VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Jsou školy na Novojičínsku otevřené pro všechny děti?

Vzdělávat děti není vůbec jednoduché. Všem žákům bez rozdílu totiž musí být zajištěn rovný přístup ke vzdělání. Napomoci tomu má i projekt Systémové podpory inkluzivního vzdělávání.

1.5.2015
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Miroslav Kucej

Základní škola Komenského 68 v Novém Jičíně má v tomto školním roce 500 žáků a téměř stovka z nich potřebuje nějakou speciální péči. Školu navštěvují také děti s různými poruchami učení, se zdravotním postižením nebo děti se sociálním znevýhodněním.

Právě těmto dětem se věnují asistenti pedagoga, kterých má nyní škola sedm, z toho jeden asistent je pro děti se sociálním znevýhodněním. „Úvazek tohoto asistenta nezahrnuje jen přímou vzdělávací činnost ve výuce, ale jeho pracovní náplň je také spojená s komunikací s rodinami. Po skončení výuky navštěvuje rodiny těchto dětí a řeší s nimi například zanedbávání povinné školní docházky, neplnění úkolů nebo dlouhodobé nemoci," objasnila ředitelka školy Svatava Hajdová.

Asistent pedagoga přitom není učitel a nezodpovídá za výsledky vzdělávání dítěte. Napomáhá tomu, aby se vzdělávaly všechny děti. „Asistent si děti vezme stranou a věnuje se jim individuálně, nebo když s nimi pracuje paní učitelka, tak ji v některých činnostech zastoupí. Kontroluje samostatnou práci žáků, věnuje se třídě nebo pro ně něco připravuje," popsala náplň práce asistentů Svatava Hajdová.

Změna systému

A protože stále není ujednocena metodika jejich práce, vznikl projekt s názvem Systémová podpora inkluzivního vzdělávání v České republice. „Měl by se změnit systém zřizování a placení pozic asistenta pedagoga, včetně legislativních úprav. V projektu plánujeme ověřit síť metodického vedení asistentů. Zkušenosti z praxe promítneme do nových standardů práce, které také v projektu vzniknou," uvedl Jan Michalík, hlavní řešitel projektu.

Projekt reaguje na skutečné problémy inkluzivního vzdělávání v praxi. Zapojil se do něj i Zoltán Draškovič, asistent pedagoga z novojičínské základní školy Komenského. „Připravují nás na to, abychom věděli, jak máme pracovat s dětmi se speciálními potřebami," prozradil asistent. Každý žák se podle něj musí ve škole adaptovat a cítit se tam dobře. „Musí ho to bavit a musí být motivován, aby mu škola dala to, co potřebuje, a bylo to pro něj prospěšné," dodal Zoltán Draškovič.

Spolupráci s ním si pochvaluje i Magdaléna Holubová, krajská metodička sítě asistentů pedagoga za sociální znevýhodnění. „Je pro nás cenným zdrojem informací a inspirace, jak by měla vypadat práce asistenta pedagoga. Zaujal nás tím, jak je loajální ke své škole, i tím, jak se mu daří spolupracovat s pedagogy. Jeho přínos pro inkluzivní vzdělávání spočívá v jeho osobnosti. Má jasnou představu o tom, co je jeho úkolem," doplnila Magdaléna Holubová.

Ve škole zapojené do projektu říkají: Chceme získat nové zkušenosti

Nový Jičín Ředitelka ZŠ Komenského 68 v Novém Jičíně Svatava Hajdová v následujícím rozhovoru přiblížila celý projekt inkluzivního vzdělávání.

Jak dlouho tento projekt běží?

Projekt začal v tomto školním roce. Byli jsme osloveni, jestli se ho nechceme zúčastnit, a protože máme ve škole asistenty pedagoga, tak jsme se přihlásili. Asistent pro děti se sociálním znevýhodněním Zoltán Draškovič se v rámci projektu vzdělává a účastní se různých seminářů, které vedou ke vzájemné výměně zkušeností. Ve škole pracuje čtrnáct let, takže má mnoho zkušeností a je schopen je předávat ostatním, třeba těm, kteří právě začínají. Vše, co v rámci projektu absolvuje, konzultuje s vyučujícími, některé nové metody a způsoby také ověřuje v praxi.

Proč jste se do projektu zapojili?

Děti se sociálním znevýhodněním už dávno nejsou pouze děti romské, jak tomu bylo v době, kdy tady pan Draškovič nastoupil. Sociální nerovnost se ve společnosti prohlubuje čím dál tím víc, proto nyní tento asistent pracuje i s dětmi neromskými.

Co od projektu očekáváte?

Pan Draškovič se již jednoho projektu, který se týkal práce s romskou mládeží, účastnil. Bylo to v letech 2007 a 2008. Za tu dobu se však společnost i doba změnila. Dnes jsou jiné a náročnější požadavky, takže očekáváme, že kromě vzdělání v novém odvětví získá i zkušenosti. Uvidí, jak to funguje na jiných školách, seznámí se s problémy, které řeší jinde, zkonzultuje to, co řeší on tady.

Autor: Simona Mikšová

1.5.2015
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

FRENŠTÁT (zleva Marek a Klimpar) zažil v Českém Těšíně další radost z vítězství.

Frenštát jede. Vykradl Český Těšín a teď hostí nováčka

FOTBALISTÉ Bílovce (v bílém) si musí na výhru počkat minimálně do neděle, kdy doma hostí Pustou Polom. 

Bílovec neuspěl na hřišti Staré Bělé

Vznikla petice kvůli silnici

Přejít z jedné části Kunína do druhé je velký problém. Důvodem jsou projíždějící auta. Obyvatelé obce proto podepisují petici.

Divizní Nový Jičín stále čeká na první výhru

 Novojičínští fotbalisté nevyhráli ani ve třetím divizním kole, když padli v Hranicích. Nyní hostí v sobotu nováčka z Bohumína.  

Proti africkému moru bojují i vojenští veterináři z Hlučína

Na likvidování následků nákazy afickým morem prasat se podílejí ode dneška i vojenští veterináři z Hlučína.

Supervýhodná nabídka? Pět tipů, jak nenaletět při zhodnocování peněz

I relativně nízká finanční gramotnost Čechů může za to, že čas od času skočíme na „supervýhodnou“ nabídku zhodnocení peněz, která se nakonec promění v totální fiasko. Pokud byste rádi investovali svoje úspory, nevynechejte následující tipy. 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení