VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Krvavá neděle se do dějin zapsala černým písmem

Letos si připomínáme 70. výročí konce druhé světové války a osvobození naší země. Je však důležité si také připomenout některé významné události, které se na území Novojičínska během války odehrály.

29.3.2015
SDÍLEJ:

Vzpomínka na tragickou havárii vojenského letadla. Foto: Deník/Simona Mikšová

Byla neděle 17. prosince 1944 a severní Morava a Slezsko byly svědky největší letecké bitvy nad naším územím během druhé světové války. Na nebeském bojišti se utkala německá Luftwaffe a americká 15. letecká armáda USAAF.

Toho dne odstartovalo ze třinácti letišť v jižní Itálii 527 amerických bombardérů, které doprovodilo 300 stíhaček. „Cílem této mohutné letecké formace bylo bombardování a zničení továren na výrobu syntetických paliv v nynějším Polsku," připomněl Petr Bartošík z Leteckého muzea v Suchdole nad Odrou.

Při přeletu našeho území, v oblasti mezi Olomoucí a Přerovem, Američany napadla zhruba stovka německých stíhacích letadel. „V následné gigantické bitvě, která se na nebi rozhořela a rozšířila se i do prostoru Novojičínska, bylo zničeno celkem 53 německých stíhaček a 25 letadel amerických a znamenala ztrátu 222 letců obou bojujících stran," vyjmenoval škody Petr Bartošík, jenž spolu s dalšími členy Klubu přátel Suchdolu nad Odrou sekce vojenské historie pátrá po osudech letců a jejich sestřelených letadel.

Mravenčí práce

Jeden ze sestřelených letounů, Messerschmitt Bf 109 G-14/U4, byl leteckými nadšenci nalezen a vyzdvižen v sobotu 28. srpna 2010 u Oder. „Tomuto úspěchu předcházelo několik let badatelské práce, pátrání mezi žijícími pamětníky i spousta nachozených kilometrů přímo v terénu. I když jsme měli k tomuto případu poměrně dost historických podkladů, nedařilo se nám dlouho vlastní místo havárie přesně lokalizovat. Na povrchu za ta léta po letadle nezůstalo téměř nic a nebylo se opravdu čeho chytit. Nakonec napomohla náhoda a na obdělávaném poli se nám přece jen podařilo najít drobné úlomky duralu," popsal náročné pátrání Petr Bartošík.

Související článek: 
Od tragédie uplynulo padesát let

Okolnosti havárie badatelům vylíčil Oskar Kubíček z Oder, který byl po pádu letadla na místě mezi prvními. „Německá stíhačka přeletěla ve velké rychlosti nad městem ve směru od Jakubčovic a letěla poměrně nízko. Na úrovni závodu Optimit mohla být tak ve výšce sto metrů. V těsném závěsu za ní se řítila americká stíhačka P-51 Mustang, která po té německé pálila ze všech palubních zbraní. Jak byla na úrovni Skřivánčí ulice, vyskočil z ní pilot, kterému se však neotevřel padák a při dopadu na zem se zabil. Jeho bezvládné tělo leželo na poli za stodolou za Skřivánčí ulicí. Pilot měl rozbitou hlavu a jeho tělo udělalo hluboký otisk v zemi. Letadlo dopadlo nedaleko od něj, kde pak přes křídlo narazilo o zem, částečně se zabořilo a začalo hořet," vzpomínal pan Kubíček.

Čtyřiadvacetiletý pilot Heinz Riese byl o tři dny později pochován na městském hřbitově v Odrách. V roce 1998 byly jeho ostatky, spolu s ostatními padlými německými vojáky, převezeny z Oder do Valašského Meziříčí na Centrální německý válečný hřbitov. Nalezené fragmenty stíhačky jsou nyní vystaveny v Muzeu městyse Suchdol nad Odrou.

Některá nalezená sestřelená letadla na Novojičínsku ze 17. 12. 1944:

Mankovice- německý Messerschmitt Bf 109G-10, pilot H. Krieg

Hynčice- německý Bf 109G-14, pilot F. Grothendieck

Libhošť- německý Bf 109G-14, pilot E. Knoch

Polouvsí- německý Bf 109 G-14/U4, pilot H. D. Kaiser

Odry- německý Bf 109 G-14, pilot H. Weinert; Bf 109 G-14/U4, pilot H. Riese

Palačov- americký bombardér Consolidated B-24J Liberator „Flying Finger", posádka: V. A. Barnson, W. C. White, J. A. Sainio, B. C. Freeman

Zdroj: Muzeum městyse Suchdol nad Odrou

Autor: Simona Mikšová

29.3.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Divoké prase, ilustrační foto.

Proti africkému moru bojují i vojenští veterináři z Hlučína

Ilustrační foto

Supervýhodná nabídka? Pět tipů, jak nenaletět při zhodnocování peněz

Ondrášek jako první v republice bude lékaře učit, jak pomáhat při umírání

Ostravský mobilní hospic Ondrášek získal akreditaci k výuce paliativní medicíny. Je prvním českým zařízením svého druhu, jež začne vzdělávat lékaře toužící pomáhat pacientům nejen při uzdravování, ale i při umírání.  

Den D se přiblížil. Ve čtvrtek se rozhodne o osudu OKD

Karvinsko – Už ve čtvrtek se sejdou věřitelé společnosti OKD, která je od loňského května v insolvenci, aby rozhodli o osudu největší těžební firmy v zemi a tím i budoucnosti jejích zaměstnanců.

Zraky lidí poutal k obloze obrovitý nákladní letoun Ruslan

FOTO+VIDEO/ Hluk čtyř motorů letounu blížícího se k přistání na ostravském letišti poutal k obloze zraky lidí na trase od Opavy přes Bílovec, Frýdek-Místek, Havířov, Šenov či Ostravu.

Proč nejezdí vlaky rychleji

Například na frekventované trase Praha - Ostrava trvala téměř celou druhou polovinu 20. století cesta až šest hodin. Dnes jsou to pouhé tři hodiny a cesta je mnohdy díky servisu jednotlivých dopravců a moderním vozům spíše relaxem.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení