I když se ještě na beskydských vrcholcích moc sněhu nenachází, neznamená to, že by horští záchranáři už za sebou neměli žádné výjezdy. „Někteří turisté neustále opakují stejné chyby, takže na kontě už máme několik zásahů. Pokud mám zmínit jeden z posledních, ten jsme zaznamenali v sobotu pod vrcholkem Lysé hory.

Zimní sezona v Beskydech

Dotyčný muž se vydal zdolat horu v hodně úsporném oblečení. Pokud by u sebe neměl dostatečně nabitý mobilní telefon, kterým nás požádal o pomoc, mohl klidně umrznout," popsal jeho nezodpovědné chování náčelník Horské služby Beskydy Radim Pavlica s tím, že přeceňovat své síly se především v zimě na horách nevyplácí.

„Je stále dost lidí, kteří se mylně domnívají, že se jim v Beskydech nemůže nic stát, protože se nejedná o velehory. Opak je ovšem pravdou. I v našich horách se může během pár minut dramatickým způsobem změnit počasí, což si neuvědomují. Nemalý počet křížů je toho důkazem," pokračoval Radim Pavlica, pro kterého může být letošní zimní sezona v Beskydech nebezpečná ještě z jednoho důvodu.

„Problém je v tom, že v Moravskoslezském kraji končí smlouva pro provoz letecké záchranné služby, která bude mít od ledna nového provozovatele, s nímž ale naši letečtí záchranáři nikdy necvičili. Z toho důvodu může pro turisty i lyžaře, kteří se ocitnou v nouzi, eventuální transport vrtulníkem trvat déle, protože posádky a členové horské služby nejsou secvičeni tak, jak to posledních dvacet let neustále prováděli," zamyslel se Radim Pavlica, jenž dodal, že zatím poslední takové společné cvičení měli na přelomu října a listopadu v lyžařském areálu Gruň ve Starých Hamrech.

Cvičení horské služby

„Protože s novými kolegy jsme zatím něco takového nikdy neabsolvovali, je otázka, jak to potom bude od příštího roku při skutečných akcích, kdy o životě a smrti mnohdy rozhodují vteřiny, vlastně fungovat. Podle mých informací je už smlouva ale podepsaná," konstatoval Pavlica.

Cvičení nejen s leteckými záchranáři jsou pro členy horské služby mimořádně důležitá, aby při ostrých výjezdech vše klapalo na sto procent. Letos se například uskutečnilo velké cvičení horské služby a integrovaného záchranného systému (IZS) na lanovce na Pustevnách. Ti měli za úkol dostat dolů do bezpečí ze sedaček lanové dráhy sto třicet studentů ze dvou středních škol. Nakonec se však ze simulované akce stala akce reálná, neboť někteří aktéři ze školních lavic při čekání na pomoc pořádně prochladli, a to byla přitom druhá polovina dubna.

„Problém je v tom, že v Moravskoslezském kraji končí smlouva pro provoz letecké záchranné služby, která bude mít od ledna nového provozovatele, s nímž ale naši letečtí záchranáři nikdy necvičili. Z toho důvodu může pro turisty i lyžaře, kteří se ocitnou v nouzi, eventuální transport vrtulníkem trvat déle, protože posádky a členové horské služby nejsou secvičeni tak, jak to posledních dvacet let neustále prováděli," zamyslel se Radim Pavlica, jenž dodal, že zatím poslední takové společné cvičení měli na přelomu října a listopadu v lyžařském areálu Gruň ve Starých Hamrech.

„Protože s novými kolegy jsme zatím něco takového nikdy neabsolvovali, je otázka, jak to potom bude od příštího roku při skutečných akcích, kdy o životě a smrti mnohdy rozhodují vteřiny, vlastně fungovat. Podle mých informací je už smlouva ale podepsaná," konstatoval Pavlica.

Cvičení nejen s leteckými záchranáři jsou pro členy horské služby mimořádně důležitá, aby při ostrých výjezdech vše klapalo na sto procent. Letos se například uskutečnilo velké cvičení horské služby a integrovaného záchranného systému (IZS) na lanovce na Pustevnách. Ti měli za úkol dostat dolů do bezpečí ze sedaček lanové dráhy sto třicet studentů ze dvou středních škol. Nakonec se však ze simulované akce stala akce reálná, neboť někteří aktéři ze školních lavic při čekání na pomoc pořádně prochladli, a to byla přitom druhá polovina dubna.