„Váš kraj má v kotlíkových dotacích nejvyšší převis poptávky nad nabídkou v republice. V uhelném regionu zaráží nízký počet požadavků na nové kotle spalující uhlí jen necelých jedenáct procent a obrovským překvapením je patnáct procent žádostí na tepelná čerpadla. Tento druh topení zde volí dosti často i důchodci," tlumočil ministr Brabec, co se dozvěděl na setkání s vedením kraje i města.

Ostravský primátor Tomáš Macura k tomu poznamenal, že asi čtyři sta žádostí o kotlíkové dotace dorazilo z moravskoslezské metropole. „Když si vezmeme, že každý z těchto čtyř stovek kotlíkářů za rok vyprodukoval zhruba metrák prachu, vychází, že v našem městě ubude ročně čtyřicet tun prachu. Zmizí emise jako z malé fabriky," upřesnil Macura.

Ten apeloval na to, aby se žádostí o dotace na nové topidla přijímaly i na magistrátu či elektronickou cestou, aby se občanům tento proces zjednodušil. „Zbývá však řada majitelů kotlů limitovaných sociální situací. Pro ty by se měl hledat režim předfinancování výměny kotlů," podotkl primátor.

Ministr životního prostředí v této souvislosti avizoval druhou vlnu kotlíkových dotací, na niž stát uvolní tři miliardy korun.

„Chystali jsme ji na rok 2018, ale vypíšeme ji nejpozději do konce března 2017. Očekáváme opět zvýšený zájem z vašeho kraje, který by mohl patřit k regionům, kde bychom mohli uvažovat i o zvýšení přidělování." O úrovni zlepšení životního prostředí se však podle Brabce dá hovořit až po vyhodnocení nedávno zahájené topné sezony. Z celkem 4633 moravskoslezských žadatelů, kteří chtěli 548 milionů korun, už uspělo 1467. Rozděleno mezi ně bylo cca 72 milionů korun.

K TÉMATU

Ministr ŽP a další problémy v kraji
● „Snahou je maximálně urychlit proces odvážení deponovaných kalů. A to nejpozději do poloviny roku 2018. Vymáhání škod na vinících přijde na řadu až po odstranění této ekologické zátěže," prohlásil Richard Brabec k problému kalů z firmy Ostramo uložených ve Vratimově.

● „Stavba D47, obchvatu Frýdku-Místku, je prioritní. Vyjednali jsme s evropskou komisí, že ministerstvo životního prostředí vydá závazné ověřovací stanovisko nahrazující proces EIA, aby mohlo Ředitelství silnic a dálnic žádat o povolení stavby do konce ledna 2017," uvedl Brabec v souvislosti s dopravní situací zhoršující v regionu kvalitu ovzduší.