„Tento projekt je pilotní, v minulosti takové vlaky byly vypraveny, ale ne pod naší hlavičkou. Takže letos s námi jeli zájemci poprvé," uvedl strojvedoucí, třicetiletý Ladislav Antalec ze Slezského železničního spolku. „Vlak jel po Báňské dráze, po které se na konci 19. století začalo svážet uhlí, a následně po dráze košicko-bohumínské, na která v 70. letech minulého století přestala fungovat osobní doprava a trať byla dána do užívání pro potřeby OKR," popisuje Ladislav Antalec.

ODBORNÝ VÝKLAD

Součástí jízdy byl také odborný výklad o historii Báňské dráhy a OKR. Erudovanými průvodci se stali havíři a pracovníci Báňské dráhy, a také stávající průvodci ze Železničního muzea. U Dolu Michal a jámy Žofie mohli lidé z vlaku vystoupit a pořídit si ojedinělé fotografie.

„Pro cestující bylo jistě zajímavé klesání z Doubravy do Karviné, do takzvaného Sakmarova údolí, kde je z důvodu hornické činnosti značně pokleslý povrch," popsal Ladislav Antalec. Vlak nad rámec slíbené trasy ještě navštívil vlečkovou stanici ČSM sever. Poměrně vysoké stoupání po mostě a železničním náspu odměnilo cestující úžasným pohledem na celé darkovské sedlo. „Vlaky mě fascinovaly odmalička. A k tomu šachty, industriál. A tak jsem si řekl, proč to nespojit? Vzal jsem vlak a jeli jsme s ním po šachtách," usmíval se Ladislav Antalec. Koho jízda náhodou nebavila, o zábavu měl postaráno v podobě občerstvení, například svařeného vína.

„Myšlenka uspořádat mimořádný vlak po železnici, na které se běžně nejezdí, se mi velmi líbila. Mám vystudovanou hornicko-geologickou fakultu a o hornictví se aktivně zajímám. Potěšilo mě, že jsem se tak mohla dostat přímo k dolům. Nejvíce na mě zapůsobila Jáma Žofie, ocenila jsem fotozastávky. Navíc pořadatelé dobře vybrali období pro jízdu, kdy ještě není na stromech listí, a tak byly hornické areály dobře vidět," uvedla jedna z cestujících, Kateřina Polínková z Ostravy.

VELKÝ ZÁJEM

Zájem o tuto akci byl opravdu enormní. „Měli jsme hned vyprodáno. Zdaleka jsme nebyli schopni uspokojit poptávku. A tak podobný vlak vypravíme zase letos v dubnu. A samozřejmě zase něco atraktivního přidáme navíc," slibuje na závěr Ladislav Antalec.