VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Country expres už se zřejmě nevrátí

Odry – Pouze nostalgické vzpomínky zbyly na kdysi tolik populární Country expres, který brázdil část okresu Nový Jičín ve svých počátcích i dvakrát ročně. Country expresy jsou asi definitivní minulostí.

24.1.2011
SDÍLEJ:

Parní vlak v Olomouci. Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Matej Slávik

Historii Country expresů připomněl při nedávném promítání v hospodě Na Růžku v Klokočůvku, místní části oder Petr Lelek, jeden z oderských ochránců přírody. V roce 1997 stál u založení krátké tradice jízd Country expresů. „Prvopočátek byl v tom, že jsem si všiml na hlavním v Ostravě plakátku, který tam měl klub, jenž pořádal vánoční nebo mikulášské jízdy vlakem. Scházeli se každé druhé úterý v měsíci, tak jsem tam zašel, představil se, řekl svou představu. Připravili jsme jízdní řád, mašinu a jelo to,“ popsal začátky oblíbené akce Lelek.

Country expres vyjel poprvé na podzim roku 1997. Jel z Ostravy, přes Suchdol nad Odrou, Odry, Heřmánky až do Budišova nad Budišovkou a odtud zpět. Řadu historických vagónů s dřevěnými sedadly táhla stará parní lokomotiva. Cestující čekaly například výlety do muzeí, procházky, a také přepad vlaku ozbrojenými jezdci. Ten se odehrával na zastávce v Klokočově, kde byla delší přestávka s občerstvení, možností projížděk na koních či v kočáře. K tomu hrály country kapely. Příležitosti vrátit se na chvíli d historie využívaly každoročně tisíce lidí.

„Dělávali jsme jej zpočátku dvakrát ročně, jako jarní a podzimní jízdu. Bylo to ale organizačně moc náročné, takže ty podzimní skončily někdy kolem roku dva tisíce,“ pokračoval Lelek.

Poslední jarní Country expres jel v roce 2005. „Už tenkrát byly nějaké problémy s historickými vozy, takže jely normální vagony. Ty ještě táhla parní lokomotiva, která doplňovala vodu z jeřábu,“ poznamenal Lelek a dodal, že pořádání jízd bylo stále náročnější organizačně a pak i finančně. „Kdybychom letos chtěli udělat nějakou speciální jízdu, museli bychom sehnat sto dvacet tisíc korun, které ten vlak stojí,“ doplnil lelka předseda oderských ochránců přírody Luděk Kostelník.

Za konec jízd zřejmě mohla i reorganizace v Českých dráhách. Kdysi totiž byl country expres zároveň propagační jízdou Českých drah. „Tehdy jsme nic neplatili. Jelo to za ceny jízdenek. I pro vystupující jsme si jízdenky kupovali. Teď už by to asi nikdo nedal dohromady, anebo by to trvalo hodně dlouho,“ uzavřel.

Autor: Ivan Pavelek

24.1.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

FRENŠTÁT (zleva Marek a Klimpar) zažil v Českém Těšíně další radost z vítězství.

Frenštát jede. Vykradl Český Těšín a teď hostí nováčka

FOTBALISTÉ Bílovce (v bílém) si musí na výhru počkat minimálně do neděle, kdy doma hostí Pustou Polom. 

Bílovec neuspěl na hřišti Staré Bělé

Vznikla petice kvůli silnici

Přejít z jedné části Kunína do druhé je velký problém. Důvodem jsou projíždějící auta. Obyvatelé obce proto podepisují petici.

Divizní Nový Jičín stále čeká na první výhru

 Novojičínští fotbalisté nevyhráli ani ve třetím divizním kole, když padli v Hranicích. Nyní hostí v sobotu nováčka z Bohumína.  

Proti africkému moru bojují i vojenští veterináři z Hlučína

Na likvidování následků nákazy afickým morem prasat se podílejí ode dneška i vojenští veterináři z Hlučína.

Supervýhodná nabídka? Pět tipů, jak nenaletět při zhodnocování peněz

I relativně nízká finanční gramotnost Čechů může za to, že čas od času skočíme na „supervýhodnou“ nabídku zhodnocení peněz, která se nakonec promění v totální fiasko. Pokud byste rádi investovali svoje úspory, nevynechejte následující tipy. 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení