Autem s rodinou do Chorvatska vyráží každý rok v létě Petr Kadleček z Ostravy. Těší se, že letos pro něj bude začátek cesty za sluncem na Jadran mnohem příjemnější než v minulých letech. Směrem k našim jižním hranicím totiž vyrazí přímo po dálnici, na niž bylo Ostravsko napojeno loni v listopadu.

„Vyjíždíme vždycky vpodvečer, kdy už na cestách není takový provoz, přesto jsem byl vždycky nešťastný z toho, jak je složité se z Ostravy prokličkovat přes okolní obce až na dálnici. Nadával jsem, že jsme takto odříznutý region. Letos už to ale bude paráda – najedeme na dálnici hned a v klidu zamíříme směr Istrie,“ pochvaluje si výhody autostrády Kadleček.

S půlročním odstupem od připojení regionu na dálnici D1 hodnotí praktické přínosy také Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Zatímco ještě před dokončením moravskoslezské dálnice se obvykle jezdilo do Ostravy a Bohumína dvěma možnými trasami, z nichž první vedla přes Odry, Fulnek a Bílovec a druhá pak na Nový Jičín a Příbor, dnes je cesta skoro přímá, podstatně rychlejší a samozřejmě kratší.

„Řidiči tak nešetří pouze čas, ale i peníze za použití mnohem komfortnější komunikace,“ konstatuje Pavel Kremitovský, šéf brněnské pobočky ŘSD. Podobně to vidí i autodopravce Petr Klimeš: „Je to skutečně výrazná časová úspora, zvláště když tudy musíte jezdit téměř každý den. Nový úsek dálnice mi výrazně zjednodušil podnikání.“

Aby však mohli být řidiči s dálnicí stavěnou pod názvem D47 úplně spokojeni, chybí ještě otevřít v plném rozsahu osmnáctikilometrový úsek Bělotín – Hladké Životice a také dokončit poslední část mezi Bohumínem a hranicí s Polskem. První z těchto staveb, po níž se nyní jezdí omezenou rychlostí v polovičním profilu, má být kompletně zprůjezdněna letos v srpnu, druhá pak bude hotova do konce příštího roku.

„Měli jsme trochu problémy při vydatných deštích. Celá stavba mezi Bělotínem a Hladkými Životicemi byla pět týdnů pod vodou a nemohla na ni najet těžká technika. Snažíme se teď skluz dohnat prací o víkendech a v noci tak, abychom úsek plně zprovoznili do konce srpna,“ vysvětluje dále Kremitovský.

Ve stejném termínu by podle jeho dalších slov měly začít fungovat také další dva dálniční přiváděče, a to Mankovice a Butovice. V srpnu by se řidiči mohli dočkat i otevření dvou odpočívadel s parkovišti a čerpacími stanicemi. Nacházejí se u Klimkovic a ve Vražném. Třetí, už fungující odpočívka na dálnici D 47, je v Antošovicích.

Kde se dá najet na dálnici?

Lipník nad Bečvou

Hranice

Bělotín

Mankovice (zprovoznění v srpnu)

Hladké Životice

Butovice (zprovoznění v srpnu)

Bravantice

Klimkovice

Ostrava-Rudná

Ostrava-Severní spoj

Ostrava-Přívoz (Prodloužená Místecká)

Vrbice

Bohumín západ

Bohumín východ (zprovoznění 2011)

Gliwice (zprovoznění 2011)

Kde jsou odpočívadla?

Antošovice

Klimkovice (zprovoznění v srpnu)

Vražné (zprovoznění v srpnu)