VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Kauza Studénka: První den líčení u soudu v Novém Jičíně měl rychlý konec

Nový Jičín - Hlavním líčením pokračoval v pondělí soud s obžalovanými v kauze tragického nárazu rychlíku do zřícené mostní konstrukce do kolejiště ve Studénce. Oproti očekávání mělo líčení rychlý konec.

16.9.2013
SDÍLEJ:

I přes protest předsedy senátu přinesli někteří z obžalovaných do soudní síně „truhlu“, ve které je pravděpodobně model konstrukce mostu a nosníků. Foto: Deník/Ivan Pavelek

Téměř dva roky čekali aktéři případu i pozůstalí oběti na pokračování soudního projednávání, které začalo 20. června roku 2011. Tehdy jej soudce Jaromír Pšenica nechal z kapacitních důvodů přemístit do prostor Krajského soudu v Ostravě.

V pondělí se již hlavní líčení konalo u Okresního soudu v Novém Jičíně.

V případu je deset obžalovaných, převážně zástupců stavebních firem, které obžaloba viní z obecného ohrožení, za což jim hrozí až deset let vězení.

Obžalovaní se v pondělí po poradě se svými advokáty spokojili s tím, že postačí přečíst protokoly, aby se v líčení mohlo plynule pokračovat. Soudce si vyžádal tento souhlas právě proto, že od posledního jednání uběhla již velmi dlouhá doba. Nakonec ani nedošlo na celé čtení protokolů a soudce Pšenica jen připomněl, kdy byl kdo za jakým účelem předvolán a vyslechnut. Poslední protokol byl z 10. listopadu 2011.

„Tak a to je všechno," uvedl soudce Pšenica po necelé půlhodině a dodal, že líčení bude pokračovat dnes výslechem soudního znalce Jiřího Studničku z ČVUT Praha. Na to reagoval jeden z obhájců, že na tohoto znalce mají devět stran dotazů a na dalšího znalce asi dvacet dotazů, aby s tím senát soudu počítal.

Obhájce: Posudek obsahuje metodická pochybení

Pondělnímu hlavnímu líčení přihlíželi také rodiče jednoho z vážně zraněných cestujících a jeden cestující Richard Salomon. Ten na rychlé ukončení líčení reagoval velmi podrážděně. „To je šaškárna. Tak na co to dnes vůbec zahajoval, když se tady prakticky nic nedělo," pronesl na odchodu ze soudní síně Richard Salomon, jenž stěží potlačoval slzy, které se mu draly do očí.

Po skončení líčení uvedl na chodbě soudu Vladimír Ježek, obhájce jednoho z obviněných Petra Janouškovce, že posudek zmíněného Jiřího Studničky obsahuje základní metodická pochybení. „Ta spočívají v tom, že celou dobu mate nejen soud – že se napřed musí zjistit, kdo co porušil, a z toho se dovodí, čím se to stalo. To je ale chyba. To má být obráceně. V tom posudku se totiž uvádí takové věci, jako nedostatečný zápis ve stavebním deníku. Že tam nebylo razítko, a podobné nesmysly. To asi nezpůsobilo pád mostu…," řekl Vladimír Ježek a dodal, že příčinu je nutné hledat ve způsobu zvedání mostu. „Ten most se zvedal naprosto chybným způsobem a připomínal houpačku," doplnil Vladimír Ježek.

Někteří z obhájců obžalovaných již před zahájením líčení tvrdili na chodbě soudu, že jistý podíl viny na tragédii ve Studénce nese rovněž příslušný stavební úřad, a také České dráhy, které prý v místě měly zavést výluku.
Státní zástupce Aleš Kopal na dotaz, zda je možné, že se v případě objeví další obvinění, uvedl, že to vyplyne ze závěrů z výslechu znalců.

Tragická nehoda se stala 8. srpna 2008 v prostoru železniční stanice Studénka, kdy do konstrukce opravovaného mostu, která se právě zřítila, narazil ve vysoké rychlosti mezinárodní rychlík EuroCity Comenius, který jel z Krakova do Prahy. Neštěstí si vyžádalo osm mrtvých a téměř sto zraněných.

Autor: Ivan Pavelek

16.9.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Mobilní hospic Ondrášek umožňuje nevyléčitelně nemocným lidem prožít poslední část života důstojně, doma, v kruhu své rodiny.

Ondrášek jako první v republice bude lékaře učit, jak pomáhat při umírání

Ředitelství OKD. Důl Darkov v Karviné.

Den D se přiblížil. Ve čtvrtek se rozhodne o osudu OKD

Zraky lidí poutal k obloze obrovitý nákladní letoun Ruslan

FOTO+VIDEO/ Hluk čtyř motorů letounu blížícího se k přistání na ostravském letišti poutal k obloze zraky lidí na trase od Opavy přes Bílovec, Frýdek-Místek, Havířov, Šenov či Ostravu.

Proč nejezdí vlaky rychleji

Například na frekventované trase Praha - Ostrava trvala téměř celou druhou polovinu 20. století cesta až šest hodin. Dnes jsou to pouhé tři hodiny a cesta je mnohdy díky servisu jednotlivých dopravců a moderním vozům spíše relaxem.

OBRAZEM: Frenštátské hřiště ovládli hasiči i záchranáři

Hřiště frenštátských hasičů za Domovem Hortenzie v sobotu patřilo záchranářům všeho druhu. Konal se tam další ročník oblíbené akce Den se záchranáři.

Po pivobraní má Nový Jičín i medobraní

Premiérová snůška přinesla 15 kilogramů pochoutky, která bude dále sloužit k propagačním účelům města Nový Jičín.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení