Železniční trať vedoucí přes Hodslavice a Hostašovice na Valašské Meziříčí byla jednou z obětí ničivé červnové povodně. Právě od začátku prázdnin je díky velké vodě trať nefunkční a pouze se spekulovalo o jejím osudu. Novojičínské zastupitelstvo proto v červenci přijalo usnesení, ve kterém všemi hlasy odmítlo jakékoli snahy o ukončení provozu a zrušení této trati. „Přijali jsme obě tato usnesení z důvodu, abychom avizovali, že si nepřejeme žádný odklad při rekonstrukci této trati. Žádáme tedy, aby byl zahájen provoz a abychom byli jako město osloveni,“ zdůrazňoval v červenci starosta Nového Jičína Ivan Týle.

Trať byla nevyužitá

Poté však Nový Jičín vyvolal jednání všech zúčastněných stran, tedy Mořkova, Hodslavic a Hostašovic. Zástupci obcí se na několika stupňovém jednání usnesli, že trať pro ně není zbytná a že pozemky pod tratí by mohly být využity mnohem smysluplněji, než je obnova málo frekventované trati. „Toto usnesení jsme také prezentovali Moravskoslezskému kraji,“ informoval místostarosta města Milan Šturm.

Podle slov místostarosty Šturma kraj rozhodnutí obcí vítá, v Novém Jičíně však ještě budou mít slovo zastupitelé. „Budeme deklarovat stanovisko zastupitelstvu a to by mělo na svém listopadovém zasedání revokovat usnesení z července, že trvá na opravě trati,“ uvedl Šturm. Pokud tedy vše půjde hladce, měli by se již za pár týdnů novojičínští zastupitelé shodnout na tom, že město netrvá na znovuuvedení trati do provozu a naopak, že trvá na tom, aby pozemky pod tratí byly využity nejpravděpodobněji na novou cyklostezku. „Na trati jezdilo velmi málo lidí, týdně zhruba necelé tři stovky. Navíc občané zúčastněných obcí naznačili, že trať je pro ně mnohdy spíše obtěžující,“ nastínil Šturm.

Možná vznikne cyklostezka

Oproti tomu vybudování nové cyklostezky by mělo pozitivum nejen pro sportovní nadšence. „V některých z dotčených lokalit nemáme kanalizaci a vodovodní řád. Tím by se tedy mohla pokrýt bývalá železniční trať a následně by se to zaasfaltovalo cyklostezkou,“ naznačil další výhodu Šturm.

Počáteční tvrdé a nekompromisní stanovisko obnovit trať tedy vzalo za své, avšak jak uvedl starosta Týle, město pro to má své důvody. „Jednalo se tady o historické hledisko, protože ztrátou tratě by město přišlo i o raritu dvou vlakových nádraží. Za druhé jsme se snažili dívat do budoucnosti a nechtěli jsme pro novojičínské firmy zrušit možnost železniční dopravy ve směru na Valašské Meziříčí,“ objasnil Týle s tím, že ani ze strany kraje nebyly žádné náznaky toho, že by byly pozemky převedeny na město a využity k jiným účelům. „Ve chvíli, kdy došlo ke změně, a orgány státu a kraje uvažují o tom, že by došlo k převodu pozemků k využití jiným účelům, měníme své stanovisko i my,“ dodal Týle.

Podle slov vedení města se objevila jistá instituce, která projevila o provoz zmiňované železniční trati zájem. Avšak poté, co se vedení dané firmy dostaly do rukou konkrétní informace o zhruba osmikilometrové trati, ztratila společnost zřejmě zájem. „Jednatelé společnosti už se neozvali, takže tuto kapitolu považujeme za uzavřenou a půjdeme cestou demontáže trati,“ konstatoval místostarosta Šturm.