Do starého železa už patří červené autobusy, které brázdí novojičínské ulice již od roku 2006. Skončit by měly letos v prosinci, své už mají odpracované. Vždyť za dobu provozu urazily téměř 1,8 milionu kilometrů, což představuje vzdálenost pěti cest na Měsíc.

Dieselová vozidla nahradí tři nové elektrobusy značky SOR 10,5. Radnice oslovila celkem čtyři dopravce, nabídka přišla od dvou a zvítězila Arriva Morava.

„V případě podpisu smlouvy s novým provozovatelem zůstanou cena jízdného i počty linek zachovány a ve vozech půjde platit bankovní kartou. Novojičínská MHD by měla být zařazena do integrovaného dopravního systému Moravskoslezského kraje ODIS," sdělila Marie Machková, mluvčí radnice.

V současné době se dolaďují detaily smlouvy a k jejímu podpisu má dojít na přelomu června a července z účinností od prosince letošního roku.

„Na základě doporučení pracovní komise, která posuzovala nabídky dopravních společností, schválila rada města záměr uzavřít smlouvu k zajištění provozu MHD s dopravcem Arriva Morava. Ta nabídla, že MHD na území města bude provozovat za kompenzaci 3 923 800 korun ročně," řekl místostarosta Nového Jičína Pavel Rozbroj.

VĚTŠÍ KOMFORT PRO CESTUJÍCÍ

Smlouva by měla být uzavřena na deset let, tedy do prosince 2027. „Nový Jičín bude jedním z prvních měst, ne-li jediným, kde bude přeprava MHD stoprocentně zabezpečena pomocí elektrobusů. Provoz městské hromadné dopravy bude pro město levnější a cestující se dočkají většího komfortu," dodal Rozbroj.

Zájem o provozování MHD v Novém Jičíně a jeho místních částech potvrdila Deníku ředitelka Arrivy Morava Pavla Struhalová: „Zatím čekáme na oficiální písemnou informaci, ve které by město potvrdilo, jakého dopravce si vybralo.

V tento okamžik tak mohu mluvit pouze o tom, že součástí naší nabídky bylo propojení MHD s ODIS, převzetí řidičů od Technických služeb a kompletní zajištění MHD v Novém Jičíně pomocí elektrobusů," řekla před pár dny. Náklady radnice na provoz autobusů dosáhly od roku 2006 téměř 70 milionů korun, tržby přitom činily 24 milionů.

MHD FUNGUJE VE MĚSTĚ OD ROKU 2006

„S opotřebovaností a stářím autobusů finanční zátěž města narůstala. V posledních letech radnice doplácela na městskou hromadnou dopravu téměř pět milionů korun ročně," poznamenala Marie Machková. Městská hromadná doprava se začala v Novém Jičíně provozovat v roce 2006, kdy město získalo dotaci z Evropské unie na nákup čtyř bezbariérových autobusů.

Arriva Morava provozuje MHD mimo jiné také v Třinci, kde od března letošního roku jezdí deset nových elektrobusů značky Škoda Electric, což je vůbec nejvíce v celé České republice.