VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Mimořádným vlakem po šachtách Ostravsko-karvinského revíru

/FOTOGALERIE/ Na trase Ostrava-Střed, Zárubek, Josefova jáma, Orlová-Poruba, Doubrava přes Karvinou-doly, Heřmanice v sobotu projížděl mimořádný vlak. Stroj řady 810, nebo chcete-li M152 dva motorové vozy a tři vagony, vypravil po Ostravsko-karvinském revíru Slezský železniční spolek společně se Železničním muzeem moravskoslezským.

20.2.2017
SDÍLEJ:

Na snímku strojvedoucí Ladislav Antalec ze Slezského železničního spolku.Foto: Deník/Lukáš Kaboň

„Tento projekt je pilotní, v minulosti takové vlaky byly vypraveny, ale ne pod naší hlavičkou. Takže letos s námi jeli zájemci poprvé," uvedl strojvedoucí, třicetiletý Ladislav Antalec ze Slezského železničního spolku. „Vlak jel po Báňské dráze, po které se na konci 19. století začalo svážet uhlí, a následně po dráze košicko-bohumínské, na která v 70. letech minulého století přestala fungovat osobní doprava a trať byla dána do užívání pro potřeby OKR," popisuje Ladislav Antalec.

ODBORNÝ VÝKLAD

Součástí jízdy byl také odborný výklad o historii Báňské dráhy a OKR. Erudovanými průvodci se stali havíři a pracovníci Báňské dráhy, a také stávající průvodci ze Železničního muzea. U Dolu Michal a jámy Žofie mohli lidé z vlaku vystoupit a pořídit si ojedinělé fotografie.

„Pro cestující bylo jistě zajímavé klesání z Doubravy do Karviné, do takzvaného Sakmarova údolí, kde je z důvodu hornické činnosti značně pokleslý povrch," popsal Ladislav Antalec. Vlak nad rámec slíbené trasy ještě navštívil vlečkovou stanici ČSM sever. Poměrně vysoké stoupání po mostě a železničním náspu odměnilo cestující úžasným pohledem na celé darkovské sedlo. „Vlaky mě fascinovaly odmalička. A k tomu šachty, industriál. A tak jsem si řekl, proč to nespojit? Vzal jsem vlak a jeli jsme s ním po šachtách," usmíval se Ladislav Antalec. Koho jízda náhodou nebavila, o zábavu měl postaráno v podobě občerstvení, například svařeného vína.

„Myšlenka uspořádat mimořádný vlak po železnici, na které se běžně nejezdí, se mi velmi líbila. Mám vystudovanou hornicko-geologickou fakultu a o hornictví se aktivně zajímám. Potěšilo mě, že jsem se tak mohla dostat přímo k dolům. Nejvíce na mě zapůsobila Jáma Žofie, ocenila jsem fotozastávky. Navíc pořadatelé dobře vybrali období pro jízdu, kdy ještě není na stromech listí, a tak byly hornické areály dobře vidět," uvedla jedna z cestujících, Kateřina Polínková z Ostravy.

VELKÝ ZÁJEM

Zájem o tuto akci byl opravdu enormní. „Měli jsme hned vyprodáno. Zdaleka jsme nebyli schopni uspokojit poptávku. A tak podobný vlak vypravíme zase letos v dubnu. A samozřejmě zase něco atraktivního přidáme navíc," slibuje na závěr Ladislav Antalec.

Autor: Hana Porebská

20.2.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Divoké prase, ilustrační foto.

Proti africkému moru bojují i vojenští veterináři z Hlučína

Ilustrační foto

Supervýhodná nabídka? Pět tipů, jak nenaletět při zhodnocování peněz

Ondrášek jako první v republice bude lékaře učit, jak pomáhat při umírání

Ostravský mobilní hospic Ondrášek získal akreditaci k výuce paliativní medicíny. Je prvním českým zařízením svého druhu, jež začne vzdělávat lékaře toužící pomáhat pacientům nejen při uzdravování, ale i při umírání.  

Den D se přiblížil. Ve čtvrtek se rozhodne o osudu OKD

Karvinsko – Už ve čtvrtek se sejdou věřitelé společnosti OKD, která je od loňského května v insolvenci, aby rozhodli o osudu největší těžební firmy v zemi a tím i budoucnosti jejích zaměstnanců.

Zraky lidí poutal k obloze obrovitý nákladní letoun Ruslan

FOTO+VIDEO/ Hluk čtyř motorů letounu blížícího se k přistání na ostravském letišti poutal k obloze zraky lidí na trase od Opavy přes Bílovec, Frýdek-Místek, Havířov, Šenov či Ostravu.

Proč nejezdí vlaky rychleji

Například na frekventované trase Praha - Ostrava trvala téměř celou druhou polovinu 20. století cesta až šest hodin. Dnes jsou to pouhé tři hodiny a cesta je mnohdy díky servisu jednotlivých dopravců a moderním vozům spíše relaxem.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení