První větší sněhová nadílka je tady. Ve městech i obcích projíždějí sněhové frézy a traktory s pluhy, aby odklidily bílou peřinu z cest a tentokráte i z chodníků. Od listopadu totiž odpadá povinnost vlastníka nemovitosti, ke které chodník přiléhá, starat se o jeho údržbu. Tento závazek tedy převzali vlastníci chodníkových těles – města a obce. Technické služby proto mají více práce než v minulých letech. Obyvatelé si však své chodníky často uklízejí sami, tak jako dříve.

Takto navyklé obyvatele má zřejmě Nový Jičín. Technické služby sice chodníky uklízejí, ruku k dílu ale přikládají také samotní občané. „Myslím si, že velká část lidí se zachovala rozumně a uklízí chodníky nadále. Objevuje se i názor lidí, že spadnou tři vločky a my už uklízíme,“ přiblížil situaci v Novém Jičíně ředitel technických služeb Oskar Šíma. Podobně je na tom i Frenštát pod Radhoštěm. Díky svému umístění nemá o sníh nouzi. „Zatím sníh zvládáme bez problémů. Nějaký velký nárůst ploch chodníků, které musíme uklízet, není. Děláme ty práce průběžně. Lidi pomáhají, dělají okolo baráků. Ti, kteří byli zvyklí si uklízet, uklízejí dál. Ti, kteří zvyklí nebyli, dělat to nebudou nikdy, bohužel,“ posteskl si vedoucí Technických služeb Frenštátu pod Radhoštěm Zdeněk Zeman.

Odklízení má své priority

Na nezájem o úklid chodníků ze strany obyvatel si nestěžují ani Technické služby Příbora, jež v současné době disponují dvěma užšími frézami. „Myslím, že lidé chápou, že město nemá tolik finančních prostředků, abychom mohli každému odhrnovat sníh ode dveří. Takže si to dělají sami. Samozřejmě k nim dojedeme, ale až na to dojde řada. Jsou důležitější chodníky, například od autobusů a vlaků nebo když děti chodí do školek,“ vysvětlil ředitel tamějších technických služeb Josef Kisza.

Společnost Slumeko zajišťuje technické služby Kopřivnici a Odrám. Podle slov ředitele Karla Březiny si v prvním sněhu vyzkoušeli techniku a nyní se připravují na větší nadílku. „Čekáme, jak se to vyvine, protože podle předpovědí nás čeká ještě velké sněžení. Zatím to bylo asi do osmi devíti centimetrů, to není až tak problémové,“ dodal Březina.

Speciální technika pro Odry

O více chodníků se musejí starat podle Březiny hlavně Odry. Tam totiž množství chodníků přiléhalo k nemovitostem, proto se o ně město nemuselo starat. „Máme tedy práci navíc, ale jsou tam i tak chodníky, které nejsou udržované, ale lidé jsou hodně zvyklí si uklízet. Procenta tam naskočila více než tady v Kopřivnici. Přikoupili jsme dokonce techniku, protože oderské chodníky jsou poměrně úzké, na rozdíl od Kopřivnice,“ uzavřel Březina.

Naopak Kopřivnici takzvaný chodníkový zákon přespříliš nezatížil, neboť se podle Březiny dost chodníků udržovalo i před ním. „Je fakt, že i v Kopřivnici jsou chodníky, na kterých je umístěna cedule, že se to v zimě neudržuje, ale když protahujeme ty hlavní trasy tak lidé si to od svých domů čistí.“

Štramberk se k uklízení chodníků postavil po svém. Technické služby udržují pouze ty, které jsou na hlavním tahu městem. „Je to o penězích. Jestliže jsme letos nezvýšili daň z nemovitostí, nemůžeme řešit tyto problémy. Když nechcete zatížit obyvatele vyšší daní, nemůžete jim poskytovat takové služby, které by měli dostat přesně podle zákona,“ zdůraznil místostarosta Pavel Podolský. Péče o chodníky mimo hlavní tah tedy zřejmě zůstane na obyvatelích města i nadále.

GLOSA: Věčné téma

Sníh a jeho odklízení z cest a chodníků je jedno z mnoha věčných témat. Zatímco před některými obchody se každé ráno objeví člověk s metlou v ruce a pečlivě oprašuje spadané vločky, jsou místa, kde projít po chodníku bez umolousaných nohavic je skutečné umění. Čistý chodník před obchodem i obydlím byl vždy považován za jakousi otázku prestiže. I ti nejchudší se snažili vycídit prahy domů co nejlépe. Ani dnes by podobná péče o své okolí neměla být lidem lhostejná.