Pravidelní a bystří čtenáři Novojičínského zpravodaje, kterým rukama prošlo nejnovější vydání, si nemohli nevšimnout mnoha změn týkajících se radničního periodika. Určitě uvítali, že nemusejí pro výtisk chodit do trafiky, a ještě za něho platit, a také je musel zaujmout nový vzhled. Jsou však tací, a nebude jich zrovna málo, pro které se stane měsíčník pouhou nevyžádanou poštou.

Prostor pro názory občanů

Usnadnit dostupnost a zlepšit informovanost občanů. Takové jsou hlavní argumenty novojičínské radnice ohledně bezplatného zpravodaje. „Chtěli jsme, aby se zprávy z radnice, ale i z kulturních a sportovních institucí, dostaly do každé domácnosti a zdarma. Občan má na informace právo. Obsah zpravodaje bude připravovat redakční rada sestavená z osobností Nového Jičína,“ řekl místostarosta Nového Jičína Jaroslav Dvořák s tím, že v periodiku dostanou prostor také studenti místních škol a v budoucnu přibude i rubrika, v níž budou moci prezentovat své názory občané.

Oproti starším číslům je to nově celobarevné, ale rozsah stran zůstává stejný. Co se však týče minimálně titulní stránky, ta současná, oproti dřívějšku, na grafické kvalitě příliš krásy nenabrala. Na první pohled je strožejší a již bez historického fontu, který vystihoval atmosféru města. Obsahově nelze lednový výtisk příliš hodnotit, neboť je z převážné části tvořen fotografiemi přibližujícími rok 2011. O kvalitě zpravodaje však nemá příliš valné mínění bývalý místostarosta, a současný opoziční zastupitel, Milan Šturm (ODS). „Zpravodaj, který vycházel dříve, měl pronikavě vyšší kvalitu a také nevěříme tomu, že to bude za ty ceny, o kterých se hovoří, které jsou naprosto nesmyslné,“ řekl pro Deník. Jak informovala radnice, díky elektronické aukci se podařilo stlačit cenu za jeden výtisk na 4,10 bez DPH. „V minulosti byly náklady na jeden kus zpravodaje asi šestkrát vyšší,“ připomněl místostarosta.

Končí zpravodaje v popelnicích?

Navíc má náklady nově zmenšit reklama, která bude v měsíčnících jen v omezené míře. Ten zájemce, který si bude přát propagovat například svou firmu na celou stranu, musí být ochoten zaplatit 10 tisíc korun. Mluvčí radnice Marie Machková zároveň upozorňuje, že poštovní schránky obsahující nálepku, že si nepřejí letáky, se nedočkají ani zpravodaje. „Tento systém lze ale do budoucna změnit. Pokud někdo bude novojičínský měsíčník chtít, není nic jednoduššího než dát na schránku textík „zpravodaj ANO“. Kdo o tiskovinu mít zájem nebude, přestože reklamní letáky přijímá, nalepí si na schránku text „zpravodaj NE“,“ sdělila tisková mluvčí.

Pro cestu distribuce zdarma do všech domácností však příliš pozitivních slov nemají opoziční zastupitelé. „Jak víme, co má člověk zdarma, toho si neváží,“ řekla Gabriela Žitníková (KDU-ČSL) loni v září, kdy se rozhodovalo, jestli město půjde současnou cestou či nikoliv. Kritiku neskrývá ani občanský demokrat Šturm: „Nyní se setkávám s tím, že je to, současně s letáky, vyhazováno do popelnic. Protože to přijde společně zamotané, tak to lidi, s nimi společně, vyhazují. Grafika je nevýrazná, ztrácí se to mezi těmi barevnými letáky,“ poznamenal.

Na výrobu i distribuci Novojičínského zpravodaje podepsal starosta Břetislav Gelnar smlouvu s ostravskou společností MORAVAPRESS. Ta vyrobí každé číslo v počtu necelých 10 tisíc výtisků a lidé mají svůj zpravodaj najít ve schránce od února vždy do pátého dne v měsíci. Jedno vydání 9700 kusů přijde městskou kasu na 40 tisíc korun bez DPH, konečnou cenu však mohou snížit příjmy z reklamy.