Na výstavbu domů radnice v minulosti obdržela od ministerstva pro místní rozvoj (MMR) padesátimilionovou dotaci. Původní termín dokončení stavby, na jaře roku 2004, se však posunul. Proto již v dubnu téhož roku radnice poslala MMR žádost o prodloužení termínu do konce června 2005. Ministerstvo však vydalo povolení až v lednu 2006. Peníze za nedodržení stanoveného data stát nyní požaduje po Novém Jičíně. „Rozhodnutí mělo přijít do konce prosince 2004. Ministerstvo pro místní rozvoj uznává své pochybení a městu se za to písemně omluvilo,“ uvedl starosta Ivan Týle (ODS).

Pochybení „rozkryl“ Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ). Na základě NKÚ se ministerstvo financí pustilo do kontroly ministerstva pro místní rozvoj. Zkoumání se zaměřilo na nakládání s dotacemi státu na bydlení. V případě Nového Jičína NKÚ zjistil porušení zákona o zadávání veřejných zakázek tím, že město nevyhlásilo na zakázku jako celek obchodní veřejnou soutěž.

Na případ upozornil zastupitel města Přemysl Kramoliš (SNK-ED). „Informace jsem si našel na internetu. Z radnice o tom zastupitele nikdo neinformoval,“ sdělil Kramoliš, který má výhrady i k hodnotící komisi města. Ta podle něj neměla čisté úmysly, když jeden i více bytů na Bochetě získali členové družstva pro jiné účely, například k pronájmu. „Kdo byl členem výběrové komise,“ dotazoval se Kramoliš, ke kterému se přidal i Břetislav Gelnar (ČSSD). „Zajímalo by mě propojení mezi hodnotící komisí a těmi, kdo byty prodávali,“ ptal se opoziční člen zastupitelstva města. „Celý projekt byl realizován na základě smlouvy o sdružení bytovým družstvem, městem a lidmi, kteří se zapojili do realizace projektu. Účastníky řízení byly fyzické osoby. Jsou to zástupci společnosti Tvarstav. Nebyl to pan Klos, ani pan Pekárek, ale někdo jiný,“ reagoval vedoucí majetkoprávního odboru města Kamil Žák. „Třetinu financovalo družstvo, město bylo nositelem pouze třicetiprocentního podílu,“ doplnil jeden z novojičínských místostarostů Vladimír Bárta (ODS).

Podle starosty Ivana Týle (ODS) se o zprávě NKÚ diskutovalo na zastupitelstvu již v roce 2006. „Ve zprávě NKÚ se nehovoří o tom, že bychom neoprávněně přijali jedinou korunu. O formálním pochybení může rozhodnout finanční úřad,“ sdělil zastupitelům Týle s tím, že k celé záležitosti se bude město na jednáních rady a zastupitelstva vracet.

Město se odvolalo proti platebnímu příkazu a podalo rozklad celé záležitosti, ministerstvu financí. Starosta Týle prostřednictvím městského televizního vysílání konstatoval, že již příští měsíc by mělo být rozhodnuto ve prospěch města.

Reakce místostarosty Nového Jičína Vladimíra Bárty na článek:

Na investiční akci „Bytové domy Bocheta“ byla v roce 1999 potvrzena a rozhodnutím ministerstva pro místní rozvoj přiznána dotace na podporu výstavby bytových domů (bytů) ve výši 330 tis. na jednu bytovou jednotku. V období let 2000 - 2005 probíhala realizace této akce, která v sobě zahrnovala výstavbu 164 bytových jednotek, které byly v průběhu realizace sníženy na 134 bytů (včetně snížení dotace na daný počet BJ). Poskytování této dotace bylo metodicky řízeno ministerstvem pro místní rozvoj (dále jen MMR) se kterým byly všechny kroky pravidelně konzultovány - vzniklo oddělení na MMR, které mělo vše metodicky řídit!!!. V tomto období to byla jedna z mála akcí týkající se podpory bytové výstavby v takovémto rozsahu v celé ČR co do počtů bytových jednotek. Tato investiční akce byla ukončena k 30. 6. 2005. V roce 2005 zároveň probíhala na MMR kontrola Nejvyššího kontrolního úřadu (dále jen NKÚ) na oblast poskytnutých dotací, která v sobě zahrnovala taktéž kontrolu příjemců dotací, včetně kontroly této naší investiční akce. V rámci závěrů této kontroly byly podle kontrolního orgánu shledány drobná administrativní pochybení, které byly metodickým ministerstvem shledány jako možné a akceptovatelné. Například změny termínů či vklad zástavního práva pro ČR po dokončení jednotlivých staveb, nebo po dokončení celé akce a napadení způsobu provedení výběrového řízení (prováděl Ing. Vrbka-podílel se na přípravě zákona o veřejných zakázkách). Zde MMR potvrdilo, že mnohé je možné a správné, na což jsme obdrželi i písemné stanovisko. Tyto drobné nedostatky zjištěné NKÚ byly městem řádně připomínkovány a zdůvodněny a zde je nutno uvést, že NKÚ není sankční orgán, který postihuje kontrolované subjekty, ale kontrolní, který upozorní na nedostatky. Město zároveň obdrželo od MMR i oficiální písemné stanovisko, kde je potvrzeno, že došlo ke špatnému výkladu podmínek pro poskytnutí dotace i na jejich straně. Těmito závěry NKÚ se v roce 2006, 2007 a 2008 zabývala i následná kontrola Finančního úřadu (správce daně-dále jen FÚ) a vzhledem k tomu, že byla tato dotace přiznána do roku 2001 podle tehdy platných podmínek v rozhodnutí, hrozí příjemci jediná sankce, která je možná a to vrácení dotace, včetně penále, jak je uvedeno v daných podmínkách. Poskytované dotace od roku 2001 podléhají již novým směrnicím, kde jsou tyto podmínky podstatně mírnější s možnosti členěním a posouzení shledané chyby. Zde na obranu města musím také uvést, že zpráva NKÚ z věstníku tohoto orgánu jasně sděluje a zde cituji: MF jako ústřední orgán státní zprávy pro státní rozpočet a finanční hospodaření České republiky svojí nedůslednou činností umožnilo v letech 1998 až 2004 financování programů výstavby nájemních bytů a technické infrastruktury přesto, že MMR jako správce rozpočtové kapitoly nesplnilo základní povinnosti pro účast státního rozpočtu na financování a realizaci těchto programů. Což je možno si přeložit, že vše bylo od počátku špatně je to také snadno zpochybnitelné jakýmkoliv kontrolním orgánem! (Zde mi to připadá jako že po bitvě je každý generál a mohu se ptát, kde byl tento orgán, když se tyto projekty realizovaly? Po obdržení správního rozhodnutí od kontrolního orgánu – FÚ, město podalo ihned žádost o posečkání daně s následným odvoláním k ministerstvu financí (dne 7. 3. 2008) a je přesvědčeno, že nedošlo k žádnému neoprávněnému využití státních prostředků, neboť byty byly dostavěny v řádném a akceptovaném termínu a taktéž byl následně proveden vklad zástavního práva pro ČR. Současné vedení města činí všechny potřebné kroky a využije všech možností tak, aby byl jakýkoliv dopad na město byl v co nejmenší míře. Věříme, že ministerstvo financí ČR posoudí naše odvolání jako správné, neboť zde v žádném případě nedošlo ke zneužití státních prostředků, ani k jejich neúčelnému využití v jiný prospěch, Zároveň je skutečností, že došlo i k pochybení na straně státních orgánů, tj.u poskytovatele dotace, jako správce kapitoly a správce státního rozpočtu.

Jasně stanovené skutečnosti ze zprávy FÚ:

• Napadené jsou nesoulady termínů pro změnu v Rozhodnutí v termínu ukončení, jako hlavní pochybení (původní termín byl 31. 12. 2004 a město žádalo změnu do 30. 6. 2005, důvodem byla změna projektu. Termín podání této změny byl 23. 4. 2004 a zde mělo MMR ČR přes 8 měsíců na vlastní vyřízení. Bohužel tak učinilo až 21. 1. 2005, což bylo až 21 dnů po původním termínu, což bylo napadené FÚ a také největší pochybení v tomto případě.)
• Vše ostatní jsou jenom slova a domněnky, které nemají oporu v žádném z uvedených dokumentů výše uvedených orgánů, které prováděly dané kontroly. Zde musím uvést, že každý si může vyhodnotit tyto údaje různě a číst mezi řádky, ale nás by měly zajímat fakta.a ty jsou nezpochybnitelné.

PS : Posečkání daně bylo MF schválené v termínu do 31.12.2008 a nyní se jedná na základě naší žádosti o prominutí této daně, včetně penále.

Vladimír Bárta