VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Centrální mozek dopravy: z Ostravy řídí dopravu v celé zemi

Ostrava - Co nejrychleji informovat řidiče o nehodách či jiných událostech na silnicích. To je úkol pracovníků ostravského Národního dopravního informačního centra. Kvůli opravě dálnice teď dokonce posílili směny.

14.5.2013
SDÍLEJ:
Fotogalerie
12 fotografií

Veškeré informace o událostech na cestách v Česku se sbíhají do Národního dopravního informačního centra v Ostravě-Přívoze.Foto: Deník/Lukáš Kaboň

Funguje to takřka rychlostí blesku. Je pátek krátce po 10. hodině dopoledne a na dálnici zrovna došlo k nehodě. Zprávu se okamžitě dozvídá Národní dopravní informační centrum (NDIC), jež sídlí v Ostravě-Přívoze, a to obratem upozorňuje na událost řidiče prostřednictvím světelných tabulí a dalších systémů.

„Doplň, prosím, na informační tabule ještě i slovo zpomal," říká jedné z operátorek, která sedí u stolu před čtyřmi monitory, šéf NDIC Ctirad Weissmann. Mladá žena slovo naťuká na klávesnici a přes kamerový systém je vidět, že se hned objevilo na tabulích na dálnici. Řidiči vědí, že mají sundat nohy z plynu, že se blíží k nehodě…

Co nejrychleji

„Snažíme se co nejrychleji poskytovat informace řidičům o situaci nejen na dálnicích, ale na všech cestách v České republice, aby na ně mohli včas zareagovat a dojeli bezpečně do svého cíle," vysvětluje Ctirad Weissmann a doplňuje, že NDIC přijímá a zpracovává zprávy od policistů, hasičů, záchranářů, z kamerového systému či z mýtných bran. Ročně zpracuje kolem dvou a půl milionu dopravních událostí.

CENTRÁLNÍ MOZEK DOPRAVY. Veškeré informace o událostech na cestách v Česku se sbíhají do Národního dopravního informačního centra, jež se nachází u dálnice v Ostravě-Přívoze.

Získané informace o nehodě či třeba o tom, že nějaké auto jede v protisměru, z Ostravy okamžitě míří nejen na světelné informační tabule, kterých je v Česku přes stovku, ale také na internetové portály, do navigací či do velmi užitečné aplikace pro mobilní telefony s názvem Dopravní info.

Ale zpět do „velína" páteční dopoledne je zatím z dopravního pohledu poklidné. „Někdy je to v pohodě, ale musíme být stále ostražití, protože krizová situace může vypuknout kdykoliv," konstatuje jeden z operátorů a zavzpomíná, že nejrušnější službu zažil asi jednu zimu, kdy se do řetězové nehody na dálnici D1 najednou dostalo kolem stovky aut.

Ctirad Weissmann mezitím upřel zrak na hlavní panel, vyskládaný z mnoha monitorů. Na nich jsou vidět záběry z kamer na silnicích v celé republice. Ač jsme v Ostravě, můžeme detailně sledovat dopravní situaci i v místě vzdáleném stovky kilometrů. „Tady je například zúžený úsek dálnice D1, kde právě začaly opravy. Zatím se to zvládá velmi dobře," ukazuje šéf centra na jeden z monitorů. Kvůli rozsáhlé opravě dálnice dokonce museli v NDIC lehce posílit personál. Ten se teď s předstihem dozvídá, jaké práce se budou v daný den na silnici provádět, a vyhodnocuje opatření, která je potřeba udělat pro co největší plynulost provozu.

CENTRÁLNÍ MOZEK DOPRAVY. Veškeré informace o událostech na cestách v Česku se sbíhají do Národního dopravního informačního centra, jež se nachází u dálnice v Ostravě-Přívoze.

Pracovníci se v centru střídají ve dvanáctihodinových směnách, na kterých hlídá provoz čtyři až pět operátorů. V současnosti sedí spolu s nimi v hlavní místnosti centra během dne i redaktor Českého rozhlasu, jenž posluchačům za volanty aut hlásí na vlnách Radiožurnálu, jaké „pasti" a kde právě na ně čekají.

A jak by měli řidiči postupovat, když chtějí dojet třeba na druhý konec republiky bez větších problémů? Ctirad Weissmann se osobně drží tohoto scénáře: „Když plánuju delší cestu, tak se den předem podívám na portál dopravniinfo.cz, jaké uzavírky mě na trase čekají. Těsně před odjezdem si pak na mobilní aplikaci zkontroluji, jestli se něco nezměnilo nebo jestli někde dopravu neblokují nehody," přibližuje a dodává, že během jízdy pak sleduje informace na světelných tabulích a poslouchá dopravní zpravodajství v rozhlase.

Autor: Martin Pleva

14.5.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Po třech a půl sezonách skončil na lavičce Jakubčovic trenér Alois Tomeček, který s týmem takto slavil, v červnu loňského roku, triumf v krajské části poháru FAČR.

Novojičínské zástupce z I. A třídy čeká jarní start

Snímek z čapího hnízda.

Handicapovaný čapí pár už má první vajíčko

Nejhezčí kalendář roku: Vyhraje příborský nebo novojičínský?

Freudovo rodiště se v letošním roce může pochlubit překrásným stolním kalendářem, v kterém jsou publikované historické snímky z nejrůznějších koutů města.

AKTUALIZOVÁNO

Věra Špinarová zkolabovala na jevišti v Čáslavi. Její stav je vážný

Během koncertu v čáslavském divadle zkolabovala zpěvačka Věra Špinarová. Její manažer Michal Kindl uvedl, že je v bezvědomí a její stav je velmi vážný.

VIDEO: Pohádková zima v našem regionu. Podívejte se sami!

Moravskoslezský kraj láká turisty novým zimním videoklipem.

Populární „Valaška" je opět součástí MČR v rally

JANČA - 36. Valašská rally, která se uskuteční ve dnech 24. - 26. března 2017 je úvodním podnikem TrueCam Mistrovství České republiky v rally pro rok 2017. Přestože centrum soutěže je ve Valašském Meziříčí, mnohem více času soutěžní posádky stráví v prostředí zkušebního areálu Tatry v Kopřivnici. Valašská rally se v loňském roce odjela v rámci Rallysprint Série a pořadatelský tým se v návaznosti na zdárný průběh rozhodl zažádat o návrat soutěže mezi dvoudenní závody, tedy do kalendáře Mistrovství České republiky v rally 2017.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies