VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Tragédie ve Studénce: Svědek potvrdil chyby při stavbě

Ostrava /AKTUALIZOVÁNO/ -Po čtyřměsíční přestávce pokračuje v pondělí v Ostravě hlavní líčení v případu železničního neštěstí ve Studénce na Novojičínsku. Nehoda, při níž 8. srpna 2008 mezinárodní rychlík narazil do zřícené konstrukce opravovaného mostu, si vyžádala osm mrtvých a téměř sto zraněných.

31.10.2011
SDÍLEJ:

Zřícený most ve Studénce způsobil mnoho lidského utrpení.Foto: Deník/Ivan Pavelek

Jako svědek vypovídal přední manažer společnosti ODS – Dopravní stavby Ostrava Jiří Muroň. Připustil, že z dnešního pohledu byla projektová dokumentace navržená pro stavbu mostu ve Studénce neproveditelná. Uvedl také, že firma porušila smlouvu, když značně překročila maximálně povolený limit prací zadaných subdodavatelům.

„Původní projektová dokumentace nebyla podle dnešních informací proveditelná, musela se měnit technologie. Předem jsme to nezjistili,“ uvedl Muroň. Dodal, že zpětně si uvědomuje i fakt, že firma překročila rozsah prací, které mohla podle smlouvy s Moravskoslezským krajem zadat subdodavatelům. „Tenkrát jsme si to neuvědomovali. Později se o tom hodně mluvilo,“ řek před soudem Muroň, který na stavbě působil jako vedoucí výroby a v hierarchii firmy byl hned pod generálním ředitelem.

Namátkové kontroly

Na stavbě prováděl namátkové kontroly. Zajímal se především o dodržování harmonogramu a průběh prací. „Na stavbě jsem byl několikrát. Naposledy den před zřícením. Všiml jsem si, že došlo k poruše. Zablokovaly se posuvné vozíky a obrušovala se kolečka,“ řekl. Právě tato porucha podle výsledků policejního vyšetřování byly jednou z příčin zřícení mostu.

Osobně tomu ale nevěnoval pozornost. „Bral jsem to jako běžnou věc, která se na takových stavbách stává,“ uvedl s tím, že nikdo z řídicích pracovníků společnosti Bögl & Krýsl, které na místě potkal, jej nežádali o pomoc při řešení poruchy.

Senát novojičínského okresního soudu se případem zabývá od 20. června. Z kapacitních důvodu využívá největší jednací síň Krajského soudu v Ostravě. Senát zatím stihl vyslechnout obžalované, svědky a několik znalců. Řada odborníků poukázala na chyby, kterých se stavbaři dopustili. Na řadu chyb upozornila i policie. Ty pak podle ní ve vzájemném souběhu vedly ke zřícení mostu do kolejiště.

Nehoda se stala 8. srpna 2008, kdy na železniční trať ve Studénce spadl rekonstruovaný silniční most. Do jeho trosek narazil mezinárodní rychlík Comenius. Na místě zahynulo šest lidí, čtyři ženy a dva muži. Další muž zemřel později v novojičínské nemocnici. Osmou obětí se stala jedna z polských zraněných cestujících, zemřela v krakovské nemocnici 26. září 2008. Dalších 95 cestujících utrpělo zranění, celková škoda přesáhla 177 milionů korun.

Souzeno je deset lidí, kteří podle názoru státního zástupce pád mostu, a tím i následné neštěstí zavinili. Jde o tři pracovníky generálního dodavatele stavby – Dopravní stavby Ostravy, jednoho zaměstnance Správy silnic Moravskoslezského kraje, pět lidí ze subdodavatelské firmy Bögl a Krýsl a jejího externího spolupracovníka. Za obecné ohrožení jim hrozí tři až deset let vězení.

Rozsudek ale zřejmě ještě nepadne

Během následujících dvou týdnů soud vyslechne několik svědků. „Měli by se vyslýchat jednak zaměstnanci Dopravních staveb Ostrava, jednak zaměstnanci krajského úřadu. Očekáváme, že se objasní celé pozadí, jak ta zakázka vznikla, a vlastně proč došlo ke zrušení výluk, proč došlo ke zrušení zabezpečovacích opatření a vlastně proč státní orgány připustily, že ta stavba probíhala, jak probíhala,“ řekl právní zástupce subdodavatelské firmy Bögl a Krýsl Radek Ondruš, který se mimo jiné domnívá, že na železniční trati měla být v místě stavby snížena pro vlaky rychlost na padesát kilometrů v hodině. Pokud by omezení platilo, souprava by zastavila tři sta metrů před troskami mostu.

„Budeme chtít vědět, proč ty výluky byly najednou zrušeny za situace, kdy to předtím České dráhy požadovaly. Najednou ty výluky nebyly zajištěny,“ dodal Ondruš.

V pondělí u soudu vypovídal vedoucí výroby generálního dodavatele stavby – Dopravních staveb Ostrava, který mimo jiné popsal výběr subdodavatelské firmy, tedy Bögl a Krýsl. „Měli jsme s nimi dobré zkušenosti,“ řekl svědek s tím, že se jednalo o stavby dálničních mostů. Expert dále vypověděl, že se na stavbě zúčastnil dvou nebo třech kontrolních dnů, během kterých nebyly zjištěny žádné vážně nedostatky. Na stavbě se objevil i den před tragédií. „Byla tam nějaká porucha u posuvného vozíku a dávalo se to do pořádku. Je to běžná věc, že se něco na stavbě zadrhne. Nebyl jsem žádán o žádné řešení,“ řekl pracovník Dopravních staveb Ostrava. Právě tato porucha byla podle policie jednou z příčin zřícení mostu.

Proces začal 20. června. Senát během prvních dvou týdnů vyslechl obžalované, svědky a část znalců, jednání poté odročil na podzim.

Soud by měl pokračovat do 10. listopadu.

ČTK + Jaroslav Perdoch

Autor: ČTK

31.10.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Sečení borůvčí ve Velkém Kotli a na Petrových kamenech v Jeseníkách
8

Borůvky u Pradědu mizí pod křovinořezy

Nehoda na dálnici.

Tragická nehoda uzavřela v pátek dálnici na Novojičínsku

Senioři vyrazí na výlet do spřáteleného města na Slovensku

Poznávacího zájezdu do budoucího partnerského města Bánovce nad Bebravou se mohou kopřivničtí senioři zúčastnit v rámci programu Aktivní senior 2017.

AKTUALIZOVÁNO

Komplikace pro všechny! O víkendu se uzavře klimkovický tunel

 Dálniční tunel v Klimkovicích o víkendu projde každoroční plánovanou odstávkou. Ta ale bude oproti původnímu harmonogramu o čtyři hodiny kratší.

Ženě se nezdálo chování mladíků. Jeden byl v cizím voze

Ve středu v časných ranních hodinách přijali strážníci v Novém Jičíně oznámení od občanky, že v ulici Poděbradově se vyskytují dva muži, kteří se podezřele pohybují kolem jednoho ze zaparkovaných vozidel.

Novojičínsko: Školní pomůcky vystřídalo zednické náčiní

Miliony korun radnice a obce na Novojičínsku investují během léta do oprav školních zařízení.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení