Z devíti obcí nad tři tisíce obyvatel na Novojičínsku má nějaký měřič rychlostí šest obcí. Jako poslední si jej pořídily Odry a staly se v podstatě průkopníkem v sytému měření rychlosti vozidel, projíždějících obcí.

Nový měřící systém zavedli v Odrách letos v půli ledna. Svítící tabule při vjezdu do Oder po silnici první třídy ukazuje řidiči, který jel vyšší než povolenou rychlostí nejen naměřenou hodnotu, ale také registrační značku vozidla, které povolenou rychlost překročilo. „Narostl provoz a stejně tak přibylo hodně nákladní dopravy,“ vysvětlil důvod zavedení měřicího systému Jan Skalka, vedoucí odboru dopravy oderské radnice a dodal, že za nejdůležitější pro měření považuje úsek na vjezdu do města od Hranic. „Silnice je tam úzká stejně jako chodník. Je tam velký pohyb chodců, bylo by otázkou času, kdy by došlo k neštěstí,“ pokračoval Skalka. Pro nově vyvíjený systém se rozhodl po konzultacích s Centrem dopravního výzkumu, které mu jej doporučilo.
Radovan Fiala z firmy Taranis Invest, která systém v Odrách zavedla, uvedl, že systém je schopný rozlišit osobní od nákladního vozidla. V případě překročení se kromě rychlosti na tabuli objeví espézetka a třeba nápis zpomal. Nápisy, loga a pokyny lze obměňovat,“ uvedl Fiala a podotkl, že systém v případě uvažované změny zákona bude možno použít pro podklady přestupkového řízení.

Podle Skalky se ale řidiči budou moci časem podívat na internetu na statistiku svých průjezdů tímto místem. „Bude to možno vyhledat podle poznávací značky,“ doplnil.

Zhruba po třech měsících užívání Skalka mohl konstatovat, že měřič má určitě svůj význam. „Z jednapadesáti procent řidičů, kteří porušovali rychlost nad třiapadesát kilometrů v hodině, jsme během několika prvních dnů klesli asi na dvacet procent. Měření ale není objektivní, protože řidič reaguje až na ceduli, a měření je mnohem dříve. Řešíme to a zanedlouho by to měla dodavatelská firma dotáhnout tak, aby to bylo ještě lépe seřízené,“ uvedl Skalka.

Zároveň dodal, že mnozí lidé již na úřad telefonovali a ptali se, co se bude dít, když se na displeji objevila jejich registrační značka a údaj o překročení rychlosti. „Zatím to bereme jako prevenci,“ řekl Skalka a poznamenal, že přístroj zaznamenává registrační značku vozidla, i když ta se nezobrazí na displeji. „Již ale dojednáváme věci, aby se výstup z měřiče rychlosti dal použít jako podklad pro přestupkové řízení. Certifikát na to bychom mohli mít už v letošním roce, uvedl nedávno Skalka.

Vlastní mobilní radar má už několik let i jednadvacet obcí sdružených v Regionu Poodří. Na zakoupení radaru se podílel i Moravskoslezský kraj, který dal přibližně polovinu ze stodvacetitisícové sumy. „Jakmile má nějaká obec zájem, tak ho využívá. Neznamená to však, že radar používají jen členské obce Regionu Poodří. Vloni ho například měly zapůjčeny i Klimkovice,“ popsal místopředseda svazku Oldřich Usvald.

IVAN PAVELEK
PAVEL KARBAN