AUDIT DENÍKU

Více než 85 procent moravskoslezských osobností v auditu Deníku vyjádřilo svou spokojenost a uvedlo, že se kvalita osobní železniční přepravy u nás za poslední volební období zlepšila.

K největším skokům a zlepšením ale docházelo už dávněji. Pro porovnání – ještě před pětadvaceti lety se běžná cestovní doba na uvedené trase pohybovala v rozmezí pěti až šesti hodin.

INDEX DENÍKU POHLEDEM KRAJE
ZLEPŠILA SE KVALITA ŽELEZNIČNÍ OSOBNÍ PŘEPRAVY?

Hlasování u této otázky dopadlo v našem kraji takto: ANO 58 (85,3 %) / NE 10 (14,7 %)?



*hlasovat můžete i vy, a to
v anketě pod článkem

„Tak to ostatně bylo po celou druhou polovinu minulého století,“ připomenul mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Rychlejší byly jen některé expresy. Například takzvaný Košičan zvládl cestu z Prahy do Ostravy za čtyři hodiny a 18 minut, a to při cestovní rychlosti pouhých 84 km/h. Ta je dnes mnohem vyšší.

Pendolina SuperCity trasu z pražského na ostravské hlavní nádraží zvládají při průměrné rychlosti kolem 120 km/h už za tři hodiny (časy ostatních dopravců v tabulce). Ještě v roce 2012 to přitom byly dvě hodiny a 56 minut pouze do Svinova, na hlavní nádraží spoje tehdy nezajížděly.

„Cestovní, tedy průměrná rychlost se za posledních pětadvacet let zvýšila skoro o polovinu. To znamená, že dnes do Ostravy cestujeme až o dvě hodiny rychleji než tehdy a o více než hodinu rychleji ve srovnání s jedním výjimečným spojem,“ shrnul vývoj Petr Šťáhlavský.

Věžový vodojem v železniční stanici Opava východ.
Audit Deníku: Památky si zasluhují naši ochranu, míní odborníci

A převedeno z času na maximální rychlost? „Obecně řečeno se v 60. letech modernizovalo na hlavních tratích na rychlost 80 až 100 km/h, v 80. letech se postupně zrychlovalo na 120 až 140 km/h. Další zvyšování rychlosti na 160 km/h umožnily až modernizace tranzitních železničních koridorů, se kterými se začalo po roce 1993,“ přiblížila Kateřina Šubová ze Správy železniční dopravní cesty.

Byť je dnes maximální rychlost 160 km/h, je na diskutované trase hned několik úseků, na nichž jsou vlaky omezeny rychlostí jen 80 či 100 km/h, což brání plnému využití potenciálu trati. Na to, jaké jsou možnosti dalšího pokroku na železnici se Deník podrobně podívá v průběhu letních prázdnin.

K TÉMATU

Jak trasu zvládají jednotliví dopravci?Praha, hl. nádraží – Ostrava, hl. nádraží

České dráhy: 3h 1min (pouze Pendolino SC)

RegioJet: 3h 20min

Leo Express: 3h 21 min

Vybrané odpovědi panelistů

Jan Vavřík, ředitel Domova pro seniory Vrbno pod Pradědem:
Ne – „Stále fouká, stále zima! A na „hajlzlíky" si raději nesedat!"

Magdalena Fedorowiczová, ředitelka knihovny Bohumín
Ano – „Se vznikem konkurence v železniční dopravě se kvalita zlepšila. Ať už je či není soukromník dotován… nevím… kvalita je lepší. Vznikl malý boj o cestující."

Barbora Závadová, plavkyně, Ostrava:
Ano – „Osobně využívám už mnoho let spoj Praha – Ostrava a musím říct, že nejen cenově ale i službami je nyní vlaková přeprava na hodně dobré úrovni."

Jaroslav Konečný, ředitel Gymnázia a SOŠ Cihelní ve Frýdku-Místku:
Ano – „Ale ne všude a ne dostatečně. Bývalá trať Ostrava – Valašské Meziříčí – Hulín – Kojetín, ta zažila spíše destrukci a fragmentaci."

Ilustrační foto
Audit Deníku: Školu kariérní řád nespasí a dobrého učitele „nevyrobí"

Redakce Deníku na sklonku funkčního období nynější vlády připravila seriál „volebních auditů", které se zaměří na vybrané body z programu trojkoaličního kabinetu premiéra Bohuslava Sobotky. Co se kabinetu povedlo a kde naopak v uplynulých čtyřech letech selhával? Připravili jsme pro vás shrnutí hlavních změn na celostátní úrovni, pohled z našeho regionu a k tomu exkluzivní „Panel Deníku": výsledky ankety mezi bezmála tisícovkou regionálních osobností, které okomentují jednotlivá témata.
SEZNAM VŠECH osobností z Moravskoslezského kraje účastnících se auditu Deníku najdete ZDE.

Denis Jílek u lokomotivy Škoda 200 v barvě německé národní dopravní společnosti Deutsche Bahn.
Czech Raildays 2017 začal, Ostrava opět hostí Dny kolejové dopravy