkami se dá cestovat po celém světě. Měli by je přivést – ne milionovými pobídkami, ale tím, že nebudou předražovat ceny za odbavování,“ míní Gal.

„Nemuselo by začít z Mošnova létat rovnou dvacet linek, stačily by dva nebo tři další pravidelné spoje. Podle průzkumů, které máme k dispozici, by lidé nejvíce stáli o linky do Londýna, Amsterdamu nebo Paříže,“ dodává.

Letečtí dopravci se k nám nehrnou


Náměstek hejtmana pro oblast dopravy Miroslav Novák chápe, že někteří lidé volají po tom, aby se dalo z Ostravy létat pravidelnými spoji po celé Evropě. Snahou kraje i letiště podle něj je přivábit do Mošnova nové přepravce. Ti si ale dělají své analýzy a k nám se na jejich základě nehrnou.

„Také bych rád někdy letěl s rodinou z Mošnova třeba na víkend do Londýna. Ale jak často bych jinak takový spoj využil? Žádná letecká společnost nepůjde do krátkodobého podnikání, po pravidelných linkách musí být dostatečná poptávka. A ta tady podle průzkumu dopravců chybí,“ vysvětluje Novák.

Vznik sdružení, které chce usilovat o rozvoj letiště, mu nijak nevadí, není si však jistý, jestli jeho členové něco zmůžou. Nízkonákladoví dopravci by totiž do Mošnova podle jeho zkušeností přišli v případě, že by se jim nejen snížily letištní poplatky nejlépe na nulu, ale ještě dokryly i ztráty za provoz.

„Dotovali bychom desítkami milionů korun něco, co by bylo k užitku pro pár stovek lidí. Do toho jít nechceme. To by brzy vzniklo další občanské sdružení, které by bylo proti takovému přístupu kraje,“ říká náměstek hejtmana s tím, že srovnávat možnosti mošnovského letiště s tím katovickým je také zavádějící.

„Polsko má pro tyto záležitosti jinou legislativu. Řízení letového provozu nebo zajištění bezpečnosti na letištích tam platí vláda, kdežto tady kraj. U nás jde o zhruba padesát milionů korun ročně. Kdyby tyto peníze i u nás platil stát, měli bychom více prostředků na rozvoj létání,“ doplňuje Miroslav Novák.

Zájmy letiště a low-costů neladí


Jeho slova potvrzuje i mluvčí Letiště Leoše Janáčka Ostrava Michaela Kubešová. Vedení společnosti se podle ní neorientuje pouze na spolupráci s klasickými dopravci, jako jsou ČSA, CCA nebo Austrian Airlines, které provozují linky do Prahy a do Vídně, ale vede také jednání s jinými leteckými společnostmi.

„Ostravské letiště vychází z poněkud jiných podmínek, které neumožňují koncentraci na low-cost dopravce, i když ani těmto se nevyhýbáme. V každém případě obchodní politika nízkonákladových dopravců vyžaduje poměrně značnou finanční podporu na zahájení provozu nové linky a minimální poplatky letištím. V tomto bodě se obchodní strategie low-cost dopravců a letiště neslučují,“ uvádí k tématu Deníku Kubešová.

>> Střípky z diskuse na webu Deníku k tématu letiště

* Jako obyvatelé Moravskoslezského kraje využíváme raději letiště v Katovicích nebo ve Vídni, odkud můžeme létat do celé Evropy. A z Ostravy? Do Prahy nebo maximálně na spojovací letiště do Vídně, ale komu by se chtělo přestupovat a několik hodin čekat na další spoje? Proč na letišti v Mošnově nemá základnu jedny z nízkonákladových aerolinií, jako například EasyJet, Ryanair nebo Wizzair? Tomicio

* Podívá-li se člověk, kolik práce se udělalo za šest let, co letiště přešlo pod kraj, tak dá se říct, že celkem dost. Avšak klíčová otázka zní jinak. Jak se to projevilo v nárůstu počtu cestujících? Nijak. To, že letišti rostly počty cestujících, bylo pouze díky tomu, že více lidí letělo na dovolenou letadlem, a tím to hasne. Letiště je od toho, aby se z něj létalo, ne aby se v něm bezhlavě utápěly prostředky EU. Snaha zamezit vstupu low-costům je tady zřejmá, bohužel je to krok proti zdravému rozumu. Všude ve světě to pochopili, jen v Ostravě se musí jít vlastní, a očividně špatnou cestou. Rado


„S leteckými společnostmi jednáme, snižovat poplatky jim ale nemůžeme,“ řekla Deníku Michaela Kubešová, mluvčí Letiště Leoše Janáčka Ostrava

Dostanou se někdy cestující z Mošnova po přímé ose do několika významných evropských metropolí? Snaží se vedení letiště lákat nízkonákladové dopravce, po jejichž příchodu volá nově vznikající sdružení usilující o rozvoj vzdušné brány? Nejen na to jsme se zeptali Michaely Kubešové, mluvčí Letiště Leoše Janáčka Ostrava.

Co dělá vedení letiště pro to, aby z Ostravy létaly linky i do dalších míst, než je Praha a Vídeň?

Letiště Ostrava se neorientuje pouze na spolupráci s klasickými dopravci, jako jsou ČSA, CCA nebo Austrian Airlines, které provozují linky do Prahy a do Vídně. Vedeme jednání i s jinými leteckými společnostmi, ale z pochopitelných důvodů podrobnosti nemůžeme specifikovat.

Jednáte i s nějakými nízkonákladovými dopravci a mají někteří z nich zájem začít létat z Ostravy?

Jak už jsem říkala, jednáme s různými leteckými společnostmi. Je třeba si ale uvědomit, že ostravské letiště vychází z poněkud jiných podmínek, které neumožňují koncentraci na low-cost dopravce, i když ani těmto se nevyhýbáme. V každém případě obchodní politika nízkonákladových dopravců vyžaduje poměrně značnou finanční podporu na zahájení provozu nové linky a minimální poplatky letištím. V tomto bodě se obchodní strategie low-cost dopravců a letiště neslučují.

Jaká je vlastně současná vytíženost letiště? Tedy kolik z něj létá denně letadel či kolik pasažérů průměrně za den projde jeho branami?

V tomto případě je nutné rozlišit sezonní a mimosezonní provoz. Tradičně nejslabší měsíce jsou na začátku roku, kdy projde odbavením zhruba dvě stě padesát cestujících za čtyřiadvacet hodin. Naopak v nejsilnějším provozu v sezoně odbavíme přes dva a půl tisíce cestujících denně.

Co by pomohlo tomu, aby z Mošnova létalo více linek? Zlevnění poplatků za odbavení, pobídky pro dopravce nebo něco jiného?

Praktické důvody nám neumožňují snižování poplatků – je nutné pokrýt provozní náklady letiště. Nicméně výší poplatků se nijak výrazně nelišíme od ostatních letišť v České republice. S jejich výší pracujeme, nabízíme například incentivy (motivační pobídky – pozn. redakce) pro nové linky. Tyto pobídkové programy jsou veřejně přístupné všem dopravcům.

O které cílové destinace by byl podle vás mezi cestujícími největší zájem?

Podle našeho průzkumu je největší zájem o evropské metropole, jako je například Londýn, Paříž…

>> POZNÁMKA AUTORA

Když to jde jinde, proč ne i v Mošnově?

Těžko se dá očekávat, že bude někdy v Mošnově panovat takový cvrkot jako na obrovských letištích v evropských metropolích, kde startuje a přistává jedno letadlo za druhým, a kde projdou odbavením miliony cestujících ročně.

Na druhé straně byl pro mě velmi smutný pohled, když jsem nedávno letěl pravidelnou linkou Ostrava – Vídeň, na to, jak moderní odbavovací hala mošnovského letiště zeje mimo turistickou sezonu prázdnotou a jak tamní personál skoro až zívá z toho, že nemá nic moc na práci.

Věřím, že je těžké přivést nové dopravce do kraje, který pořád patří mezi chudší regiony, a kde létání po světě nepatří ke kratochvílím většiny občanů. A cpát milionové dotace na krytí ztrát dopravcům jen proto, aby létali s poloprázdnými letadly do Londýna, Paříže nebo Říma, by asi byla také cesta spíš zhoubná než šťastná.

Přesto vidím možnosti v tom, že kraj a vedení letiště nastolí a vyjednají takové podmínky, aby přivábily aspoň nějaké nízkonákladové dopravce, kteří tady budou chtít létat za příznivé ceny a bez toho, aby sáli veřejné prostředky. Když to jde jinde, proč by to nemohlo jít i v Mošnově?

Třeba tomu napomůže i nové sdružení lidí, kteří se o danou problematiku zajímají, a kteří mohou být partnery i rádci ve vyjednávání, jež povede k postupnému rozvoji letiště. Minimálně se díky nim bude o stavu a možnostech letiště více mluvit. Snad se pak dočkáme toho, že Mošnov nebude jen bezvýznamné regionální letiště, ale stane se skutečnou vzdušnou branou Moravskoslezského kraje, ze které se lidé dostanou do celé Evropy i dál do světa.
Všechny články k mošnovskému letišti ČTĚTE ZDE!