VYBRAT REGION
Zavřít mapu

OBRAZEM: Od tragédie uplynulo padesát let

V Hůrce, místní části Jeseníku nad Odrou, si v sobotu připomněli tragickou leteckou událost, která se tam stala před padesáti lety, v sobotu 22. srpna 1964. Zahynulo při ní 10 mužů.  

24.8.2014
SDÍLEJ:

Vzpomínka na tragickou havárii vojenského letadla. Foto: Deník/Simona Mikšová

„Padesát let je dosti dlouhá doba, aby se během ní zapomnělo na celou řadu událostí nebo i osobních zážitků. Na sobotu 22. srpna 1964 ale přítomní kolegové, kteří to prožili, jistě nezapomenou. Ten den skončila životní pouť deseti našich kolegů, přátel a kamarádů. Já osobně si vybavuji podobu celé řady z nich, především členů osádky," řekl na úvod vzpomínkové akce Ladislav Jerguš ze Svazu letců České republiky, odbočky číslo 18 plukovníka Vladimíra Vaňka Příbor.

„To se nemuselo stát, kdyby…" říkali si tehdy všichni. Kdyby bylo lepší počasí, kdyby tak nespěchali, kdyby… Tehdy byla sobota a všichni se těšili domů. „Je tedy lidské, že se osádka majora Mikšíka, velitele třetí letky, snažila dostat co nejrychleji z Přerova domů. To, že nedokázali vyhodnotit možné riziko, mohlo vyplynout z toho, že si věřili, že jsou natolik profesně zdatní, že to dokáží zvládnout. Že to bude jejich poslední let, si asi nedokázal ani jeden z nich připustit," přiblížil další okolnosti Ladislav Jerguš.

Proč tedy letadlo IL 14 spadlo? „Na mošnovském letišti byl pluk dislokován již čtvrtým rokem. Na přistávacích směrech bylo převýšením nad terénem pouze město Ostrava s komíny průmyslových závodů a na opačné straně hrad Starý Jičín. Když se osádka za velice špatné dohlednosti a deště přibližovala na tento směr, měla zřejmě na paměti toto převýšení. To mnohem menší, které se jí stalo osudným (na kopci u Hůrky se letoun střetl se stromy – pozn. red.), zřejmě opomněla," nastínil dále Ladislav Jerguš a vzápětí pokračoval: „Stačilo letět pět metrů výše, nebo dřívější změna kurzu, a život deseti lidí by byl zachován. To je to kdyby. Ono se to v životě stává, ale když je za tím smrt deseti manželů, otců, synů, bratrů, kamarádů a kolegů, je to nanejvýš tragické."

Ihned po tragédii začalo vyšetřování a také hledání příčin a viníků. Tehdejší velení armády určilo za hlavní příčinu pádu letadla chybu osádky, chybu v rozhodnutí i samotném provedení letu. „Křesťanská náboženství učí odpouštět, odpouštějí i normálně smýšlející lidé. Tehdejší velení armády i letectva tuto chybu neprominulo. Nemám přitom na mysli velení pluku. Na dny letectva, které byly za necelý měsíc, se připravovala velká sláva. Letka majora Mikšíka měla být vyhlášena jako první v letectvu za vzornou. Tato tragická událost zhatila velikou propagandistickou záležitost, proto se tato událost měla navždy vymazat a v žádném případě nepřipomínat, natož vzdávat úctu zahynulým kolegům a kamarádům," připomněl hořké momenty minulé doby Ladislav Jerguš.

Zlomilo se to až v roce 1990, kdy někdo přišel s nápadem vzdát hold zahynulým a zřídit na místě katastrofy pomníček. Nakonec pomník nestojí na poli v místě dopadu, ale v centru obce, u autobusové zastávky. Jeho zřízení se ujala odbočka obnoveného svazu letců, ale velkou zásluhu na vzniku pomníčku měli i místní občané a hasiči. „Chci poděkovat všem, kteří se přičinili o zřízení tohoto pomníčku. Chci poděkovat i za pozůstalé, protože řada příbuzných pomníček dodnes navštěvuje. Bylo nám vysloveno i poděkování za údržbu a každoroční pokládání kytice a připomínku této události," dodal Ladislav Jerguš.

Minutou ticha pak přítomní uctili památku letců a po položení kytic a věnců se přesunuli do sálu bývalé školy, kde byla připravena výstavka poválečného letectví v Hůrce, letiště a létání v Hůrce a prezentace činnosti Svazu letců České republiky z Příbora i samotné obce Hůrka. Nechyběly ani fotografie a texty připomínající tragickou událost z 22. srpna 1964.

Pietního aktu se zúčastnili nejen členové zmíněného svazu letců, ale také starosta Jeseníku nad Odrou Tomáš Machýček, členové osadního výboru Hůrka, místní hasiči, myslivci, občané a další hosté. Do Hůrky přijela také jediná z pozůstalých, manželka kapitána Jiřího Juštíka, paní Juštíková, kterou doprovodil syn.

Autor: Simona Mikšová

24.8.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

AN 124 Ruslan nad Havířovem.
9

Zraky lidí poutal k obloze obrovitý nákladní letoun Ruslan

Rychlovlak. Ilustrační foto.

Proč nejezdí vlaky rychleji

OBRAZEM: Frenštátské hřiště ovládli hasiči i záchranáři

Hřiště frenštátských hasičů za Domovem Hortenzie v sobotu patřilo záchranářům všeho druhu. Konal se tam další ročník oblíbené akce Den se záchranáři.

Po pivobraní má Nový Jičín i medobraní

Premiérová snůška přinesla 15 kilogramů pochoutky, která bude dále sloužit k propagačním účelům města Nový Jičín.

S bagrem a hráběmi na pstruhy. Ryb pak přibylo

Ochránci přírody společně s lesníky a rybáři vytvořili v Beskydech umělá trdliště a školky pro pstruhy.

Na Severce budou mít lanovou dráhu

Pokud všechno vyjde, bude Ski areál Severka prvním v Těšínských Beskydech (nepočítáme-li Javorový), kde budou mít lanovou dráhu. O její vybudování majitel usiluje už několik let. Zdá se, že by se stavba konečně mohla pohnout kupředu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení