Podle právníků by městské policie měly počkat na to, až ministerstvo takovou značku samo určí. Při používání vlastních značek totiž hrozí konflikty s řidiči, kteří pokuty odmítnou na místě kvůli nejasnosti zákona zaplatit. A je velmi pravděpodobné, že by motoristé soudní spory vyhráli.

„Od 1. ledna nebudeme laserový radar používat,“ potvrdila tisková mluvčí ostravské městské policie Vladimíra Kejdová. Podobná situace je také v Havířově. „Rychlost přestaneme měřit,“ řekl zástupce havířovské městské policie Daneš Skulina. Stejnou cestou se vydala i další města v Moravskoslezském kraji, která vlastní laserové radary.

Počkáme…

„Vyčkáme, než bude v zákoně jasně stanoveno, jak má taková značka vypadat,“ vysvětlila Kejdová s tím, že zatím není jasné, jak dlouho tento stav může trvat. „Zatím to nedokážeme odhadnout. V každém případě ale po tuto dobu nebudeme laserový radar používat,“ dodala Kejdová.

Radarové komplikace začaly před několika měsíci, kdy poslanci městským policiím odebrali možnost měřit rychlost. Později sice strážníkům tuto pravomoc vrátili, stanovili si však hned několik podmínek.

Jednou z nich je, že měřený úsek musí být viditelně označen dopravní značkou, další nezbytností je, že radar lze nasadit pouze po konzultaci s Policií České republiky. To vše má zabránit tomu, aby si města prostřednictvím strážníků vybírajících pokuty plnila obecní kasy. Něco takového však zástupci obcí a měst již dříve důrazně odmítli.

Nejde o peníze

„Ano, je pravda, že vybrané pokuty jdou do rozpočtu města, ale rozhodně neplatí, že by naším cílem bylo získat co nejvíce peněz od motoristů. Tím hlavním je zvýšení bezpečnosti na silnicích,“ uvedla tisková mluvčí ostravské městské policie Vladimíra Kejdová. Ostravští strážníci začali laserový radar za přibližně půl milionu korun používat koncem února loňského roku. Na pokutách již vyinkasovali několikanásobek investované částky. Jak zdůraznila Kejdová, v případě honby za penězi by nebylo nic jednoduššího než si pořídit více radarů. „Touto cestou jsme ale jít nechtěli. Nejde o peníze. Pro naše účely je jeden laserový radar dostačující,“ řekla Kejdová s tím, že radar je v závislosti na klimatických podmínkách nasazován na dvě až tři hodiny denně.

Bič na řidiče

Strážníci přístroj používají na frekventovaných místech, kde řidiči často překračují rychlost nebo ohrožují chodce. Jedná se například o okolí škol a zdravotnických zařízení. „Spolupracujeme s Policií České republiky i starosty jednotlivých městských obvodů, na které se obracejí jejich občané. Lidem vadí, že motoristé pod jejich okny jezdí jako piráti. A my na takové situace reagujeme,“ řekla Kejdová s tím, že v lokalitách, kde strážníci opakovaně nasazují laserové radary, přestupků ubývá.

Ze statistických údajů vyplývá, že drtivá většina hříšníků překračuje rychlost o méně než dvacet kilometrů nad povolený limit. Najdou se však i takoví, kteří povolenou rychlost překročí o čtyřicet a více kilometrů. Rekordmany jsou dva řidiči, kteří v úseku s povolenou padesátkou uháněli 135 a 120 kilometrů v hodině.

Prevence

Kromě laserového přístroje používají ostravští strážníci i mobilní preventivní radar, který má však jen informační charakter. „Budeme ho nasazovat i v letošním roce. Na něj se omezení platící pro laserové radary nevztahují,“ vysvětlila Kejdová.

Projíždějícím motoristům se na světelném displeji objeví jejich aktuální rychlost. Při překročení povoleného limitu o pět kilometrů začne číselný údaj blikat. Měření ale neopravňuje k uložení pokuty. Mobilní radar eviduje všechny naměřené údaje, které jsou posléze vyhodnocovány. Pokud strážníci zjistili, že v měřeném úseku motoristé často překračovali maximální povolenou rychlost, na stejném místě později nasadili laserový radar. „Tento postup se nám osvědčil,“ řekla Vladimíra Kejdová.