VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Jak cestovat levněji vlakem? Možností je více. Jen se v tom vyznat.

Region - Tentokrát jsme vybrali vseriálu Zaostřeno na úspory téma, které se týká dopravy. Ato konkrétně železniční. Možností, jak ušetřit při jízdě vlakem, je mnoho. Záleží na tom, jak často, jak daleko a kdy cestujícíjezdí.

8.1.2009
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: archiv

Pravda je, že vyznat se ve slevách Českých drah není jednoduché, přesto se však před cestou vyplatí se informovat, jakým způsobem vás cestování vlakem přijde nejlevněji.

Pravidelným zákazníkům se vyplatí zakoupit si takzvanou In-kartu. Její pořízení levné není, po prosincovém zdražení přijde na 990 korun, za jednotlivé jízdenky ale poté cestující zaplatí o čtvrtinu méně. Pojedete-li tedy například z Ostravy-Svinova do Opavy východ, zaplatíte bez In-karty 43 korun, s In-kartou o deset korun méně, tedy 33 korun. Pokud si koupíte zpáteční jízdenku, automaticky zaplatíte o deset procent méně. V případě cesty z Ostravy do Opavy a zpět zaplatíte 58 korun s In-kartou nebo 77 korun bez karty.

„Sleva dvacet pět procent se vztahuje také na traťové jízdenky, které jsou výhodné, pokud dojíždíte za prací nebo do školy,“ říká Petr Pošta z tiskového oddělení Českých drah. Za měsíční dojíždění z Opavy do Ostravy zaplatíte s In-kartou 903 koruny, tedy za cestu tam i zpět kolem třiceti korun denně. Bez In-karty přijde přeprava vlakem na této trase měsíčně o tři sta korun více. Pořizovací náklady na In-kartu, která má platnost tři roky, máte tedy v tomto případě zhruba za tři měsíce zpátky v kapse.

Pro cestující, kteří ale vedle vlaku pokračují dále i tramvají nebo autobusem, ovšem může být ještě výhodnější jízdenka v tarifu ODIS, která platí i pro linky Dopravního podniku Ostrava, záleží na tom, kolik tarifních zón potřebujete.

Výhod In-karty mohou využívat i lidé i při nákupu místenek nebo ti, kteří cestují do zahraničí. In-karta totiž v sobě zahrnuje slevu Rail plus. Ve vlacích SuperCity Pendolino zaplatíte za místenku místo dvou set korun jen sto korun s výjimkou nejfrekventova¬nějších vlaků v pátek odpoledne a pondělí dopoledne. V ostatních vlacích přijde místenka s In-kartou místo sedmdesáti korun jen na pětatřicet.

Hodně zajímavá je i jízdenka eLiška. Lze ji použít mezi libovolnými krajskými městy a její cena je stále stejná, 160 korun, a je jedno, jestli jedete třeba z Ostravy do Pardubic nebo do Prahy. „V den odjezdu můžete koupit výhodnější Šťastnou eLišku, která může být až o sedmdesát pět procent levnější. Jde de facto o doprodej zbývajících eLišek,“ upozornil Pošta. Pokud tedy budete cestovat z Ostravy do Brna, nakoupíte v den odjezdu a jízdenky nebudou vyprodané, bude vás stát jízdenka třeba 120 korun. Obyčejná jízdenka bez In-karty zakoupená u pokladní přepážky přitom přijde skoro o sto korun dráže.

Kromě eLišek a místenek zaručuje Rail plus slevu dvacet pět procent i na mezinárodní jízdenky. Ještě větší slevy nabízí In-karta důchodcům a dětem od šesti do 15 let, a to padesát procent ze zákaznického jízdného. Trochu jiné jsou pak ceny i podmínky pro studenty či seniory nad sedmdesát let.

Korunky z peněženky mohou cestující ušetit i tehdy, když využijí alternativní způsoby nákupu jízdenek. Dráhy odměňují ty, kteří jízdenky nakoupí bezhotovostně, tedy kartou či elektronickou peněženkou aktivovanou na In-kartě. Sleva činí tři procenta. Další tři procenta pak mohou lidé ušetřit, pokud zaplatí bez asistence pokladníka nebo průvodčího, tedy v automatu Českých drah nebo na eShopu ČD.

Nejnovější akcí Českých drah, která má na jedné straně zlevnit cestování vlakem a na druhé straně samozřejmě přilákat k tomuto typu přepravy více lidí, je internetová jízdenka eTiket SC. Dráhy ji zavedly zejména pro cestující bez zákaznické karty, se kterou ušetří při cestě pendolinem. Jízdenka z Prahy do Ostravy nebo v opačném směru stojí až o 188 korun méně než obyčejná jízdenka koupená u pokladní přepážky. Jedinou podmínkou je včasný nákup na internetu na www.eshop.cd.cz. nebo po telefonu nejméně tři dny před odjezdem vlaku.
Škála možností, jak při cestování vlakem ušetřit, zdaleka nekončí. K tomuto tématu se proto v našem seriálu vrátíme. Na závěr však ještě upozorníme, že i ve vlaku platí heslo, že čím více, tím lépe. Skupiny cestujících se ve vlaku nejenže nebudou nudit, ale navíc jen první dva platí automaticky zákaznické jízdné, každý další už jen polovinu. Skupina deseti osob zaplatí mezi Ostravou-Svinovem a Opavou východ 242 korun, tedy jen 24 korun za osobu.

Srovnání

Srovnání cen při využití auta a vlaku na trase Ostrava-Svinov-Opava:

Délka: 28 kilometrů

Cena:

Auto: (při spotřebě osm litrů na sto kilometrů a ceně benzinu 23 korun za litr, bez amortizace vozidla) 63 korun
Vlak: (bez využití In-karty) 43 korun
Vlak: (s využitím In-karty) 33 korun

Autor: Iva Havlíčková

8.1.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

AN 124 Ruslan nad Havířovem.
9

Zraky lidí poutal k obloze obrovitý nákladní letoun Ruslan

Rychlovlak. Ilustrační foto.

Proč nejezdí vlaky rychleji

OBRAZEM: Frenštátské hřiště ovládli hasiči i záchranáři

Hřiště frenštátských hasičů za Domovem Hortenzie v sobotu patřilo záchranářům všeho druhu. Konal se tam další ročník oblíbené akce Den se záchranáři.

Po pivobraní má Nový Jičín i medobraní

Premiérová snůška přinesla 15 kilogramů pochoutky, která bude dále sloužit k propagačním účelům města Nový Jičín.

S bagrem a hráběmi na pstruhy. Ryb pak přibylo

Ochránci přírody společně s lesníky a rybáři vytvořili v Beskydech umělá trdliště a školky pro pstruhy.

Na Severce budou mít lanovou dráhu

Pokud všechno vyjde, bude Ski areál Severka prvním v Těšínských Beskydech (nepočítáme-li Javorový), kde budou mít lanovou dráhu. O její vybudování majitel usiluje už několik let. Zdá se, že by se stavba konečně mohla pohnout kupředu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení