VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Masopust skončil, začíná půst. Zdravý způsob života? Velký omyl!

Půst. Přichází po masopustu. Dodržují jej především věřící křesťané. Začíná Popeleční středou, která letos připadá na dnešek, a trvá čtyřicet dnů.

1.3.2017
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Thinkstock.com

Tato doba je pro křesťany přípravou na velikonoční svátky. Člověk by se tak měl zklidnit, zdržet se hluku, zábavy a případně i televize.

V posledních letech toto období vnímají lidé jako motivaci pro zdravý způsob života.

„Pokud období půstu bude znamenat start k dlouhodobé změně ve způsobu stravování a vůbec k přístupu ke svému tělu, pak je to v pořádku," říká nutriční specialistka Jana Česlíková ze Světa zdraví Lifestyle v Ostravě.

„Půst mnoho lidí považuje za způsob, jak vyčistit tělo, aby po jeho skončení mohli pokračovat v původních stravovacích návycích. Ve skutečnosti nejde napravit roky přetěžování organismu jedy tím, že se po určitou dobu budeme postit. Je jediné řešení dlouhodobá změna," dodává.

Navíc pro ty, kteří trpí jakoukoli chorobou, která vyžaduje speciální stravovací režim například u diabetiků, u lidí s chronickým onemocněním ledvin nebo žaludku není půst vůbec vhodný.

POSTNÍ MENU V RESTAURACÍCH?

Ani pro restaurace není půst zrovna lákavý. Speciální postní menu asi nenabídne žádná z nich. Strávník si tak bude muset vybírat mezi stávajícími dietnějšími pokrmy.

„V tomto postním období budeme mít v našem jídelním lístku některá dietnější jídla, hosté si mohou dát například jáhlové rizoto, salát s celerem, červenou řepou a grilovaným kuřecím masem, nebo zeleninovou polévku s bulgurem a pestem," vyjmenovává Vojtěch Poštulka, šéfkuchař Hotelu Imperial Ostrava.

„Sám půst nedodržuji, řadím se ke strávníkům, kteří mají rádi dobré jídlo, a netrápí se dietami. Ale pokud by chtěl někdo přece jen právě v tomto období zvolnit a zařadit do jídelníčku něco zdravého, doporučuji bramborová jídla, omelety, těstoviny, zeleninové saláty," svěřil se prezident Asociace kuchařů a cukrářů v ČR Miroslav Kubec.

MÍSTO PŮSTU DETOXIKACE

Než časově omezené postění, doporučuje nutriční specialistka detoxikaci, tedy očistu organismu a současně dlouhodobé ozdravení jídelníčku ve prospěch potravin s vysokou biologickou hodnotou (ovoce, zelenina, celozrnné obiloviny, ryby, luštěniny, zakysané mléčné výrobky). Četné studie prokázaly, že se lidé obecně cítí mnohem více nemocní a unavení než dříve. Soustavně totiž své tělo zanášíme látkami, které pro něj nejsou přirozené.

Ať už je to kofein v podobě několika šálků kávy denně, nebo plyn a výpary, které vdechujeme, rychlá občerstvení a nekvalitní potraviny či alkohol, jímž se snažíme zahnat celodenní stres.

„Pokud se budete pokoušet očistit časově omezeným půstem, účinek se možná dostaví, ale velmi krátkodobě. Pro organismus je mnohem vhodnější vyčistit se formou detoxikace a dlouhodobě zařadit do jídelníčku vhodnější skladbu potravin," dodává nutriční specialistka Jana Česlíková.

Postní pokrmy včera a dnes K nejstarším postním pokrmům patřily kroupy a hrách. Na Hané se jedlo syrové kysané zelí a chleba, hrachová nebo čočková polévka, večer hospodyně připravila vařené zelí. Oblíbené byly kaše z luštěnin, jáhlové, ovesné, pohankové, ale i z máku. Jedly se knedlíky nebo brambory na loupačku, používal se lněný nebo makový olej. Vařily se také zasmažené polévky, kaše, placky a vdolky s rozvařeným sušeným ovocem. Typickými postními pokrmy byy pučálka nebo pálenec a pražma z naklíčených luštěnin. V současné době jsou Popeleční středa a Velký pátek dny přísného půstu, kdy je dovoleno sníst pouze jedno velké jídlo denně. Kromě toho existuje ještě půst od masa, předepsaný pro tyto dva dny a všechny pátky roku. Tento páteční půst je ale možné nahradit jiným skutkem pokání.

Jak podpořit detoxikaci? Některé potraviny jsou schopny očistný proces podpořit a toxiny na sebe navázat. Ty nejzákladnější jsou: artyčoky, avokádo, červená řepa, česnek, jablka, kiwi, mořské řasy, řeřicha, švestky, brukvovitá zelenina (zelí, kapusta, špenát, květák, brokolice), vojtěška, chřest, banány a otruby. Očistu organismu podpoříme i cvičením, ideální je jóga, která člověka naučí správně dýchat (podpora lymfatického systému), vyrovná hladinu vnitřní energie a pomůže snížit stres. Pro komplexní očistu organismu je velmi vhodné využít sílu bylinek. Třeba ostropestřec mariánský pro očistu jater, aloe vera a vlákniny (např. inulin) pro zažívací systém. Zásadní pro očistu tenkého střeva je správně vybalancované složení probiotických bakterií, které najdete např. v živých jogurtech nebo doplňcích stravy.

Autor: Hana Porebská

1.3.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Sváteční odpoledne zpříjemní Prvomájové Balábilé

Ilustrační foto.

Milovníci pohybu vyrazí na tradiční pochod

AKTUALIZUJEME

Kvůli dešti na mnoha místech zasahují hasiči, lidé sčítají škody

DENÍK SLEDUJE/ Dešťové srážky mají na svědomí zvýšené hladiny vodních toků na severu Moravy a ve Slezsku. Vodohospodáři také zvýšili odtok z některých přehrad. U některých řek hrozí vylití.

AUTOMIX.CZ

Jak snížit spotřebu auta? Není to složité, těmto mýtům ale nevěřte

Spotřeba je dlouhodobě jednou z nejsledovanějších vlastností automobilů. Řidiči jí dokonce často podřizují svůj jízdní styl, volbu pneumatik, ale i výběr vozu jako takového. Ale opravdu víte, jak jezdit co nejúsporněji?

Hokejisté miliony nedluží. Radnice reagovala na audit

Spor mezi novojičínskou radnicí a místním hokejovým klubem nemá konce. Vedení města už po klubu nechce 3,8 milionů korun, které měl klub údajně dlužit.

Příběh továrny začne v muzeu

Nemálo měst je spojeno se vznikem a dalším osudem nějaké továrny. Nejinak je tomu i v Odrách.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies