Nespočet defektů, uvolněný náklad na korbě, zničené asistenční vozidlo, poničený intercom. Jak napovídá výčet komplikací, které jen v první polovině afrického závodu potkaly Tomáše Tomečka a jeho kolektiv, o „zábavu" postaráno jest. Oranžová Tatra je tak nyní dalece vzdálená nejlepší trojici v kategorii kamionu a po páté etapě ji patřila sedmnáctá příčka. Vzhledem ke všem okolnostem je ale i tento výsledek malým zázrakem.

www.tomastomecek.cz„Chtěl bych především poděkovat všem, kdo nám pomohli, za to, že jsme vůbec dojeli do Dakhly. Nechci na nikoho zapomenout, ale opravdu hodně pro nás udělali ředitel soutěže Jean Louis Schlesser, maďarský závodník Miklos Kovacs, tým Kamaz a Slovakia Rally Team Jana Zaťka a Martina Benka. Solidarita je pro tento závod typická," řekl po páté etapě Tomáš Tomeček. Že se v hodnocení poloviny závodu nejvíce věnuje poděkování, stejně jako jeho spolujezdec Ladislav Lála, není až tak překvapivé, což ostatně dosvědčí následující řádky.

Těsně před startem do druhé etapy se oba borci dozvěděli, že jejich asistenční Tatra zůstala stát po zhruba padesáti kilometrech spojovací etapy. Závodní Tatra se startovním číslem 401 etapu ukončila na skvělém třetím místě, hned za dvojicí favorizovaných Kamazů, a pro posádku zdaleka den nekončil. Musela se vydat na třistakilometrový přejezd směrem k paralyzovanému asistenčnímu vozu (z důvodu prasklého hlavního ložiska a prasklé motorové vany.

„Na místo činu jsme dojeli za tmy, zapřáhli rozbitý kamion na vlečnou tyč a závratnou rychlostí dosahující chvílemi až 60 km/h vyrazili směr bivak. Ve dvě hodiny ráno jsme dorazili konečně na místo a příprava na etapu mohla konečně začít," popsal první pořádné peripetie navigátor Ladislav Lála s tím, že díky solidaritě soupeřů a vstřícnosti organizátorů mohl tým ve spěchu přeložit alespoň nějaké náhradní díly a pneumatiky, díky čemuž vůbec mohli uvažovat o setrvání v soutěži. Kromě toho druhou i třetí etapu museli tatrováci řešit dva defekty.

Defekty a defekty

www.tomastomecek.czSlovo defekt charakterizovalo také čtvrtou předlouhou etapu ze Sasy do Remz El Quebir, dlouhou přes 400 kilometrů. První únik přišel po stech kilometrech, ale posádka měla kolo vyměněné už za deset minut. Po dalších 150 kilometrech přišel druhý defekt, druhá výměna a další náhradní pneumatika už na korbě nebyla.

„První lednový den si na nás bohužel připravil ještě jedno překvapení v podobě defektu pravé zadní pneumatiky. Do CP4 zbývalo v tom okamžiku zhruba dvanáct kilometrů a situace začínala být velmi vážná. Snažili jsme se jet dál, ale totální destrukce zadní pneumatiky znamenala jediné třetí zastavení a boj o setrvání v závodě. Po zhruba pětačtyřicetiminutovém boji se nám podařilo sundat rozžhavenou a deformovanou michelinku z disku, na který jsme však neměli co nasadit. Tři defekty na jednu etapu jsou prostě moc," rozvykládal se navigátor.

Nakonec vyrazila Tatra do cíle pouze na třech kolech, ale ještě před ním jim použitelnou pneumatiku darovalo projíždějící konkurenční asistenční vozidlo.

Etapa pátá mohla začít i díky pomoci stáje Kamaz, která týmu Promet/Excalibur poskytla tři ojeté pneumatiky. Vzhledem k tomu, že jejich asistenční vůz byl 1200 km daleko, měly cenu zlata. Krátce po startu se naskytl uvnitř žluté kabiny netradiční incident, kdy ze speciálního vaku na pití začala stříkat voda a v důsledku toho přestal na čas fungovat intercom. Nakonec Tomáš Tomeček dorazil do cíle třetí, ale ani tentokrát to nebylo bez problémů.

„Během etapy se utrhlo oko, které drží jednu ze dvou kurt držících pneumatiky, které s sebou vezeme. Na korbě se od toho okamžiku muselo dít dopuštění. Vzduchové vaky, kterými zvedáme auto v případě defektu, byly zapíchnuté do plachty. Montážní páky, kterým mechanici neřeknou jinak než „pajcery", se během etapy taktéž utrhly a zmizely kdesi uprostřed pouště," přiznal Ladislav Lála.

Den volna tak přišel českému týmu Promet/Excalibur vhod snad jako nikdy jindy. Na řadu přišel odpočinek a samozřejmě i servis, který však komplikuje absence asistenčního vozidla.

Jedeme dál…

www.tomastomecek.cz

Ale ani přes všechny komplikace moravské posádce optimismus nechybí, jak dokazují slova Ladislava Lály: „Na rozdíl od mnoha jiných jsme pořád ještě v závodě a těšíme se na náročné mauretánské etapy. Naše Tatra je navzdory náročným marockým rozbíječkám a skromným podmínkám soukromého týmu v dobrém stavu… První polovina závodu byla z našeho pohledu poněkud dramatičtější, nicméně dnes stojíme v Dakhle a navzdory absenci asistenčního kamionu jedeme dál. Posílám srdečné pozdravy všem, kdo nás podporují, moc to pro nás znamená."

Muž za volantem Tomáš Tomeček dodává: „Auto zatím naštěstí drží. Situace s rozbitým asistenčním kamionem je samozřejmě hodně nepříjemná, ale snažíme se dělat maximum. Zdravím všechny naše partnery a fanoušky. Držte nám pěsti čeká nás ještě hodně kilometrů."