Každý rok v adventním období probíhá na Odborném učilišti a Praktické škole v Novém Jičíně vánoční výstavka prací žáků, která je současně spojená se dnem otevřených dveří. Ani letos tomu nebylo jinak a ve středu 17. prosince žáci školy ukázali, co dovedou. „Prezentují se tady naše obory kuchařské práce, zámečnické práce a údržba a praktická škola jednoletá i dvouletá,“ přiblížila ředitelka školy Ilona Šustalová.

Tato škola je speciální střední školou pro absolventy zvláštních a pomocných škol. „Pro absolventy zvláštních škol, kteří trpí lehkou mentální retardací, nabízíme právě obory kuchařské a zámečnické práce. Po ukončení školy získávají výuční list, a pokud jsou šikovní, mohou pracovat naprosto stejně jako studenti středních škol. Tím, že máme více praxe než teorie, je ta průprava opravdu velká. Žáci chodí na praxi do školních jídelen, do Autopalu i Tatry v Kopřivnici,“ vysvětlila ředitelka Šustalová. Zároveň připustila, že čím dál častěji přijímají ke studiu také slabé žáky obvyklých základních škol. „Ti k nám jdou buď přímo nebo když jsou neúspěšní na středních odborných učilištích. A tady jsou najednou spokojení a úspěšní a pro některé děti je šok, že najednou dostali jedničku a ve třídě vynikají,“ řekla Šustalová.

Praktická škola je naopak určená pro žáky se středně těžkou mentální poruchou, s downovým syndromem a pro autisty. „U nich je výuka jiná. Je to spíše taková průprava pro život, někdy až samoobsluha a komunikace s okolím,“ nastínila Šustalová. „Většina žáků tady má invalidní důchody, takže touto výukou jim spíše prodlužujeme mládí. Po absolvování už totiž děti skončí buď doma nebo v nějakém stacionáři,“ konstatovala ředitelka Šustalová.

Zajímavý je ovšem fakt, že podobná škola pro autisty patří mezi hrstku v České republice. „Taková škola je v Praze a myslím, že i na jižní Moravě, ale jinak nikde. Máme tady třídu autistů, s osmi žáky, a jejich výuka je naprosto odlišná,“ vysvětlila ředitelka Šustalová. „Oni jsou chytří, napíšou diktát, naučí se násobilku, ale nevejdou sami do autobusu a nekoupí si lístek. Právě takové věci se je v rámci sociálních dovedností snažíme naučit,“ upozornila na styl výuky Ilona Šustalová.

Tato škola se však v současnosti potýká s jedním důležitým problémem, a to je nedostatek studentů. „Problém je v tom, že nový školský zákon umožnil i dětem ze zvláštních škol studovat na běžných středních odborných učilištích. Rodiče, plni euforie, tedy začali děti posílat tam a neuvědomili si následky,“ vylíčila ředitelka. „Potom, když se dětem na SOU nedaří, přijdou rodiče s prosíkem, abychom je přijali sem,“ dodala Šustalová. Další věcí, která znamená odliv žáků, je přístup některých rodičů. Ti totiž mnohdy ani saminemají zájem na tom, aby dítě do školy docházelo.