VYBRAT REGION
Zavřít mapu

O osudu utopené železniční tratě rozhodne kraj

Nový Jičín - Stále častěji veřejnost spekuluje o budoucnosti železniční tratě vedoucí z Nového Jičína Horního nádraží na Valašské Meziříčí. Odpověď, zda se trať dočká obnovy za 100 milionů korun, mají v rukou krajští zastupitelé.

10.7.2009
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Filip Vlček

Velká voda, která se Novojičínskem prohnala před dvěma týdny, s sebou vzala, kromě několika lidských životů, zvířat a domovů, také železniční trať vedoucí z novojičínského Horního nádraží na Hostašovice a Valašské Meziříčí, Vsetín a Slovensko. Není však poškozena jen vlastní trať, ale i její okolí, a to natolik, že náklady na opravu odhadují České dráhy na sto milionů korun.

Vzhledem k relativně nízké frekvenci provozu, kdy se zde za 24 hodin protočí zhruba dvě stovky lidí, se začaly objevovat dohady, že trať bude zrušena. „Nás, jakožto koncovou část trati, zatím nikdo neoslovil, a proto zastupitelstvo na svém posledním zasedání přijalo usnesení, ve kterém všemi hlasy odmítá jakékoli snahy o ukončení provozu a zrušení této trati,“ oznámil starosta Nového Jičína Ivan Týle. Současně zdůraznil, že ukončení provozu a zrušení trati nejsou stejná rozhodnutí. „Přijali jsme obě tato usnesení z důvodu, abychom avizovali, že si nepřejeme žádný odklad při rekonstrukci této trati. Taky by se totiž mohlo stát, že by to zůstalo třeba dva roky v takovém stavu, v jakém to je teď. Žádáme tedy, aby byl zahájen provoz a abychom byli jako město osloveni,“ konstatoval starosta Týle.

„Samozřejmě se objevují spekulace o zrušení, protože finanční náročnost tohoto úseku je velmi vysoká,“ řekl Pavel Halla, vedoucí oddělení komunikace Správy železniční dopravní cesty. „Jenom pro srovnání, pro koridorovou trať z Hranic do Suchdolu nad Odrou je potřeba sto čtyřicet milionů korun, na tuto regionální, která je několikanásobně méně využívaná, pak sto milionů korun,“ nastínil Halla. Jedním dechem však dodal, že Správa železniční dopravní cesty podniká všechny kroky proto, aby trať byla obnovena. „Trať v tuto chvíli zrušena není, tudíž postupujeme standardně tak, aby byl v co nejkratší době obnoven provoz. Zatím zde funguje náhradní autobusová doprava,“ doplnil.

Zda se trať dočká stomilionové opravy záleží na zastupitelích Moravskoslezského kraje. „Záleží na krajských zastupitelích, jaké vydají stanovisko k budoucnosti provozování železniční osobní dopravy. Pokud po projednávání se samosprávami regionu vydají stanovisko, že i nadále mají zájem o provozování této trati, tak se provoz obnoví,“ nastínil Halla. Pokud se však zastupitelé v této věci vyjádří negativně, podala by Správa železniční dopravní cesty žádost na Drážní úřad, který je podle Hally jediným orgánem, který poté může zasáhnout.

Na železniční trati od Nového Jičína na Valašské Meziříčí došlo k útlumu provozu v devadesátých letech. V současnosti je lidmi využívána především na rekreační účely. Pro město Nový Jičín je pak strategická z několika důvodů. „Jakmile se jednou trať zruší, už se nikdy neobnoví. A nevíme, jak se bude do budoucna vyvíjet legislativa. Pokud se bude v rámci Evropské unie preferovat železniční přeprava oproti silniční, znemožníme zrušením této trati všem podnikatelským subjektům na území města využívat tuto ekologičtější přepravu,“ vysvětlil starosta Týle. Rovněž dodal, že jejím uzavřením by Nový Jičín ztratil jedno ze svých specifik. Jen málokterá města velikosti Nového Jičína totiž mají dvě samostatná, nikdy nepropojená, vlaková nádraží.

Autor: Markéta Kovalová

10.7.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Ředitelství OKD. Důl Darkov v Karviné.

Den D se přiblížil. Ve čtvrtek se rozhodne o osudu OKD

AN 124 Ruslan nad Havířovem.
9

Zraky lidí poutal k obloze obrovitý nákladní letoun Ruslan

Proč nejezdí vlaky rychleji

Například na frekventované trase Praha - Ostrava trvala téměř celou druhou polovinu 20. století cesta až šest hodin. Dnes jsou to pouhé tři hodiny a cesta je mnohdy díky servisu jednotlivých dopravců a moderním vozům spíše relaxem.

OBRAZEM: Frenštátské hřiště ovládli hasiči i záchranáři

Hřiště frenštátských hasičů za Domovem Hortenzie v sobotu patřilo záchranářům všeho druhu. Konal se tam další ročník oblíbené akce Den se záchranáři.

Po pivobraní má Nový Jičín i medobraní

Premiérová snůška přinesla 15 kilogramů pochoutky, která bude dále sloužit k propagačním účelům města Nový Jičín.

S bagrem a hráběmi na pstruhy. Ryb pak přibylo

Ochránci přírody společně s lesníky a rybáři vytvořili v Beskydech umělá trdliště a školky pro pstruhy.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení