Drahý benzin, pojištění, dálniční známka, opravy, pneumatiky a další mnohatisícové výdaje. To je motoristická realita dnešních dnů. A tak není divu, že řidiči přemýšlejí, jak ušetřit. Kromě různých technických vychytávek a ekonomického způsobu jízdy jich stále více dojíždí zimní pneumatiky, které používají i v letní sezoně. „Je to hodně rozšířené, setkáváme se s tím stále častěji. Lidé prostě v dnešní době přemýšlejí, kde se dá ještě ušetřit. A tohle je jedna z možných cest," potvrdil Deníku Josef Navrátil, majitel pneuservisu z Moravské Ostravy. Jak ale zdůraznil, tento způsob je vhodný jen u pneumatik, které jsou kromě menší hloubky dezénu jinak zcela v pořádku.

„Řidiči vědí, že takové pneumatiky nelze použít pro další zimní sezonu, a tak je dojedou. Někomu vydrží do července, jinému až do konce října, kdy si koupí nové. Je to individuální," dodal Navrátil, podle kterého by rozumná jízda na zimních pneumatikách neměla v letním období představovat riziko. „Mně samotnému se stalo, že jsem jednou zapomněl přezout a jezdil jsem takto ještě několik týdnů. A rozdíl jsem nepoznal. Zimní pneumatiky se ale v létě velmi rychle opotřebovávají. Takže pokud chce někdo jezdit na rok starých zimních pneumatikách, bude velmi nemile překvapen," doplnil Navrátil. Co se týká hloubky dezénu pro letní období, zde platí pro zimní pneumatiky stejné pravidlo jako pro letní tedy minimálně 1,6 milimetru.

„Já s tím mám dobré zkušenosti. Vloni jsem dojel pět let staré zimní pneumatiky, které už měly pod čtyři milimetry. Jezdil jsem celé léto a bylo to v pohodě. Jen jsem měl na paměti upozornění kamaráda, že při vysokých teplotách a hodně rychlé jízdě mohou mít takové pneumatiky delší brzdnou dráhu. S tím jsem ale neměl problémy. Jezdím opatrně," uvedl jeden z řidičů, Petr Zouhar.

Obujte své auto na léto.
P
RO ZVĚTŠENÍ OBRÁZKU NA NĚJ KLIKNĚTE

Nebezpečí?

Ne všichni ale dojíždění zimních pneumatik v létě doporučují. Jak uvedl Jan Foltán z internetového obchodu Kupuj pneu, zimní pneumatiky s rostoucí teplotou ztrácejí své pozitivní vlastnosti. To má za následek nižší bezpečnost, vyšší spotřebu i zhoršený komfort jízdy. „Brzdná dráha zimní pneumatiky se při vyšších teplotách výrazně prodlužuje, a to až o dvacet procent. Důvodem je menší styčná plocha zimních pneumatik, a tím i nižší přilnavost," vysvětlil Foltán s tím, že směs používaná na výrobu zimních pneumatik není určena do vysokých teplot. „Na rozpálené letní vozovce tak mohou být zimní pneumatiky kvůli zhoršené stabilitě a ovládání vozu vyloženě nebezpečné," dodal Foltán. Dalším negativem je podle něj vyšší spotřeba paliva. „Zimní pneumatiky mají měkčí směs a vyšší valivý odpor. Při jízdě na zimních pneu se tak zvyšuje spotřeba paliva až o deset procent oproti jízdě na letních ," uzavřel Foltán.

Také někteří řidiči raději sjeté zimní pneumatiky vyhazují. „V autě vozím dvě malé děti. Jejich bezpečnost je pro mě nejdůležitější. Používám kvalitní dětské sedačky, a teď bych měl šetřit na pneumatikách? To určitě ne! Nechci riskovat, že se mi na silnici něco stane. Zimní pneumatiky měním po čtyřech letech. Investice do kvalitních pneumatik mi za ten pocit jistoty stojí. Tím, že bych v létě jezdil na starých zimních pneumatikách, sice něco ušetřím, ale stejně pak budu muset koupit nové. Nákup vlastně posunu jen o několik měsíců. Takže ta úspora není nijak závratná," řekl Martin Trávníček.