VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Slováci plánují cestu na Portáš. Lidé z moravské strany se brání

Přírodu Javorníků na česko-slovenském pomezí může poškodit nová silnice, která má propojovat považský region a Valašsko přes hřeben Javorníků.

18.3.2014
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Aleš Vaníček

Tvrdí to ochránci přírody, kteří proti cestě protestují. Odmítají ji také turisté i majitelé horských chat. O stavbu dvoukilometrové cesty přes své pozemky usiluje vlastník lesů na slovenské straně Mestské lesy Považská Bystrica. Vyústit má u horské chaty Portáš, kde z nápadu nejsou vůbec nadšení. „Nepotřebujeme tady žádnou další silnici. Nemáme důvod chtít navyšovat na hřebeni provoz," zlobí se Dan Václavek, provozovatel Horské chaty Portáš.

Své připomínky už také mailem adresoval slovenským úřadům. „Lidé k nám jezdí kvůli klidu. Pokud vznikne nová cesta, byť na ní má být zakázaný vjezd, naroste provoz a my o klientelu přijdeme," řekl Dan Václavek. Mimo jiné se obává jezdců na čtyřkolkách, kteří si ze zákazů vjezdu jen málokdy něco dělají.

„Vše se řeší v tichosti"

Nelíbí se mu ani to, že oficiálně jej nikdo neoslovil. „Cesta má ústit u nás, vést v sousedství našich pozemků či přes ně, ale nikdo se na nás neobrátil. Vše se řeší v tichosti," kroutí hlavou chatař. Podle něj je plánovaná stavba silnice jen čerpáním dotací na nesmyslný projekt.

Myslí si to i někteří turisté. „Stavět za každou cenu silnici v lese je chyba. Měli bychom se spíš snažit zachovat přírodu co nejvíce netknutou," reagoval Jaroslav Bednařík ze Vsetína.

Radost z možné výstavby nemají ani na rožnovské Správě chráněné krajinné oblasti Beskydy. Také odsud už slovenské straně odešly připomínky.

Podle vedoucího Správy CHKO Františka Jaskuly není zcela jasné, pro jaký účel má silnice vůbec vzniknout. „Pokud má sloužit jen pro hospodaření v lese, budiž, ať ale nezasahuje až na českou stranu," řekl František Jaskula.

Ani nad takovou variantou však na rožnovské správě nejásají. Kvůli negativnímu dopadu silnice a provozu na přírodu. „Je zde migrační koridor, mimo jiné se ve vybrané lokalitě, z poloviny na české a z poloviny na slovenské straně, také vyskytuje jediná populace vzácného motýla jasoně dymnivkového v republice," zdůraznil František Jaskula.

Nová silnice nebude pro motorová vozidla?

Proti silnici vystupují i ochránci přírody z Hnutí Duha. Podle nich je její účel vysvětlený rozporuplně. Podle projektu má zlepšit dopravní dostupnost, ale bude na ni zakázán vjezd všem motorovým vozidlům. „Budovat z veřejných peněz silnici se zákazem vjezdu a obhajovat ji potřebou rozvoje infrastruktury je absurdní příklad pokusu zneužít evropské dotace," tvrdí Miroslav Kutal z Hnutí Duha.

Novou silnici by podle něj mohli využívat jen cyklisté, dřevorubci nebo ti, komu by Trenčianský kraj udělil výjimku. Připomněl také, že propojení mezi údolím Váhu a Vsetínské Bečvy již existuje. V roce 2010 byla opravena silnice z Lazů pod Makytou na Kohútku. Navíc se podle Hnutí Duha v oblasti často pohybuje chráněný rys.

Podle veřejně dostupné projektové dokumentace, kterou nechala zpracovat společnost Mestské lesy Považská Bystrica, povede silnice přes katastry slovenských obcí Horná Mariková a Lazy pod Makytou ke státní hranici. Dlouhá má být 1,95 kilometru a i s krajnicemi široká čtyři metry. „Umístěním silnice v příhraniční oblasti se zlepší kvalita a efektivnost turistického propojení v rámci slovensko českého pohraničí," stojí mimo jiné v projektové dokumentaci. Jako jedno z možných využití jsou zde uvedena také pracovní setkání mezi zástupci Trenčínského a Zlínského kraje.

Počítá se také s opravou cesty mezi chatami Portáš a Kohútka

Projekt má přislíbenou dotaci z evropských fondů. Stavba silnice má stát 316 tisíc eur. Podle Petera Stoklasy, zástupce firmy Mestské lesy Považská Bystrica, je nyní plánovaná stavba posuzována z hlediska vlivů na životní prostředí. Takzvaný proces EIA ukáže, jestli může přírodě škodit, či ne. „Pokud by představovala zásadní ohrožení, tak do toho nepůjdeme. Pokud se ale ukáže, že hrozbou není, začneme stavět," řekl Valašskému deníku Peter Stoklasa. Celý proces posuzování zabere podle něj čtyři až šest týdnů.

Silnice podle něj bude sloužit jako dopravní propojení zejména pro pěší a cyklisty a ne primárně pro automobily. Tomu také odpovídá její budoucí šířka, která vystačí pro jedno auto. „Silnici ale budou moci využívat například složky Integrovaného záchranného systému, může sloužit lesnímu provozu. Nemají po ní jezdit stovky aut denně," odmítl některé obavy Peter Stoklasa.

Stavbou dvoukilometrové cesty z Horné Marikové k Portáši navíc projekt nekončí. Počítá se také s opravou dalších čtyř kilometrů silnic na slovenské straně a rovněž s opravou zhruba kilometrové cesty na javornickém hřebeni mezi chatou Portáš a chatou Kohútka. Tedy úseku, na kterém už dnes platí zákaz vjezdu. „Je tedy logické, že zákaz vjezdu bude platit na plánované silnici na slovenské straně ke státní hranici," řekl Peter Stoklasa.

Autor: Michal Burda

18.3.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Rychlovlak. Ilustrační foto.

Proč nejezdí vlaky rychleji

Den se záchranáři ve Frenštátě pod Radhoštěm přilákal řadu zvědavců.
12

OBRAZEM: Frenštátské hřiště ovládli hasiči i záchranáři

Po pivobraní má Nový Jičín i medobraní

Premiérová snůška přinesla 15 kilogramů pochoutky, která bude dále sloužit k propagačním účelům města Nový Jičín.

S bagrem a hráběmi na pstruhy. Ryb pak přibylo

Ochránci přírody společně s lesníky a rybáři vytvořili v Beskydech umělá trdliště a školky pro pstruhy.

Na Severce budou mít lanovou dráhu

Pokud všechno vyjde, bude Ski areál Severka prvním v Těšínských Beskydech (nepočítáme-li Javorový), kde budou mít lanovou dráhu. O její vybudování majitel usiluje už několik let. Zdá se, že by se stavba konečně mohla pohnout kupředu.

Borůvky u Pradědu mizí pod křovinořezy

Do nejvyšších partií Jeseníků vyráží v těchto týdnech parta s křovinořezy. V chráněných lokalitách sekají borůvčí.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení