VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Karel Loprais se stal legendou, Aleš Loprais jako nástupce obstál

Historie Rallye Dakar zrodila několik legend a mezi největší patří Karel Loprais alias Monsieur Dakar. Na svém kontě drží druhou nejlepší bilanci pódiových umístění, před ním je již jen nedostižný Stéphane Peterhansel. V kategorii kamionů má šest 1. míst, více, o jedno, drží už jen Rus Vladimír Čagin.

1.2.2015
SDÍLEJ:

Karel Loprais.Foto: Deník/Pavel Sonnek

Přes testovacího jezdce Tatry se dostal až na start Dakaru v roce 1986 a hned v dalším ročníku dorazil k Růžovému jezeru jako druhý a v roce 1988 dosáhl na své prémiové prvenství.

„V letech 1988-2001 zvítězil celkem šestkrát a v době svého šestého prvenství byl nejúspěšnějším dakarským závodníkem historie," píše se na webu www.loprais.cz, který přináší podrobné informace o závodních úspěších jeho synovce Aleše Lopraise.

Karel Loprais byl rovněž zvolen českým motoristickým sportovcem století, několikrát získal Zlatý volant ve své kategorii a v roce 2007 obdržel Zlatý volant za celoživotní přínos motoristickému sportu.

Monsieur Dakar sice skončil se závoděním na Dakaru v roce 2006, ale účastní se jej jako člen doprovodného vozidla. Jak sám nedávno pro Novojičínský deník uvedl, pro něj už závodění není.

„To je pro mladé. Já tam jedu 
s Pumou, se kterou jsme třikrát vyhráli Dakar a jednou byli druzí, ale to nové auto je dnes někde úplně jinde. Ta technika jde hodně rychle dopředu," řekl Karel Loprais.

Dakarská statistika Karla Lopraise

Rallye Dakar: 19 účastí

1. místo: 6x1988 Karel Loprais / Radek Stachura / Tomáš Mück TATRA
1994 Karel Loprais / Radek Stachura / Josef Kalina TATRA
1995 Karel Loprais / Radek Stachura / Tomáš Tomeček TATRA
1998 Karel Loprais / Radek Stachura / Jan Čermák TATRA
1999 Karel Loprais / Radek Stachura / Josef Kalina TATRA
2001 Karel Loprais / Petr Hamerla / Josef Kalina TATRA

2. místo: 4x 1987 Karel Loprais / Radek Stachura / Jaroslav Krpec TATRA
1996 Karel Loprais / Radek Stachura / Tomáš Tomeček TATRA
2000 Karel Loprais / Radek Stachura / Petr Gilar TATRA
2002 Karel Loprais / Petr Hamerla / Josef Kalina TATRA

3. místo: 1x (Paříž – Kapské Město)
1992 Karel Loprais / Radek Stachura / Josef Kalina TATRA

Aleš Loprais jako nástupce obstál

Nástupcem Monsieur Dakar, Karla Lopraise, se stal jeho synovec Aleš Loprais.

Jezdec v dálkových motoristických soutěžích se své první Rallye Dakar zúčastnil v roce 2006, kdy jel v posádce se svým strýcem Karlem. Tenkrát skončili neklasifikováni.

Zatímco první rok zasedl do tatrovky jako navigátor posádky, od následujících závodů se stal prvním řidičem.

V roce 2007, kdy poprvé usedl za volant vozu, skončil 
v nejtěžším závodě světa v celkovém hodnocení na třetím místě. Následující roky se posádce Aleše Lopraise dařilo střídavě.

Aleš Loprais.

Často jej provázely technické problémy, jednou jeho putování na Dakaru ukončila nehoda, kterou zavinil mikrospánek.

Přes všechny problémy se soukromý Loprais Tatra Team, který vznikl po ukončení činnosti továrního Tatra Marathon Teamu v roce 1999 a jehož baštou je město Frenštát pod Radhoštěm, nevzdal. 


V loňském roce přišla nečekaná zpráva, že posádka Aleše Lopraise nemůže na Dakaru startovat ve svém voze Tatra Queen 69, jelikož nebyla technickým komisařem schválena.

Na Aleše Lopraise tak čekalo rozhodnutí, zda účast úplně vzdát, nebo takzvaně přesedlat na jiného koně.

„Říkám od začátku, že raději pojedu v jiném voze, než abych zůstal doma," komentoval nečekané rozhodnutí komisaře frenštátský jezdec loni v listopadu s tím, že se chytil nabídky týmu, a na start Rallye Dakar se tak postaví s automobilem značky Man.

Jak se ukázalo, rozhodnutí to nakonec bylo správné, Aleš Loprais skončil na posledním Dakaru na čtvrtém místě. Nyní čeká jezdce a jeho posádku nelehké rozhodnutí, zda zůstanou věrni značce Tatra a svému malému týmu, anebo se přidají k jiné značce s mnohem větším zázemím.

Autor: Adam Knesl, Jana Hromočuková

1.2.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Den se záchranáři ve Frenštátě pod Radhoštěm přilákal řadu zvědavců.
12

OBRAZEM: Frenštátské hřiště ovládli hasiči i záchranáři

Ilustrační foto.

S bagrem a hráběmi na pstruhy. Ryb pak přibylo

Na Severce budou mít lanovou dráhu

Pokud všechno vyjde, bude Ski areál Severka prvním v Těšínských Beskydech (nepočítáme-li Javorový), kde budou mít lanovou dráhu. O její vybudování majitel usiluje už několik let. Zdá se, že by se stavba konečně mohla pohnout kupředu.

Borůvky u Pradědu mizí pod křovinořezy

Do nejvyšších partií Jeseníků vyráží v těchto týdnech parta s křovinořezy. V chráněných lokalitách sekají borůvčí.

Tragická nehoda uzavřela v pátek dálnici na Novojičínsku

Dva lidské životy si vyžádala nehoda na dálnici nedaleko obce Kujavy na Novojičínsku.

Senioři vyrazí na výlet do spřáteleného města na Slovensku

Poznávacího zájezdu do budoucího partnerského města Bánovce nad Bebravou se mohou kopřivničtí senioři zúčastnit v rámci programu Aktivní senior 2017.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení