"Dvě podobné lanovky se toho času stavili ještě v Americe, ale jinak nikde,“ upozornil Jan Mikeska ze sportovního areálu na Pustevnách.

První jednosedačková lanová dráha měřila 887 metrů a do pohybu se dala 4. března 1940. „Pohybovala se rychlostí osm desetin metru za vteřinu a za hodinu dokázala přepravit sto čtyřiačtyřicet lidí,“ přiblížil Mikeska. Trasa lanovky byla vedena na osmnácti dřevěných podpěrách vysokých čtyři až pět metrů, z toho dvě podpěry byly tlačné.

Jan Mikeska prozradil, že stavitelé dráhy čerpali inspiraci v Kanadě u tamních dřevorubců, kteří systém podobný požadované lanové dráze používali k přepravě dřeva i osob. „Samotná stavba začala oficiálně osmého ledna. Teploty tehdy padaly k mínus třiceti stupňům,“ líčil Mikeska. Přesto stačily tvůrcům pouhé dva měsíce a 3. března 1940 spustili zkušební jízdu. Den na to už fungovala pro veřejnost.

První velká rekonstrukce, která fakticky představovala výstavbu nové lanovky, se uskutečnila v letech 1956 a 1957. Postarala se o ni firmy Transporta z Chrudimi. Tato v pořadí druhá lanovka fungovala do roku 1982, kdy musela být kvůli špatnému technickému stavu zastavena.

Třetí generace lanovky se oficiálně rozjela 1. ledna 1987 a funguje dodnes. „Je však už vytyčena na zcela jiné trase než původní lanovky,“ upozornil Jan Mikeska. Současná dráha je dlouhá 1637 metrů. Pohybuje se rychlostí dva a půl metru za vteřinu a při ideálních podmínkách je schopna přepravit za hodinu devět set cestujících.