Většina hostinských a hoteliérů by se zavedením EET neměla mít výraznější problém. Je o tom přesvědčen Zdeněk Blinka, šéf Unihostu (Sdružení podnikatelů v pohostinství, stravovacích a ubytovacích službách ČR).

„Na druhé straně je pochopitelné, že někteří provozovatelé ze zavedení elektronické evidence tržeb obavy mají. Třeba část z těch starších podnikatelů ji může vnímat jako problém, nebo i jako takzvané házení klacků pod nohy. Takže nelze vyloučit, že se někdo rozhodne po zavedení EET skončit, případně své provozovny pronajme někomu jinému," odpověděl šéf Unihostu. Upozornil také, že provozovatelé, jejichž tržby se pohybují do 175 tisíc korun ročně, do EET nespadají.

OBAVY Z LIKVIDACE

Dlouholetý provozovatel restaurace v centru Ostravy, který si nepřál být jmenován, je ale přesvědčen, že zavedení EET bude v důsledku znamenat likvidaci nemalé části menších hospod. „Navíc si myslím, že to do státní kasy zdaleka nepřinese takové částky, se kterými se počítá," dodal hostinský, který chce ale v podnikání dále pokračovat, a proto už se začíná ohlížet po nabídce prodejců elektronických pokladen.

Na názor jsme se ptali i provozovatelů bister na ostravském hlavním nádraží. „Už se na tu elektronickou evidenci připravujeme. Snad to v pohodě zvládneme," odpověděla provozní bistra Ivora. Žena, kterou jsme oslovili u dalšího bistra v nádražní budově, stručně odpověděla, že se jí zavedení elektronické evidence tržeb vůbec nezamlouvá. „Že bychom ale kvůli tomu skončili, o tom jsme ani minutu neuvažovali," dodala.

POPTÁVKA SE ZVYŠUJE

Zvýšený zájem podnikatelů o pokladní systémy k elektronické evidenci zaznamenávají v posledních dnech i v ostravské pobočce společnosti Awis Pokladní systémy.

Obchodní zástupkyně Jana Zemanová uvedla, že nemalá část provozovatelů z oboru restaurací, pohostinství a hoteliérů dlouho vyčkávala.

„V poslední době se už ale začínají zajímat o to, jak nejrychleji a často i nejlaciněji nový systém pořídit. Zatím spíše zjišťují informace o EET, přibývá už ale i objednávek," odpověděla Jana Zemanová.

Podle ní se dá sestava obsahující tablet, tiskárnu a software Pexeso u Awis Holding pořídit v ceně kolem deseti tisíc korun.

„Někteří provozovatelé ale třeba zatím nemají ani připojení na internet, takže jim vysvětlujeme, že bez něj se neobejdou," doplnila Jana Zemanová s tím, že firma, kterou zastupuje, je schopna zařídit servis přístroje zájemcům a zajistí i manuál, včetně zaškolení.

K TÉMATU

První vlna elektronické evidence tržeb se nebude týkat všech gastronomických zařízení. V klidu mohou zatím zůstat podniky, které se specializují výhradně na jídlo s sebou. Jak informovala Blanka Štarmanová, daňová poradkyně společnosti TaxVision a portálu www.eDane.cz, elektronická evidence tržeb se u restaurací od letošního prosince nebude týkat jídla, které si zákazník odnese nebo si ho nechá přivézt.
„Metodická příručka uvádí, že o stravovací službu se bude jednat jen v případě, že bude jídlo servírované v provozovně a k jeho snědení bude mít zákazník přiměřené zázemí, například stoly, židle a podobně. V tomto musí poplatník přijatou tržbu evidovat už od 1. 12. 2016. Bude-li ovšem v té samé provozovně vydáno jídlo například do papírové tašky, už se nejedná o stravovací službu, ale o dodání zboží. V takovémto případě má poplatník povinnost přijatou tržbu evidovat až od 1. března 2018. Týkat se to bude například zmrzliny v kornoutu, popkornu v krabici nebo párku v rohlíku," upřesnila Blanka Štarmanová.