VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Poničená trať má podporu města

Nový Jičín /ANKETA, DISKUSE/ - Žádný velký posun za půl roku nenastal v otázce budoucnosti železniční tratě z Nového Jičína do Hostašovic. Novojičínští zastupitelé opět trvají na jejím zachování, v Hodslavicích lidé podepisují petici.

22.12.2009 20
SDÍLEJ:

Novojičínské horní nádraží. Foto: Deník/Adam Knesl

Budoucnost železnice z Nového Jičína do Hostašovic, která byla silně poničena během červnové povodně, zůstává zatím nejasná. Problém opět zaměstnal novojičínské zastupitele, kteří potvrdili své původní stanovisko z letošního července. „Po povodních jsme přijali usnesení, ve kterém jsme se zrušením železniční trati nesouhlasili a žádali jsme obnovení provozu,“ přednesl na čtvrtečním jednání zastupitelstva starosta Nového Jičína. Ovšem poté se ozvali starostové z Hodslavic a Mořkova, obcí kudy trať prochází, že na zachování železnice netrvají, což i posléze odhlasovali místní zastupitelé. Místo kolejí by totiž raději viděli například cyklostezku.

Proti tomuto návrhu neměla až do nedávna nic ani novojičínská radnice. „Radní na listopadovém zastupitelstvu navrhli nebránit zániku železnice,“ sdělil mluvčí města Josef Gabzdyl, ale zároveň dodal: „Ještě před jednáním však vystoupil radní Petr Orel s tím, že se dozvěděl o vyhrazené sumě dvaaosmdesáti milionů korun (odhadované náklady na rekonstrukci trati jsou 80 – 90 mil. Kč – pozn.red.) na opravu v rámci likvidace povodňových škod a požádal o odložení projednávání.“ Nakonec se slova Petra Orla potvrdila, a po doporučení radních ve čtvrtek 17. prosince zastupitelé rozhodli trať z Nového Jičína do Hostašovic zachovat. Starosta Týle upozornil, že vybudovat osmikilometrovou cyklostezku může vyjít přibližně na čtyřicet milionů korun, nemluvě o legislativním a byrokratickém martýriu, které je bolavou součástí rušení tratě. „České dráhy ani nikdo jiný neříká, že by vůbec byli ochotni převést pozemky pod předmětnou tratí, v případě jejího zrušení, do majetku města,“ upozornil starosta.

V lednu začnou jednání

Nyní tak přijdou na řadu jednání mezi Moravskoslezským krajem, Správou železniční a dopravní cesty (SŽDC) a novojičínskou radnicí. Ta proto vytvořila speciální tříčlennou komisi, která se bude rozhovorů účastnit. „Získáváme ekonomické ukazatele provozu trati a chceme znát její budoucnost. Aby se nestalo, že se po dvou letech po obnovení zavře kvůli neefektivitě. Také hodláme jednat s krajským úřadem, co by se stalo s pozemky, kdyby trať případně nebyla obnovena. Na jednání zastupitelstva v lednu či v únoru padne definitivní verdikt,“ upřesnil místostarosta a člen komise Milan Šturm.

Dá se očekávat, že po Novém roce se začne situace kolem velkou vodou poničené železnice konečně vyjasňovat. „Bude třeba si opět sednout společně k jednomu stolu a domluvit se a hlavně musí Nový Jičín říct přesně, co chce,“ oznámil Deníku náměstek hejtmana Miroslav Novák, který má dopravní problematiku v kraji na starost. Jak přiznal, o posledním postoji novojičínských zastupitelů již slyšel, ovšem oficiální stanovisko ke včerejšímu dni ještě nedostal.

Lidé podepisují petici

Novák také přiznal, že osobně zachování trati nepodporuje. „Já považuji za naprosto ekonomicky neobhajitelnou věc, aby se na trať, kde je v podstatě pár stovek cestujících, vynakládaly desítky milionů korun na obnovu, když může být příští rok, nebo třeba za tři roky, zrušena. Samozřejmě to nemusí být nikdy,“ rozvedl náměstek. Ten také dodal, že Moravskoslezský kraj, v případě zrušení trati nabídne pomoc při převodech pozemků na obce. Jejich vlastníkem je SŽDC. Ta nyní čeká na vyjádření Moravskoslezského kraje, který si přepravní služby objednává.

Za zachování železnice bojují i obyvatelé Hodslavic, kde její příznivci založili petiční výbor. S jejím obsahem seznámila zastupitele ve čtvrtek paní Turková. Petici podepsalo během jednoho týdne téměř pět stovek obyvatel obce a byla předána do rukou starosty Nového Jičína. Peticí se bude zabývat také hodslavické zastupitelstvo.

Můžete se také vyjádřit, hlasujte v anketě, kterou najdete vpravo nahoře!

Otázka, zda po železniční trati 326 z Nového Jičína do Hodslavic, kterou využívají především turisté a lidé pracující ve Valašském Meziříčí, bude ještě někdy v budoucnu vlak převážet cestující, tak zatím zůstává nezodpovězená. Do karet jí nenahrává nepříliš valná vytíženost, která činí od nuly do šedesáti lidí na jeden spoj. České dráhy dokonce v novém jízdním řadu některé spoje zrušily. „Vládne obava, že i přes záchranu se železnice brzy ocitne v kategorii utlumovaných,“ připustil závěrem tiskový mluvčí Nového Jičína.

Autor: Adam Knesl

Má se trať Nový Jičín - Hostašovice zrušit nebo obnovit?

Zrušit

25 %

Obnovit

75 %

Hlasovalo: 146

Anketa byla ukončena

22.12.2009 VSTUP DO DISKUSE 20
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

PLOUTVAŘ Laguny Nový Jičín Jakub Jarolím už má ve své sbírce několik cenných úspěchů. Letos by chtěl přidat další.

Ploutvaře Jakuba Jarolíma čeká nabitý rok. Připravoval se i v Kolumbii

Ilustrační foto.

Na těch chlapech to byl zločin, říká o likvidaci holubů chovatel

Internetové obchody nekončí. Účtenky pošlou e-mailem

Kvůli EET zavřeme, tvrdili na přelomu roku provozovatelé e-shopů. Nakonec se drama nekoná.

Vlekaři si myslí, že lyžařská sezona může trvat do března

Beskydy - Ski areál Opálená ve Pstruží zažívá podle svého šéfa Petra Mikesky jednu z nejlepších sezon za několik posledních let.

Jakubčovice postupují. FU a Jokerit čekají rozhodující bitvy

/FOTOGALERIE/ Futsalisté jakubčovické Baracudy potvrdili pozici vítěze základní části divize, sk. F, když oderské Beach Boys porazili i podruhé a po vítězství 10:3 mohou slavit postup do semifinále. Zatímco první díl série musely rozhodnout až penalty, tak nedělní střetnutí už tak daleko nedošlo.

AKTUALIZOVÁNO

VIDEO: Jarmile Šulákové aplaudovalo ve stoje zaplněné kino Vatra

Rozměrný obraz akademického malíře Karla Hofmana je dominantním prvkem na pódiu vsetínského kina Vatra. Na plátně je mistrem zachycená zpěvačka Jarmila Šuláková. Tak, jak si ji budou lidé nejen na Valašsku vždy pamatovat. Ve valašském kroji a s milým úsměvem.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies